Waarom bijna iedereen faalt in MLM
Eén van de meest genoemde bewijzen dat netwerkmarketing (ook wel MLM genoemd) niet werkt, is het feit dat 70% van de startende distributeurs binnen een jaar uitvalt. We zetten de 7 belangrijkste redenen waarom zoveel mensen falen in netwerkmarketing op een rijtje.
1. De halve waarheid
Het begint met wat je niet verteld wordt. De persoon die het eerste gesprek met je doet (je a.s. sponsor) heeft er alle belang bij om een zo rooskleurig mogelijk beeld van je toekomst te schetsen, en de voorlichting is dan ook vaak onvolledig en niet objectief. Je hoort niet hoe hard je moet werken, welke tegenslagen je kunt verwachten, wat de meest gehoorde klachten van klanten zijn, of je je bestellingen moet voorfinancieren, en andere ‘uitdagingen’ die je zo op je pad tegen kunt komen. Zaken waar je dan vaak door schade en schande achterkomt, die demotiverend werken, waar je niet achter kunt (of wilt) blijven staan, of die je gewoon niet op kunt brengen.
2. Te hoge verwachtingen
Een ander vaak gehoorde tactiek is om je voor te spiegelen dat ook ‘gewone mensen’, op heel eenvoudige wijze, miljonair kunnen worden: je hoeft ‘slechts’ een paar mensen te werven, die elk ook slechts een paar mensen hoeven te werven, die elk ook weer.... enzovoort, en zo heb je binnen de kortste keren een heel netwerk van honderden mensen onder je, wat de meest fantastische bonussen oplevert. Bovendien, zo zegt men, hoef je maar 2 à 3 jaar hard te werken om daarna voor de rest van je leven binnen te zijn. Toegegeven, er zijn inderdaad mensen die dat halen, maar het merendeel heeft daar toch echt 5 – 7 jaar voor nodig – ALS het al lukt.
3. Te weinig informatie en huiswerk
“Als ik dàt had geweten...” Je a.s. sponsor hoort het je in de oriënterende fase allemaal te vertellen en te geven, maar zelfs als hij dat niet doet, heb je ook nog zelf de mogelijkheid om goed je huiswerk te doen. Vraag om brochures over de producten en het bedrijf; kijk heel goed naar het compensatieplan; vraag ook naar de negatieve of moeilijke kanten van de business; en naar referenties; breng een paar uur op het internet door en kijk wat er over bedrijf en producten gezegd wordt; wees niet bang om kritische vragen te stellen – de reactie spreekt vaak boekdelen. Het aangaan van zo’n nieuw avontuur zonder gedegen vooronderzoek (en heus, het gebeurt vaker wel dan niet), is een regelrechte uitnodiging tot teleurstellingen verderop.
4. Onvoldoende ondersteuning
Zeker in je eerste jaar is ondersteuning vanuit het bedrijf of van je upline (je sponsor, en de sponsor van je sponsor, enzovoort) belangrijk voor het slagen van je nieuwe onderneming. Maar de nodige trainingen, informatie(bijeenkomsten) of je sponsor zijn misschien niet altijd binnen je bereik, bijvoorbeeld omdat je excentrisch woont, of het bedrijf nog te nieuw is, of de website nog in ontwikkeling is, of omdat het er gewoon amateuristisch aan toe gaat. Onderzoek dit in de huiswerkfase en bespreek het met je sponsor. Vraag ook naar de namen en telefoonnummers van je upline als uitwijkmogelijkheid. Als je in de eerste 3 maanden van je distributeurschap niet gevoed wordt door je sponsor, alsmaar vergeefs op deuren klopt en niet weet waar je naar toe moet met je vragen, is de kans van slagen aanmerkelijk afgenomen.
5. Eigen inzet
Tijd om in de spiegel te gaan kijken... Veel mensen behandelen hun business als een hobby, en doen er dus alleen wat aan als ze zin hebben, of tijd over, of doen alleen de leuke dingen. Dat is op zich niet erg, maar roep dan niet later dat “het dus niet werkt”. “Het” werkt alleen als jij ook werkt. Dat is met elke startende onderneming het geval, en als je de business niet serieus behandelt, kun je ook niet verwachten dat er serieuze resultaten te behalen zijn.
6. Financiën niet goed geregeld
Een andere factor waarom veel mensen na een paar maanden opgeven, heeft met geld te maken. Twee welgemeende adviezen:
1. Begin NOOIT aan MLM als je er voor je inkomen van afhankelijk bent. Dat werkt domweg niet. Zorg dat je er tenminste een part-time baan, of ander geregeld inkomen naast hebt, zodat je de tijd kunt nemen om je MLM-business op te bouwen.
2. Zorg voor een werkkapitaal. Hoe je het ook wendt of keert, je komt voor (aanloop-)kosten te staan. Ook als je niet zelf producten hoeft uit te leveren aan klanten, of hoeft voor te financieren, is het raadzaam om een potje te hebben voor kosten die puur met je business te maken hebben (benzine, telefoon, je eerste aankoop, promotiemateriaal, e.d.).
7. Slechte planning
Netzomin als je in de auto stapt zonder te weten waar je naar toe gaat, begin je aan een business zonder een plan gemaakt te hebben. De belangrijkste elementen waaruit zo’n plan bestaat zijn 1. Doelstelling: wat wil je bereiken, 2. Planning: wanneer wil je dat bereiken, 3. Activiteiten: hoe wil je het gaan doen, 4. Middelen: wat heb je nodig om die activiteiten uit te voeren (hier komen budget en begroting ook aan de orde).
Samenvattend:
Zelfs als je ervan overtuigd bent dat er in MLM een carrière voor je is weggelegd, kun je na een aantal weken of maanden tegenkomen dat het een stuk moeilijker is dan je had gedacht, of heel anders dan je was voorgespiegeld, of dat basale dingen die je nodig hebt er gewoon niet zijn, of er ongelooflijk weinig support is om je te helpen je business op te zetten. Kortom: je wilt wel, maar weet niet hoe, en er is niemand die het je kan of wil vertellen
Dergelijke omstandigheden zijn niet per se altijd van toepassing op MLM als bedrijfstak, het kan toevallig sec te maken hebben met het specifieke bedrijf of product, of deze sponsor, of het geografische gebied waar je in zit.
Maar wees ook heel eerlijk en vraag je af hoeveel je er zelf echt aan gedaan hebt – alle goede voornemens ten spijt blijven we allemaal mensen, en het is makkelijker om iets niet dan wel te doen. Of het nou gemakzucht is, of angst om te falen, of luiheid, of niet genoeg huiswerk vooraf gedaan, laten we ons wel realiseren dat als we met één vinger naar een ander wijzen, er nog steeds minstens 3 naar onszelf wijzen...