Wat heb je nodig om ZZP-er te worden?

Een zelfstandige zonder personeel of ZZP-er moet anno 2010 nog wel wat weten om het hoofd boven water te houden. Alleen goed werk leveren is niet voldoende. Een goede administratie voeren, opdrachten binnenhalen, weten welke wet- en regelgeving er van toepassing is, het is allemaal nodig. Hoe word je ZZP-er? En aan welke voorwaarden moet een ZZP-er voldoen?

ZZP-er worden vanuit werkloosheid

Veel mensen worden ZZP-er vanuit een positie van werkloosheid. Omdat ze denken dat ze het dan wel gaan maken en er toch brood op de plank komt. Vaak is dat ook het geval, maar het is toch moeilijker dan gedacht om zelfstandig aan alle verplichtingen te voldoen. Er is geen telefoniste die telefoontjes beantwoord, er is geen ziektewet als iemand ziek wordt en de persoon in kwestie is zelf overal verantwoordelijk voor.

Onderscheidend zijn als ZZP-er

Veel vakmensen hebben hun kwaliteiten zeker wel. Daar zit het verschil dus niet in. Zelfstandigen moeten zich dus onderscheiden van de rest. Door iets bijzonders aan te bieden bijvoorbeeld dat anderen nog niet doen, of door een dienst net iets anders te brengen dan anderen dat doen.

Wanneer ben je geschikt als ondernemer?

Vooraf zou iemand die ZZP-er wil worden eerst eens moeten bedenken of hij wel geschikt is als ondernemer. Alleen je werk goed doen is namelijk niet voldoende. Er komt veel meer bij kijken zoals:
  • Administratie doen
  • Facturen schrijven en versturen (en de gegevens goed bijhouden om te kunnen komen tot zon factuur)
  • BTW uitrekenen en afdragen
  • Opdrachten binnenhalen
  • Een netwerk opbouwen van opdrachtgevers
  • Een netwerk opbouwen van andere ZZP-ers die eventueel kunnen helpen bij problemen

Nieuwe klanten werven

Het werven van nieuwe klanten is vaak moeilijk voor een ZZP-er. Veel zelfstandigen zonder personeel beginnen bijvoorbeeld met slechts 1 klant (ook nog vaak hun oude baas). Dit is een hele wankele basis, die uiteenspat als het met die ene opdrachtgever ook niet goed gaat. Voordat een ZZp-er dan ook begint zou hij al een aantal klanten moeten hebben verzameld. Overigens is dat ook nodig om in aanmerking te komen voor een VAR verklaring. Wie als ZZP-er pas op zoek gaat naar nieuwe opdrachten als de oude al zijn opgedroogd heeft een probleem en vaak ook een financieel probleem.

Goedkoop werken als ZZP-er?

Tijdens een recessie denken veel ZZP-ers dat ze er goed aan doen om zo goedkoop mogelijk te werken. Dat is echter een valkuil. Een uurtarief van minimaal 30 euro is absoluut noodzakelijk om er een normale bedrijfsvoering op na te kunnen houden. Alleen dan kan iemand alle betalingen doen en tevens reserves opbouwen voor tijden dat het minder goed gaat. Bovendien betekent het werken tegen een lage prijs dat er onder kostprijs wordt gewerkt. Wie elke maand kijkt naar uitgaven en inkomsten heeft dan al snel door dat dit geen goede zaak is en dat het dan niet goed komt. Die zaken moeten namelijk wel in overeenstemming met elkaar zijn.

Administratie bijhouden als ZZP-er

Belangrijk voor een ZZP-er is sowieso om een goede administratie bij te houden. Dan alleen is er overzicht. Ook een boekhouder in de arm nemen is van groot belang. Die kan bijsturen op momenten dat de ZZp-er zelf niet in de gaten heeft dat het fout dreigt te gaan. Bovendien is het goed om in de gaten te houden of klanten wel op tijd betalen. Is er een achterstand dan is een belletje of een briefje vaak voldoende om die betaling toch te krijgen. Want ook dat hoort bij het ondernemersschap: steeds opnieuw de vinger aan de pols houden om de eigen zaak te behouden.
Gerelateerde artikelen
Lage btw-tarief bij renovatie ook in 2019 en 2020 mogelijkLage btw-tarief bij renovatie ook in 2019 en 2020 mogelijkHet lage btw-tarief van 6% betalen is ook in 2019 nog steeds mogelijk. Niet meer voor alle renovatie aan uw woning, maar…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…
Nachtstroom gebruiken om geld te besparenNachtstroom gebruiken om geld te besparenWat is nachtstroom? Natuurlijk krijgt u snachts geen andere stroom uit het electriciteitsnet dan overdag. De termen nac…
Wegenbelasting 2019 en 2020 oldtimer omhoogWegenbelasting 2019 en 2020 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2018, 2019 en 2020 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is bela…

MLM  dat is toch zon piramidespel?MLM dat is toch zon piramidespel?De twee lijken nogal op elkaar en worden daarom gemakshalve vaak over één kam geschoren. Toch zijn er belangrijke versch…
Lampedaire failliet: het korte leven van een uitgeverijHoe snel het tij kan keren in het boekenvak: twee jaar na haar oprichting ging de Belgische uitgeverij Lampedaire al ove…

Reageer op het artikel "Wat heb je nodig om ZZP-er te worden?"

Reacties

Hans, 24-06-2013 01:27 #3
Hallo
ik wil zzp er worden met een bestelbus tot 3500 kg. heb zelf weinig start kapitaal max 6000eu. wil een bus leasen. kan ik op deze manier beginnen en wat heb ik dan allemaal nodig?

mvg H.Delissen Reactie infoteur, 25-06-2013
Ik weet natuurlijk niet wat voor bedrijf je wilt gaan starten. Het beste zou zijn om een bedrijfsplan te schrijven waarin je bedenkt wat je wilt gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt.

Gerard Vder Poel, 23-06-2012 17:32 #2
Vraag:
Indien je als ZZP-er begint, dan neem ik aan dat je een "eigen" bankrekeningnummer moet hebben. Is deze aanname juist?

Indien het antwoord bevestigend is, moet je dit banknummer ook bij de KvK vermelden?
Met vr gr,
Gerard vder Poel Reactie infoteur, 23-06-2012
Moeten is een groot woord, maar om je boekhouding op orde te hebben is het wel het handigst om een zakelijke rekening te hebben. OMdat je als ZZP-er facturen verstuurt, zet je je bankrekening nummer op je facturen. Het nummer dat je krijgt van de KvK zet je ook op die facturen, maar de KvK hoeft dat bankrekeningnummer zelf niet te hebben.

H. Th van Rosmalen, 19-07-2011 23:17 #1
Mijn vraag is kunnen mensen die 65 jaar of ouder ook een zzp er worden, hier wordt niets over geschreven. Reactie infoteur, 20-07-2011
Natuurlijk kan dat. U zou alleen een boekhouder moeten vragen wat dat eventueel voor gevolgen zou kunnen hebben omdat u natuurlijk al AOW heeft en mogelijk een pensioen. Mogelijk dat u daardoor in een hoge belastingschijf terechtkomt, maar dat hangt ook af van de inkomsten.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 3
Schrijf mee!