MLM – wat is dat nou eigenlijk precies?

MLM – wat is dat nou eigenlijk precies? Multi Level Marketing (MLM), ook bekend als netwerkmarketing, heeft vele gezichten. Voor de één staat het gelijk aan de Tupperware party; voor een ander is het “je familie en vrienden lastig moeten vallen”; weer een ander holt gillend weg van het piramide-model; er zijn ook mensen die er prettig van gaan kwijlen; en dan zijn er diegenen die de bekende klok hebben horen luiden, maar echt geen idee hebben waar de klepel hangt. Wat is MLM nou eigenlijk precies?

MLM als distributiemethode

MLM is niet meer en niet minder dan een distributiemethode die door bedrijven gehanteerd kan worden voor de verkoop van hun goederen of diensten. De traditionele route voor productenafzet is, grofstoffelijk, als volgt: fabrikant levert aan importeur levert aan grossier levert aan winkels levert aan klanten. Daartussenin vliegen, varen en/of rijden transporteurs om de goederen te verplaatsen, zijn er depots en/of magazijnen waar spullen (tijdelijk) worden opgeslagen, en schappen die uiteindelijk in de winkels gevuld worden met de produkten die jij en ik daar kunnen kopen. Om maar wat tussenschakels te noemen. En dan hebben we het nog niet gehad over geldverslindende reclamecampagnes.
Al deze activiteiten kosten geld, inclusief alle poppetjes die daarbij betrokken zijn en betaald moeten worden. Dat is de reden waarom voor sommige producten 20x zo veel neergeteld moet worden in de winkel als het kostte om ze te maken.

Directe verkoop aan eindgebruiker

MLM is een vorm van directe verkoop. Hierbij worden producten of diensten rechtstreeks, zonder tussenkomst van anderen, aan de eindgebruiker geleverd. Denk bijvoorbeeld aan Dell Computers, of sommige verzekeringsmaatschappijen, waar geen winkels of agenten meer tussen zitten. Medewerkers van dergelijke bedrijven hebben rechtstreeks contact met de klanten voor zowel verkoop als service. Het voordeel is evident: minder tussenschakels = minder kosten voor het bedrijf = lagere prijzen voor de consument.

Een leuke bijverdienste, en producten tegen inkoopprijs

MLM gaat nog een stapje verder. Door inschakeling van distributeurs kan er door het bedrijf niet alleen op de kosten van vaste medewerkers bespaard worden, deze distributeurs zijn bovendien gegarandeerd klanten. Bijvoorbeeld: een distributeur bestelt èn betaalt rechtstreeks bij Forever Living Products een hoeveelheid Aloë Vera producten. Deze producten worden per post bij hem/haar thuis bezorgd, en daar kan de distributeur de producten naar keuze zelf gebruiken, of met winst doorverkopen, of een mix van die twee. In het eerste geval krijg je de producten tegen inkoopprijs, wat een korting van soms wel 30% op de verkoopprijs kan opleveren; in het tweede geval kun je het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs rechtstreeks in je eigen zak stoppen. Als je dit maar consistent en vaak genoeg doet, is het een leuke manier om die luxe vakantie te betalen, of de decembermaand schade- en schuldenvrij door te komen, of zelfs een compleet inkomen aan over te houden.

MLM verkoopmethoden

Er zijn verschillende manieren om dat te doen: via zo’n “Tupperware-party” dus, of je vrienden en familie de voordelen van het product of de dienst laten zien, of op markten en bazaars gaan staan, of links en rechts monsters of proefpakketten uitdelen, of veel mond-tot-mond reclame, of toch maar adverteren. Of, natuurlijk, een mix van deze methoden. Het is maar waar je goed in bent en waar je je prettig bij voelt.

