InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > MLM – dat is toch zo’n piramidespel?

MLM – dat is toch zo’n piramidespel?

MLM – dat is toch zo’n piramidespel? De twee lijken nogal op elkaar en worden daarom gemakshalve vaak over één kam geschoren. Toch zijn er belangrijke verschillen tussen piramides en netwerk marketing (ook wel MLM (Multi Level Marketing) genoemd), nog afgezien van dat de eerste illegaal is.

MLM vs. piramide

Het belangrijkste kenmerk van een piramidespel is wel dat er geld ingelegd moet worden in ruil voor niets anders dan een vage hoop op winst, als en zolang maar genoeg mensen hetzelfde (blijven) doen.

MLM daarentegen is in essentie een distributiemethode voor de verkoop van producten of diensten, gekoppeld aan een staffelsysteem van commissies. Naar keuze, maar niet verplicht, kunnen aanvullend bonussen verdiend worden met het werven van andere verkopers.

Hoger inkomen dan de top

In dat laatste geval hebben deelnemers van het eerste uur een grotere kans op een flink inkomen dan latere deelnemers. Maar niet per definitie – late instappers kunnen nog steeds meer gaan verdienen dan hun voorgangers, zolang ze er maar hard voor werken. Ze zullen zogezegd meer hengeltjes moeten uitwerpen in een reeds ruim beviste vijver. Ook hierin onderscheidt MLM zich van piramides (en trouwens ook van ‘gewone’ bedrijven!), waar het onmogelijk is meer op te strijken dan degene die aan de top staat.

Product of gebakken lucht verkopen

Bonafide MLM-bedrijven vragen aan nieuwe deelnemers een instapgeld in de vorm van de aankoop van een startpakket producten voor eigen gebruik. Deze producten kunnen met winst worden doorverkocht, waarmee de verkoper of distributeur de mogelijkheid van een inkomen heeft. Meestal is support vanuit het moederbedrijf beschikbaar, in de vorm van trainingen en/of promotiemateriaal. In een piramide is geen andere vorm van inkomen mogelijk dan via het ronselen van voldoende andere mensen, en in die taak sta je meestal moederziel alleen.

Veel deelnemers nodig

Een grote hoeveelheid deelnemers is conditio sine qua non om beide systemen in stand te houden. In MLM zijn alle deelnemers per definitie klanten en gebruikers van het product, en daarmee net zo onontbeerlijk voor het voortbestaan van de organisatie als afnemers dat zijn voor een traditioneel bedrijf.

Wanpraktijken

De industrie heeft een slechte naam gekregen door uitschotten als Ponzi en Madoff, die met uitgekiende piramideschema’s honderden mensen benadeelden alvorens tegen de lamp te lopen. Duistere lieden kunnen ook binnen MLM parasiteren op nieuwelingen, door misbruik te maken van goedgelovigheid en onervarenheid. Een dergelijk gebrek aan integriteit is echter niet uniek voor MLM; ook in de financiële wereld en de farmaceutische industrie, om maar een paar bedrijfstakken te noemen, zijn voorbeelden te over van soortgelijke wanpraktijken. Maar daarmee is nog niet elke bank, elke farmaceut en elk MLM bedrijf corrupt.

