InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Waarom bijna iedereen faalt in MLM

Waarom bijna iedereen faalt in MLM

Waarom bijna iedereen faalt in MLM Eén van de meest genoemde bewijzen dat netwerkmarketing (ook wel MLM genoemd) niet werkt, is het feit dat 70% van de startende distributeurs binnen een jaar uitvalt. We zetten de 7 belangrijkste redenen waarom zoveel mensen falen in netwerkmarketing op een rijtje.

1. De halve waarheid

Het begint met wat je niet verteld wordt. De persoon die het eerste gesprek met je doet (je a.s. sponsor) heeft er alle belang bij om een zo rooskleurig mogelijk beeld van je toekomst te schetsen, en de voorlichting is dan ook vaak onvolledig en niet objectief. Je hoort niet hoe hard je moet werken, welke tegenslagen je kunt verwachten, wat de meest gehoorde klachten van klanten zijn, of je je bestellingen moet voorfinancieren, en andere ‘uitdagingen’ die je zo op je pad tegen kunt komen. Zaken waar je dan vaak door schade en schande achterkomt, die demotiverend werken, waar je niet achter kunt (of wilt) blijven staan, of die je gewoon niet op kunt brengen.

2. Te hoge verwachtingen

Een ander vaak gehoorde tactiek is om je voor te spiegelen dat ook ‘gewone mensen’, op heel eenvoudige wijze, miljonair kunnen worden: je hoeft ‘slechts’ een paar mensen te werven, die elk ook slechts een paar mensen hoeven te werven, die elk ook weer.... enzovoort, en zo heb je binnen de kortste keren een heel netwerk van honderden mensen onder je, wat de meest fantastische bonussen oplevert. Bovendien, zo zegt men, hoef je maar 2 à 3 jaar hard te werken om daarna voor de rest van je leven binnen te zijn. Toegegeven, er zijn inderdaad mensen die dat halen, maar het merendeel heeft daar toch echt 5 – 7 jaar voor nodig – ALS het al lukt.

3. Te weinig informatie en huiswerk

“Als ik dàt had geweten...” Je a.s. sponsor hoort het je in de oriënterende fase allemaal te vertellen en te geven, maar zelfs als hij dat niet doet, heb je ook nog zelf de mogelijkheid om goed je huiswerk te doen. Vraag om brochures over de producten en het bedrijf; kijk heel goed naar het compensatieplan; vraag ook naar de negatieve of moeilijke kanten van de business; en naar referenties; breng een paar uur op het internet door en kijk wat er over bedrijf en producten gezegd wordt; wees niet bang om kritische vragen te stellen – de reactie spreekt vaak boekdelen. Het aangaan van zo’n nieuw avontuur zonder gedegen vooronderzoek (en heus, het gebeurt vaker wel dan niet), is een regelrechte uitnodiging tot teleurstellingen verderop.

4. Onvoldoende ondersteuning

Zeker in je eerste jaar is ondersteuning vanuit het bedrijf of van je upline (je sponsor, en de sponsor van je sponsor, enzovoort) belangrijk voor het slagen van je nieuwe onderneming. Maar de nodige trainingen, informatie(bijeenkomsten) of je sponsor zijn misschien niet altijd binnen je bereik, bijvoorbeeld omdat je excentrisch woont, of het bedrijf nog te nieuw is, of de website nog in ontwikkeling is, of omdat het er gewoon amateuristisch aan toe gaat. Onderzoek dit in de huiswerkfase en bespreek het met je sponsor. Vraag ook naar de namen en telefoonnummers van je upline als uitwijkmogelijkheid. Als je in de eerste 3 maanden van je distributeurschap niet gevoed wordt door je sponsor, alsmaar vergeefs op deuren klopt en niet weet waar je naar toe moet met je vragen, is de kans van slagen aanmerkelijk afgenomen.

5. Eigen inzet

Tijd om in de spiegel te gaan kijken... Veel mensen behandelen hun business als een hobby, en doen er dus alleen wat aan als ze zin hebben, of tijd over, of doen alleen de leuke dingen. Dat is op zich niet erg, maar roep dan niet later dat “het dus niet werkt”. “Het” werkt alleen als jij ook werkt. Dat is met elke startende onderneming het geval, en als je de business niet serieus behandelt, kun je ook niet verwachten dat er serieuze resultaten te behalen zijn.

6. Financiën niet goed geregeld

Een andere factor waarom veel mensen na een paar maanden opgeven, heeft met geld te maken. Twee welgemeende adviezen:
1. Begin NOOIT aan MLM als je er voor je inkomen van afhankelijk bent. Dat werkt domweg niet. Zorg dat je er tenminste een part-time baan, of ander geregeld inkomen naast hebt, zodat je de tijd kunt nemen om je MLM-business op te bouwen.
2. Zorg voor een werkkapitaal. Hoe je het ook wendt of keert, je komt voor (aanloop-)kosten te staan. Ook als je niet zelf producten hoeft uit te leveren aan klanten, of hoeft voor te financieren, is het raadzaam om een potje te hebben voor kosten die puur met je business te maken hebben (benzine, telefoon, je eerste aankoop, promotiemateriaal, e.d.).