Recruteren van nieuwe distributeurs

De verkoop van producten of diensten is één methode om geld te verdienen in MLM. Een andere, omstreden, manier is via het aanbrengen van nieuwe distributeurs. Omstreden, omdat dit het gebied is wat ruimschoots gelegenheid geeft voor de schimmigheid waaraan netwerkmarketing zijn slechte naam te danken heeft. En niet ten onrechte, want menig zichzelf MLM noemend bedrijf bleek uiteindelijk niet meer dan een vermomde piramide. Deze bedrijven richten zichzelf daarmee weliswaar te gronde, maar het kwaad voor de betrokkenen, EN voor het imago, is dan al geschied.

Geld verdienen aan de verkoop van anderen

De bonafide MLM bedrijven hebben een – vaak ingewikkelde – constructie van staffelcommissies beschikbaar om distributeurs te honoreren voor het aanbrengen van nieuwe distributeurs. Hoe meer mensen je werft, hoe hoger de beloning. Op zich geen wereldschokkend nieuws – er zijn traditionele bedrijven te over die hun verkoopmanagers bovengemiddeld belonen voor de resultaten van hun regionale verkoopleiders die op hun beurt weer profiteren van het werk van hun ondergeschikten, de ‘gewone’ verkopers op de weg, die zelf ook commissie krijgen over hun binnengehaalde orders (hoezo piramide...)
Wat het ranzige randje aan MLM geeft zijn de verkooptechnieken en de wervingsmethoden, die veel distributeurs-met-dollartekens-in-de-ogen erop na houden.

Hoge inkomsten, maar je moet er wel wat voor doen

Dat neemt het feit niet weg dat voor mensen met een groot sociaal netwerk, die niet bang zijn hun mondje open te trekken, over de nodige dosis charisma (en graag ook wat integriteit), energie en doorzettingsvermogen beschikken en (bij voorkeur) een dikke huid hebben, er een superdik belegde boterham te verdienen valt aan het opbouwen van een flink team distributeurs. Bij flink moet je wel eerder aan duizenden dan aan honderden denken. Weliswaar hoef je die niet allemaal zelf te vinden (als het goed is doen mensen die jij in je team aanbrengt dat op hun beurt ook weer, volgens het aloude principe van 4 mensen werven elk 4 mensen = nu heb je 16 mensen in je team, die werven er elk ook 4 = 64, die werven elk 4 = 256 enzovoort enzovoort), maar het is wel hard werken om tot de top te behoren. Als je dat er voor over hebt, en dat 5 - 7 jaar wilt en kunt volhouden, is er een reële mogelijkheid dat je een voldoende consistente inkomstenstroom hebt gecreëerd om er van te kunnen stilleven.

MLM is niet voor iedereen

Het klinkt op papier allemaal heel mooi en eenvoudig, en het is natuurlijk erg aantrekkelijk om van huis uit je brood te verdienen, maar het is een hard bestaan om uit netwerkmarketing een goed inkomen te halen. MLM is niet voor iedereen, en dus - zoals bij elke ‘gewone’ baan ook het geval is - is het raadzaam goed na te denken voordat je je committeert voor een carrière in netwerk marketing.
© 2010 - 2024 Moda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De kracht van netwerkmarketingDe kracht van netwerkmarketing ligt in 1 simpele zin: "Je wordt succesvol wanneer je voldoende anderen geholpen hebt suc…
MLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, multi level marketing, netwerk marketing en relatiemarketing. Bijna iedereen heeft er wel van gehoord maa…
MLM – dat is toch zo’n piramidespel?MLM – dat is toch zo’n piramidespel?De twee lijken nogal op elkaar en worden daarom gemakshalve vaak over één kam geschoren. Toch zijn er belangrijke versch…

Waarom bijna iedereen faalt in MLMWaarom bijna iedereen faalt in MLMEén van de meest genoemde bewijzen dat netwerkmarketing (ook wel MLM genoemd) niet werkt, is het feit dat 70% van de sta…
Wat heb je nodig om ZZP-er te worden?Een zelfstandige zonder personeel of ZZP-er moet anno 2010 nog wel wat weten om het hoofd boven water te houden. Alleen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Purpleslog, Flickr (CC BY-2.0)
  • Ref: http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing
Moda (10 artikelen)
Gepubliceerd: 31-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.