Netwerk marketing is een jonge industrie en heeft nog veel te leren. Er moet nog een hoop water door de zee om het imago naar een minder piramide-geladen niveau te brengen. Maar met 11 miljoen betrokken mensen is deze bedrijfstak een serieuze speler geworden die niet meer weg te denken is uit de marktplaats.
© 2010 - 2019 Moda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kracht van netwerkmarketingDe kracht van netwerkmarketing ligt in 1 simpele zin: "Je wordt succesvol wanneer je voldoende anderen geholpen hebt suc…
MLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, multi level marketing, netwerk marketing en relatiemarketing. Bijna iedereen heeft er wel van gehoord maa…
MLM – wat is dat nou eigenlijk precies?MLM – wat is dat nou eigenlijk precies?Multi Level Marketing (MLM), ook bekend als netwerkmarketing, heeft vele gezichten. Voor de één staat het gelijk aan de…
Thuiswerken: Uw eigen websiteThuiswerken: Uw eigen websiteU wilt graag meer tijd voor uw gezin en wenst daarom te gaan thuiswerken. Sommige bedrijven laten hun werknemers thuiswe…
Het complete overzicht met thuiswerk!Het complete overzicht met thuiswerk!Dit schrijven is gebaseerd op eigen ervaring en kennis. Het geeft een overzicht wat je allemaal aan thuiswerk kan doen m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "MLM – dat is toch zo’n piramidespel?"

Reacties

Werner, 24-07-2017 13:30 #4
Beste, wie bepaalt wat wel of geen piramide systeem is? Waar kan je dat laten onderzoeken?

Met vriendelijke groeten,
Werner

Micha Dewith, 02-01-2016 17:41 #3
Dag Jetze,
Bedankt voor je artikel. Heel mooi belicht. Veel mensen denken inderdaad dat MLM hetzelfde is als een piramidespel. Maar dat is niet zo. Integendeel zelfs, voor een baas werken is een piramidespel. Ahja want je zal nooit hetzelfde verdienen als je baas. Je kan het zelfs niet proberen. Je koopt je in met je tijd en wat krijg je ervoor terug? Meestal een ondermaats loon. Je moet altijd harder werken dan wat je ervoor terugkrijgt.
De meeste mensen die iets tegen MLM hebben zijn jaloers omdat ze niet de moed hebben om het te doen. Let wel er zijn een groot aantal MLM bedrijven die je blaasjes wijsmaken maar je moet zelf het verstand hebben om die eruit te kunnen filteren. Er zijn wel degelijk MLM bedrijven die goed zijn.

Ben jij ook actief in de MLM industrie?

Met vriendelijke groeten,
Micha Dewith

Henry, 21-03-2013 20:25 #2
De overeenkomst met het piramidespel is de afdracht up-stream. Heb je 10 levels dan dragen 9 levels af aan de persoon die het "concept" is gestart. Het argument sponsoring en kennis overdracht is, met alle respect, kletskoek.
En natuurlijk is MLM legaal en het piramidespel illegaal. De eerste is een vrije keuze maar deelname aan de tweede ook.
Bij de eerste krijg een product om te verkopen en vang je bij de juiste inspanning provisie bij de tweede is de deelname weliswaar een vrije keuze maar de uitkomst is afhankelijk van derden. De uitkomst kun je nauwelijks beïnvloeden.
De overeenkomst is weer dat wanneer de markt in jou omgeving verzadigd raakt, je de producten aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Als het goed geregeld is en dus een betrouwbare "partner", dan kun je bij het falen van je activiteiten je onverkochte producten - behalve dan de producten die je verplicht hebt moeten afnemen om het product te leren kennen (?) - weer teruggeven (verkopen) aan je "sponsor". Als je pech hebt dan blijf je er mee zitten.

Jetze, 16-03-2013 02:14 #1
Het allergrootste verschil tussen een goed mlm bedrijf en een piramide is de hulp van de sponsor. Bij ons is de sponsor de vraagbaak voor zijn hele downline. Een goede sponsor helpt iedereen in zijn of haar downline, ook al wordt er niet aan deze distributeur verdiend.
Is de eigen sponsor niet meer aanwezig dan kan het hoofdkantoor helpen bij het her sponseren van de betreffende distributeur. Voor serieuze mensen is er dus altijd hulp aanwezig.

Zoals deze infoteur al beschrijft staat men er bij illegale systemen helemaal alleen voor en zijn er geen producten om te verkopen of te gebruiken.

Infoteur: Moda
Gepubliceerd: 31-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 4
Schrijf mee!