Een goede basis voor een succesvolle webshop: 5 tips

Een goede basis voor een succesvolle webshop: 5 tips Een webshop maken en onderhouden is erg leuk om te doen. Je bepaalt immers zelf wat je verkoopt en hoe je webshop eruitziet. Er zijn mensen die een webshop laten bouwen door een gespecialiseerd bedrijf. Maar zelf je eigen webshop in elkaar zetten is leuker. Er zijn diverse factoren in een webshop die bepalend zijn voor het succes. Een goede basis zorgt voor meer aantrekking van klanten, meer aankopen en dus meer omzet!

Een goede basis vormt het begin

Net zoals bij een fysieke winkel is de eerste indruk die een klant van de webshop krijg bepalend of de klant in je webshop blijft, en uiteindelijk overgaat tot aankoop, of toch verder gaat kijken in andere shops. De basis van de webshop is dus erg belangrijk, maar hoe krijg je die goede basis?

Tip 1: Ondernemen is passie

Werk vanuit je passie

Ondernemen is niet een bezigheid die je even doet. Zeker het houden van een webshop vraagt veel inzet en zelfdiscipline. Webshops zijn tegenwoordig 24 uur per dag open, waardoor mensen op diverse tijden shoppen, en ook een snelle levertijd en veel service verwachten. Net als bij de concurrenten.

Kijk niet al te veel naar je concurrenten

Concurrentie is een onderwerp waar veel startende ondernemers moeite mee hebben. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten en jij als ondernemer dus ook! Kijk dus niet te veel naar wat je concurrenten doen, maar werk vanuit jouw passie. Potentiële klanten zien dit ook terug in je webshop. Dit maakt jouw webshop nu juist zo uniek.

Tip 2: Een goede naam blijft hangen

Zorg voor een duidelijke naam. Het is voor de klant belangrijk dat je webshopnaam makkelijk te onthouden is. Wanneer je een moeilijke of lange naam voor je webshop hebt, is de kans groot dat klanten je niet zo snel meer terug kunnen vinden. Er zijn immers genoeg mensen die nog even in andere webshops gaan snuffelen voor ze definitief een aankopen willen doen. Wanneer ze dan terug naar jouw webshop willen en ze zijn de naam vergeten, zal een order uitblijven. Kies dus voor een naam die makkelijk uit te spreken is en die blijft hangen in het hoofd.

Tip 3: Enkele kleuren zorgen voor rust

Kies twee of drie basiskleuren

Een webshop moet een thuis gevoel geven aan de klant. Te veel verschillende kleuren zorgen voor een rommelig uiterlijk en zorgen voor onrust. Kies daarom voor twee of drie basiskleuren die overal in de webshop terug komen. Dit zorgt voor rust en eenheid.

Pas de kleur aan op je doelgroep

Daarnaast roepen kleuren diverse gevoelens op bij mensen, waardoor ook hun koopkeuze wordt bepaald. Het is daarom slim dat je voor kleuren kiest die bij jouw doelgroep past. Heb je een webshop met stoere mannenkleding? Kies dan voor blauw- en grijstinten. Wanneer je een webshop hebt met kinderkleding, kunnen felle en vrolijke kleuren goed helpen.

Tip 4: Foto's zijn bepalend voor de keuze van de klant

Plaats alleen scherpe foto’s

Mensen die winkelen in een webshop bepalen hun keuze door de foto’s die bij de artikelen zijn geplaatst. Duidelijke en heldere foto’s zijn dan ook essentieel in een webshop. Bij onscherpe foto’s haken potentiële klanten snel af omdat ze niet goed naar het product kunnen kijken.

Zorg dat alle foto’s dezelfde stijl hebben

Daarnaast is het belangrijk om foto’s van producten in dezelfde stijl te plaatsen. Wanneer je een webshop met kleding hebt en je gebruikt een paar foto’s die gemaakt zijn met een model op het strand en daarnaast zet je een enkele homemade foto in de straat, dan komt dit voor de klant erg rommelig en onprofessioneel over. Dit kan voor klanten een reden zijn om de webshop te verlaten. Plaats dus alle foto’s in dezelfde stijl en kies eventueel voor een neutrale omgeving als achtergrond zodat je meerdere kanten uit kunt met je foto’s

Tip 5: Vergeet de social media niet!

Vermeld je social media-pagina’s bovenaan je website. Social media is in deze tijd erg belangrijk voor het binnenhalen en behouden van je klanten. Vermeld dan ook je social media-pagina’s minstens op de homepagina van je webshop. Let hierbij wel op dat je deze linken niet onderaan maar bovenaan de pagina plaats. Dit zorgt voor ervoor dat mensen sneller je social media-account bekijken en liken. Door het vermelden van je social media-account vergroot je je bereik en komen twijfelende klanten sneller terug voor een definitieve aankoop.
© 2017 - 2024 Caballo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De beste tips voor een webshopDe beste tips voor een webshopMet een webshop kunt u relatief eenvoudig geld verdienen op het internet. Het probleem is dat u klanten moet trekken en…
Geld verdienen met dropshippingGeld verdienen met dropshippingEen ondernemer heeft een dynamisch bestaan. Als ondernemer ben je steeds op zoek naar de beste manieren om je producten…
Conversie optimalisatie voor je webshopAls je een webshop hebt wil je natuurlijk dat je genoeg verkopen realiseert om winstgevend te zijn. Het is namelijk niet…
GAMMA webshop: informatie en beoordelingDe GAMMA webshop is een grote en betrouwbare online bouwmarkt. Wat heeft de GAMMA webshop u eigenlijk te bieden? En hoe…

Je eigen koeriersbedrijf beginnenJe eigen koeriersbedrijf beginnenIn een tijd van toenemende e-commerce bestellen steeds meer mensen producten online. Dat is voor hen de gemakkelijkste e…
Het inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid van ZZP'ersHet inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid van ZZP'ersTijdens de economische crisis zijn er veel ZZP'ers bijgekomen. Mensen die hun vaste baan verloren werden simpelweg onder…
Bronnen en referenties
  • https://www.webshop-academy.nl/10-kleuren-die-je-verkoop-zullen-beinvloeden-en-waarom
  • https://www.webwinkelopzetten.nl/naam.html
Caballo (4 artikelen)
Gepubliceerd: 09-08-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.