InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De beste tips voor een webshop

De beste tips voor een webshop

De beste tips voor een webshop Met een webshop kunt u relatief eenvoudig geld verdienen op het internet. Het probleem is dat u klanten moet trekken en moet vasthouden, en u moet opvallen in de massa. Een webshop is een laagdrempelige manier om te starten als zelfstandige ondernemer. Onterecht wordt vaak gedacht dat u achterover kunt gaan zitten en wachten op klanten. U kunt geen product bedenken die niet al veelvuldig op het internet wordt aangeboden door meerdere concurrenten. U moet tijd en energie blijven investeren om een succesvolle webshop op te kunnen zetten. Hieronder treft u enkele tips aan.

Kies verstandig de naam van de webshop

Denk goed na over de naam van de website van de webshop. De naam zou iets moeten zeggen over de producten. Dit kan namelijk zorgen voor een hogere ranking bij Google. De meest gangbare en interessante namen zullen al vergeven zijn, waardoor u creatief moet zijn.

Zorg ervoor dat u te vinden bent op het internet

Nadat de website operationeel is, weet nog niemand uw website te vinden. U moet ervoor zorgen dat u vindbaar bent via Google. U hoeft niet te verwachten dat u op zoektermen als: “damesschoenen” of “kinderkleertjes” in de top 10 terecht komt van zoekresultaten binnen Google. Een hoge ranking is een kwestie van het goed gebruik maken van keywoorden, veel adverteren en investeren in links naar uw webshop.

De klant is koning

Eén ontevreden klant kan het imago van uw webshop afbreken. Zorg voor een goede behandeling van de klant om te voorkomen dat u negatieve recensies op het internet krijgt. Voordat klanten een aankoop verrichten zullen ze vaak op de naam van de webshop gaan googlen. In het geval ze op negatieve ervaringen stuiten van anderen, zullen ze geen aankoop meer bij u verrichten. Kopen bij een webshop is namelijk een kwestie van vertrouwen.

Zorg voor eerlijke communicatie en heldere voorwaarden

Vanaf de eerste stap in het bestelproces moet u eerlijk zijn over de prijs. Wees voorzichtig met het rekenen van kosten en biedt in ieder geval duidelijkheid over de kosten. Zorg voor algemeen geaccepteerde voorwaarden die u ook beschikbaar stelt aan de klant.

Slecht betaalsysteem schrikt af

Als leek moet u niet proberen om zelf een betalingsproces in te richten. Schakel hiervoor professionele hulp in. Het betalingsproces moet soepel verlopen, anders breken klanten de bestelling af.

Ververs de webshop regelmatig

Klanten die naar tevredenheid iets gekocht hebben zijn de beste klanten die u kunt hebben. Ze kunnen zorgen voor nuttige promotie bij vrienden en familie en via social media. Door het aanbod constant te verversen, blijft het voor klanten interessant om uw webshop vaker te bezoeken.

Actief op Facebook en Twitter

U kunt uw netwerk eenvoudig inzetten om meer bezoekers te trekken naar uw webshop. U kunt een zakelijke account aanmaken en deze onder de aandacht brengen van uw eigen netwerk. Uw eigen vrienden en kennissen zijn de perfecte klanten. Ze kennen u en vertrouwen u en gunnen u de verkoop. Succesvol verkopen is vaak een kwestie van het gunnen van omzet aan de verkoper. Uw netwerk kan het zelfs nog weer verspreiden onder hun eigen netwerk. Op deze manier kunt u duizenden mensen bereiken die anders waarschijnlijk niet op uw webshop terecht waren gekomen.
Gerelateerde artikelen
Een goede basis voor een succesvolle webshop: 5 tipsEen goede basis voor een succesvolle webshop: 5 tipsEen webshop maken en onderhouden is erg leuk om te doen. Je bepaalt immers zelf wat je verkoopt en hoe je webshop eruitz…
GAMMA webshop: informatie en beoordelingDe GAMMA webshop is een grote en betrouwbare online bouwmarkt. Wat heeft de GAMMA webshop u eigenlijk te bieden? En hoe…
Bronnen en referenties
  • Startersmagazine 2012/2013 KvK

Reageer op het artikel "De beste tips voor een webshop"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-01-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!