7. Slechte planning

Netzomin als je in de auto stapt zonder te weten waar je naar toe gaat, begin je aan een business zonder een plan gemaakt te hebben. De belangrijkste elementen waaruit zo’n plan bestaat zijn 1. Doelstelling: wat wil je bereiken, 2. Planning: wanneer wil je dat bereiken, 3. Activiteiten: hoe wil je het gaan doen, 4. Middelen: wat heb je nodig om die activiteiten uit te voeren (hier komen budget en begroting ook aan de orde).

Samenvattend:

Zelfs als je ervan overtuigd bent dat er in MLM een carrière voor je is weggelegd, kun je na een aantal weken of maanden tegenkomen dat het een stuk moeilijker is dan je had gedacht, of heel anders dan je was voorgespiegeld, of dat basale dingen die je nodig hebt er gewoon niet zijn, of er ongelooflijk weinig support is om je te helpen je business op te zetten. Kortom: je wilt wel, maar weet niet hoe, en er is niemand die het je kan of wil vertellen

Dergelijke omstandigheden zijn niet per se altijd van toepassing op MLM als bedrijfstak, het kan toevallig sec te maken hebben met het specifieke bedrijf of product, of deze sponsor, of het geografische gebied waar je in zit.

Maar wees ook heel eerlijk en vraag je af hoeveel je er zelf echt aan gedaan hebt – alle goede voornemens ten spijt blijven we allemaal mensen, en het is makkelijker om iets niet dan wel te doen. Of het nou gemakzucht is, of angst om te falen, of luiheid, of niet genoeg huiswerk vooraf gedaan, laten we ons wel realiseren dat als we met één vinger naar een ander wijzen, er nog steeds minstens 3 naar onszelf wijzen...
© 2010 - 2019 Moda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kracht van netwerkmarketingDe kracht van netwerkmarketing ligt in 1 simpele zin: "Je wordt succesvol wanneer je voldoende anderen geholpen hebt suc…
MLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, multi level marketing, netwerk marketing en relatiemarketing. Bijna iedereen heeft er wel van gehoord maa…
MLM – dat is toch zo’n piramidespel?MLM – dat is toch zo’n piramidespel?De twee lijken nogal op elkaar en worden daarom gemakshalve vaak over één kam geschoren. Toch zijn er belangrijke versch…
Thuiswerken: Uw eigen websiteThuiswerken: Uw eigen websiteU wilt graag meer tijd voor uw gezin en wenst daarom te gaan thuiswerken. Sommige bedrijven laten hun werknemers thuiswe…
Het complete overzicht met thuiswerk!Het complete overzicht met thuiswerk!Dit schrijven is gebaseerd op eigen ervaring en kennis. Het geeft een overzicht wat je allemaal aan thuiswerk kan doen m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom bijna iedereen faalt in MLM"

Reactie

Jetze, 14-05-2012 08:01 #1
Dat 90% faalt in de wereld van MLM heeft niets met het bedrijf te maken. Ik werk in deze industrie en heb het prima naar mijn zin.Hoge verwachtingen worden geschapen om mensen te laten zien wat mogelijk is. De sponsor staat altijd paraat, vele mensen bellen echter nooit om hulp. De sponsor helpt alleen hen die zelf om hulp vragen. Mlm is geen hobby maar serieus werken, wie denkt dat dit als hobby benaderd kan worden kan beter thuisblijven. Ook al zou je nog geen euro te besteden hebben is het toch mogelijk om in dit systeem werkzaam te zijn.

Ik heb een succesvolle collega die zonder telefoon of auto een hele leuke verdienste gecreëerd heeft, simpelweg door contacten te maken op plaatsen waar hij toch al is. Hij laat de mensen naar hem bellen, heeft zelf weinig kosten.

Kortom, het falen in deze industrie heeft niets met het bedrijf van doen. Wie faalt kan slechts 1 iemand de schuld geven en wel zichzelf. Iedereen in de wereld van MLM heeft een kans, maar men moet wel gaan werken. Er is voldoende ondersteuning voor hen die deze ondersteuning ook echt vragen. Doelstellingen zijn nodig om te meten of je hard genoeg werkt om deze doelstelling ook echt te halen. Ook als men nog geen kwartje te besteden heeft is er geld te verdienen, dit is wel afhankelijk van de vindingrijkheid van de sponsor.

Infoteur: Moda
Gepubliceerd: 31-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!