Multi-level marketing (MLM) – bezint eer gij begint
Alvorens een beslissing te nemen of, en met welk produkt/bedrijf, je een MLM carrière wilt gaan starten, is het verstandig om grondig onderzoek te doen om antwoorden op de meest basale vragen boven water te krijgen.
Oké, je hebt besloten dat je MLM niet eng, illegaal of verwerpelijk vindt. Je snapt dat je er niet slapend rijk van wordt, en dat er net zoveel tegenslagen te verwachten zijn als in elk ander zelfstandig beroep. Maar het idee dat je van huis uit kunt werken, je eigen baas kunt zijn, zelf je tijd kunt bepalen en er ook nog eens een bovengemiddeld belegde boterham in te verdienen valt spreekt je zo aan, dat je besloten hebt om het toch een kans te geven.
Oriëntatie
Misschien heb je al een idee met welk MLM-product of -bedrijf je in zee wilt gaan, misschien ben je je nog aan het oriënteren. Hoe dan ook, mensen die overwegen om op enigerlei wijze in netwerk marketing te stappen, doen er goed aan eerst wat huiswerk te verrichten. Dat is niet anders dan wanneer je gaat solliciteren op een ‘gewone baan’ – enige vorm van onderzoek naar je potentieel a.s. werkgever is ook dan een gezonde activiteit.
Waar moet je op letten
Je kunt net zo breed en diep als je wilt onderzoek verrichten naar je a.s. nieuwe bezigheid. De volgende punten kunnen naar behoefte worden uitgediept, maar zijn wel de absolute basisvragen waar je een bevredigend antwoord op moet krijgen voordat je een beslissing neemt met welk MLM-product, -bedrijf of welke persoon je in zee wilt gaan.
Product (of dienst)
- De timing in de markt, oftewel: hoe ‘hot’ is het produkt? Is het nu ‘in’, maar over een jaar, of twee, achterhaald en niet meer te verkopen? Of juist andersom: zit het in een opkomende markt?
- De aantrekkelijkheid/opmerkelijkheid van het product: is het iets dat mensen altijd nodig zullen hebben? Of een heel aantrekkelijk hebbedingetje? Zelfs saaie producten kunnen nog steeds een grote verkoopwaarde hebben (b.v. gezondheidsproducten, boeken, huishoudelijke artikelen), als ze maar goed zijn en jij je er thuis bij voelt.
- De concurrentiepositie: tegen hoeveel andere, soortgelijke, producten moet je opboksen? Is het (product) je dat waard? Wat is het verschil tussen ‘jouw’ product en de concurrenten, zowel de sterke als de zwakke punten?
- Kwaliteit: zoek goed uit of het product van een zodanige kwaliteit is dat je niet straks òf met een schuur vol onverkoopbare producten zit, òf eindeloos bezig bent met retourzendingen, en geld terug geven aan ontevreden klanten.
Bedrijf
- Hoe lang bestaat het bedrijf? Laat je niet gek maken door beloftes dat je “vooraan staat in de rij omdat dit bedrijf nieuw op de markt is” – de meeste MLM-bedrijven halen hun 2e jaar niet. Als het 3 jaar in zaken is geweest, is er een veel gezondere kans dat het bedrijf een blijvertje is.
- Wat is de ervaring van het management? Zijn het enthousiaste broekies, net van de universiteit, nog nat achter de oren en met nauwelijks tot geen bedrijfservaring, of krijg je te maken met door de wol geverfde rotten in het vak? Kijk naar hun staat van dienst, en of ze zowel het product, als de industrie, als het vak netwerk marketing een beetje in hun bagage hebben zitten.
- Hoe is het gesteld met de integriteit van het management? Waar komen ze vandaan? Wat is hun visie voor de toekomst, waar willen ze naar toe met het bedrijf, en hoe? Hoe hoog staat MVO op hun agenda?
Aanloopkosten
- Hoeveel geld moet je neertellen voordat je aan de slag kunt? Wat krijg je daar voor terug? Let op: als het bedrijf sec inschrijfgeld vraagt, waar geen product of dienst tegenover staat, krab je dan nog es goed achter de oren. Ook als je er alleen maar promotiemateriaal voor terug krijgt, mag je een gezonde portie argwaan koesteren.
- Verlangt het bedrijf een zgn. ‘autoship’ van je? M.a.w. moet je elke maand een vast bedrag overmaken in ruil voor een pakketje producten, of voor het gebruik van een licentie? Dat hoeft op zich niet erg te zijn, maar je moet wel heel bewust de keuze maken of je dat ook wilt.
Support
- Hoe is de ondersteuning voor (nieuwe) distributeurs georganiseerd? Zijn er voldoende trainingen om je te helpen in je eerste weken?
- Hoe is de bestelprocedure? Kun je op het internet bestellen, of telefonisch? Hoe lang duurt het voor jij of je klanten hun bestelling krijgen? Moet je vooraf betalen?
- Waar kun je terecht met je vragen – zowel over algemene ondersteuning, als productinhoudelijk, maar ook als er iets met je bestelling niet goed gaat?
- Kun je aan alle benodigde informatie komen in een taal waar je je prettig bij voelt? Als het niet in het Nederlands beschikbaar is, vind je het dan geen probleem om het met de moedertaal van het bedrijf te moeten doen?
Compensatieplan (alleen van toepassing als je actief anderen wilt gaan werven)
- Hoe zit het compensatieplan precies in elkaar?
- Een belangrijk kriterium: hoeveel mensen in je team heb je nodig, op welk moment en op welke wijze, om een inkomen van € 5.000 (of € 10.000, afhankelijk van wat je wilt) per maand te kunnen genereren?
