Conversie optimalisatie voor je webshop
Als je een webshop hebt wil je natuurlijk dat je genoeg verkopen realiseert om winstgevend te zijn. Het is namelijk niet zo dat als je de webshop eenmaal hebt opgezet, de bezoekers vanzelf wel komen en gaan kopen. Er zijn een aantal zaken waar zeker rekening mee moet worden gehouden als je verkopen wilt realiseren.
Straal autoriteit uit
Een webshop dient er professioneel uit te zien als je verkopen wilt realiseren. Als je klant het gevoel heeft dat de webshop er niet goed uitziet, zal de klant vrijwel zeker een andere webshop opzoeken en daar een aankoop doen. Om autoriteit uit te stralen zorg je ervoor dat de lay-out van de webshop er duidelijk en overzichtelijk uitziet. Zorg ervoor dat elke verkooppagina er hetzelfde uitziet. Dit houdt in dat de klant op een vaste plek een foto van het product kan bekijken, en dat de koop knop altijd op dezelfde plek zit. Als de klant moet gaan zoeken, ben je ze kwijt.
Zorg dat je advertenties goed zijn
Als je door middel van advertenties verkeer naar je webshop wilt genereren, moet je ervoor zorgen dat de advertenties goed zijn. Als de klant niet weet waar hij of zij uitkomt na het klikken van de advertentie, zal niemand erop klikken. Zorg er dus voor dat het duidelijk is waar de klant uitkomt nadat er op een advertentie is geklikt. Het is ook slim om de klant naar de homepage van je webshop te sturen. Meestal zijn de kosten voor deze advertenties lager dan de kosten voor een specifiek product. De klant kan dan via de homepage het juiste product opzoeken.
Hou rekening met je doelgroep
Houdt bij het opzetten van je webshop altijd de doelgroep goed in het oog. Het zou jammer zijn als je na al dat harde werk eindelijk je webshop opent, om er vervolgens achter te komen dat de webshop niet aanslaat bij je doelgroep. Zo kan je bij de omschrijving van je product inspelen op de pijnpunten van je klanten. Als je afvalpillen verkoopt, kan je foto’s van mensen laten zien voor en nadat ze de pillen hebben gebruikt.
Laat klanten reviews plaatsen
Een review van een klant is een erg goede manier om de kwaliteit van het product te bekrachtigen. Als veel mensen aangeven dat een product van goede kwaliteit is, bestaat de kans dat meer mensen het product aanschaffen. Als je de klant de mogelijkheid geeft om een review te plaatsen, geef ze dan op zijn minst de mogelijkheid om een review te schrijven. Daarnaast is het ook verstandig om de klant de mogelijkheid te geven om het product met sterren te beoordelen.
Laat je bezoekers de pagina delen
Sociale media is vandaag de dag niet meer weg te denken. Vrijwel iedereen is wel actief op een van de vele netwerken. Daarom is het slim om de klant instaat te stellen de pagina van het product te delen via een van de vele netwerken. Op deze manier komen meer mensen in aanraking met het product. Als iemand je webshop via een sociaal netwerk heeft gevonden en overgaat tot een aankoop, bestaat de kans dat zij het product ook weer delen via een van deze netwerken.
Maak de klant duidelijk waarom jouw webshop de beste keus is
De concurrentie tussen de vele webshops is moordend, om op te vallen tussen als deze verschillende webshops moet je je onderscheiden van de rest. Het belangrijkst is dat je de angst bij de klant weghaalt. Dit is op de volgende manieren te realiseren.
Geld terug garantie
Dit is tegenwoordig bijna verplicht als je een webshop opent. Geef je klanten een termijn waar ze het volledige aankoopbedrag terug krijgen als de klant het product niet bevalt. Een geschikte termijn is 30 dagen.
Gratis verzenden
Als de artikelen van je webshop verzonden moeten worden, is dit een mogelijkheid om je te onderscheiden van de rest. Veel webshops verzenden het product gratis mits het boven een bepaald bedrag uitkomt. Als jouw webshop bij elk bedrag de producten gratis naar de klant verzend, is dit weer een punt waar je je onderscheidt van de rest.
Gratis retourneren
Het kan wel eens voorkomen dat een product niet is wat de klant ervan verwachte. Als de klant in dit geval het product terug moet sturen, kan je je als webshop ook hier onderscheiden van de rest. Als je als webshop de kosten van retourneren op je neemt, neem je de angst van een mogelijke miskoop bij de klant weg. Hierdoor is de drempel om te kopen een stuk lager, de klant kan immers altijd het product gratis terugsturen.
Optimaliseer je webshop voor de zoekmachines
Veel mensen beginnen hun zoektocht naar het product via een van de vele zoekmachines. Als je ervoor zorgt dat voor een zoekopdracht jouw webshop bovenaan staat, krijg je veel verkeer naar je webshop via de zoekmachines. Als je een goede positie binnen Google wilt bereiken, moet je veel links van goede betrouwbare websites naar jouw webshop hebben. Op deze manier stijgt je webshop erg snel in Google.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een ondernemingsplan schrijvenUit verschillende studies is gebleken dat ondernemers die vooraf een ondernemingsplan schrijven een grotere kans van sla…
Kraanschip Heerema ThialfDe Thialf, het grootste kraanschip ter wereld. Eigendom van Heerema Marine Contractors, hij verricht constructiewerkzaam…