- Welke minimumeisen zijn er om voor bonussen in aanmerking te komen? Krijg je die ook nog als je het over 5 of 10 jaar rustiger aan wilt doen, of zit er ergens een wurgclausule in je contract?
- Niet het leukste onderdeel, en veel mensen slaan het gemakshalve over, maar een gewaarschuwd mens telt nog altijd voor twee: lees vooral de algemene voorwaarden goed door, tot en met de allerkleinste lettertjes. Sommige bedrijven verbieden je om, naast ‘hun’ product, ook nog een ander MLM-product te verkopen – zelfs als het in de verste verten geen concurrent is. Altijd handig om te weten waar je aan toe bent voordat je met het bedrijf in zee gaat.
Het systeem
- Wat is de door het bedrijf meest aanbevolen methode om het product, of de dienst, te verkopen?
- Voel je je daar thuis bij? Zo nee – kan en mag je het nog op andere manieren doen (sommige bedrijven verbieden je om de producten rechtstreeks op het internet te verkopen)?
- Is het dupliceerbaar? Hoe dupliceerbaar – is het simpel en aantrekkelijk genoeg?
Voor jezelf
Als je al je huiswerk over het bedrijf en het product gedaan hebt, en je hebt een shortlist gemaakt van de meest in aanmerking komende bedrijven, ga dan even met jezelf aan tafel zitten over de volgende punten:
Tijd
Hoeveel tijd zou je er in willen stoppen, versus hoeveel tijd heb je werkelijk beschikbaar? Als vuistregel geldt een tijdbeslag van minimaal 10 uur per week als je echt wat producten wilt verkopen, en minimaal 20 uur per week als je serieus mensen wilt gaan werven. Bedenk ook welke delen of tijden van de dag of week je het best uitkomen om te werken, en of dat ook overeenkomt met het product waar je mee aan de slag wilt (als je demo’s of parties gaat doen: overdag of ’s avonds? Past dat ook bij je a.s. clientèle, en bij je gezinsomstandigheden? Als je afzonderlijke afspraken met mensen gaat doen, ontkom je niet aan tijden in de avonduren of in het weekend: wil je dat eigenlijk wel?)
Geld
Hoeveel geld heb je nodig, en hoeveel heb je beschikbaar? Heb je er een inkomen naast of ben je afhankelijk van de inkomsten uit je nieuwe bezigheid? Het laatste is ten sterkste af te raden – het vergt in netwerk marketing minimaal een jaar voordat je inkomen voldoende is om er van te kunnen leven.
Kijk ook hoeveel geld je nodig hebt om een goede start te kunnen maken: voor je eerste eigen aankoop; eventuele voorfinanciering van bestellingen voor klanten; kosten voor demonstratiemodellen of monsters; promotiemateriaal zoals DVD’s, CD’s, brochures, folders etc.
Het is aan te raden om een budget op te stellen met een maximum van wat je in totaal, of per maand, wilt uitgeven. Het is ook aan te raden om elke cent die je aan de business uitgeeft bij te houden, opdat je na een paar maanden een goed overzicht hebt van kosten en opbrengsten. Het gaat anders ongemerkt in telefoonkosten, benzine, enveloppen, postzegels, om maar wat te noemen zitten, terwijl dat wel degelijk kosten zijn die meetellen. Je zou ze immers niet uitgeven als het niet om de business ging?
Hoe
Praat met de persoon die mogelijk straks je ‘sponsor’ wordt (zo noemen ze dat in de branche, het is de persoon die jou probeert te overtuigen om ‘mee te gaan doen’), en vraag hem/haar het hemd van het lijf over de meest gebruikte methoden om het product of bedrijf aan de man te brengen. Moet dat primair via eigen familie en vrienden (en wil je dat wel? Niet iedereen vindt dat even fijn...)? Is het een partyplanning systeem? Of meer één-op-één? Demonstraties? Beurzen/markten? Internet? Bedenk van te voren vast hoe je het zelf het liefst zou willen doen, en bespreek met hem/haar wat de haalbaarheid daarvan is.
Doelstelling
Neem de tijd om een goed doordacht plan te maken. Wat wil je bereiken met je nieuwe business, wanneer, en welke activiteiten moet je daarvoor plegen? Zet je doelstellingen niet te ambitieus neer, want dat kan frustrerende resultaten geven, maar leg de drempel ook niet te laag, want dat stimuleert niet voldoende. Hou rekening met externe factoren die van invloed kunnen zijn (vragen kinderen in de vakanties veel van je tijd? Ga je met een seizoensgebonden product aan de slag – ergo, welke tijden van het jaar heb je het dan extra druk? Welke andere factoren leggen meer of minder beslag op je tijd?).
Je sponsor
Spreekt de persoon die je sponsor zou worden je aan? Als je geen goed gevoel hebt bij de man of vrouw die zegt je te zullen helpen er een succes van te maken, ga dan vooral op zoek naar iemand anders die wel jouw vertrouwen waard is. Onderschat het belang van deze functie niet: je sponsor is de persoon die jou moet trainen, helpen, voorlichten, bijstaan, supporten, kortom, die jou helpt je business op te bouwen, en die er voor je is in voor- en tegenspoed.
Kortom
als je de nieuwe stap die je gaat maken niet als een hobby maar als een serieuze business beschouwt, is het belangrijk om je vooraf terdege te (laten) informeren over wat je te wachten staat. Er zullen altijd zaken blijven waar je geen invloed op kunt hebben, maar zorg dat je voor het overige tenminste goed beslagen ten ijs komt.