Je eigen koeriersbedrijf beginnen
In een tijd van toenemende e-commerce bestellen steeds meer mensen producten online. Dat is voor hen de gemakkelijkste en vaak ook goedkoopste manier om boodschappen te doen. En nagenoeg alles kan op internet worden gekocht. Zelfs verse levensmiddelen die je nog diezelfde dag nodig hebt, kan je met een muisklik bestellen. En de angst, vooral bij senioren, om winkels te bezoeken tijdens de coronacrisis, heeft de omvang van pakketbezorging alleen nog maar vergroot. Om al deze goederen bij de klant te krijgen, zijn natuurlijk koeriers nodig. En parallel aan de trend om steeds meer goederen op het internet te bestellen, is ook het aantal bezorgers bij koeriersbedrijven gestaag gegroeid. Wie dus met het idee loopt om zijn eigen koeriersbedrijf te beginnen, heeft goede vooruitzichten. Maar van de andere kant zijn echter enkele fundamentele eisen bij dit beroep van essentieel belang. En grote rijkdom moet je als koeriersbedrijf ook niet direct verwachten.
Inhoud
Fundamentele eisen voor een baan als koerier
Wie wil beginnen als koerier, hoeft daarvoor geen speciale opleiding te volgen. Hij kan al snel met de nieuwe activiteit starten.
- Op de eerste plaats moet je een goede chauffeur zijn en een geldig rijbewijs bezitten;
- Een goede geografische bekendheid in het bezorggebied is een pluspunt. Zo kan je aan het begin van de dag de optimale route samenstellen;
- En voor incidentele onbekende bestemmingen kan een goed navigatiesysteem goede dienst bewijzen;
- Een zelfstandig koerier moet ook een goed gevoel voor tijd hebben en goed met stress kunnen omgaan. Vaak is de bezorgtijd zeer krap bemeten. Als er files zijn of oponthoud bij een klant, dan moet je niet de kalmte verliezen;
- Een vriendelijke omgang met ontvangers van pakketten en goede kennis van de Nederlandse taal, spreken voor zich.
Welke eisen worden gesteld aan de bestelwagen?
In tegenstelling tot een pakketbezorger in loondienst, heeft een zelfstandig koerier een eigen bestelwagen nodig:
- Zeer geschikt is een bestelwagen met een grote laadruimte en een zijdeur; Een naar boven open gaande klepdeur is minder handig bij het beladen met behulp van een heftruck;
- Cruciaal bij de aanschaf van de auto is uiteraard het brandstofverbruik. Als koeriersbedrijf moet je immers elke dag vele kilometers reizen met veel starts en stops;
- Wie maar weinig startkapitaal heeft, kan natuurlijk ook een gebruikte wagen kopen, maar daarbij bestaat het risico dat het aantal reparaties snel zal oplopen;
- Doorgaans is een bestelwagen met dieselmotor aan te bevelen. Weliswaar geldt voor dieselwagens een hogere wegenbelasting (de uitlaatgassen belasten het milieu zwaarder), maar dat kan worden gecompenseerd door lagere brandstofkosten voor diesel. Vanaf pakweg 25.000 km per jaar is het doorgaans goedkoper om een dieselwagen te rijden!
Inschrijving Kamer van Koophandel en btw-afdracht
Om een koeriersbedrijf te kunnen beginnen, moet je wel beschikken over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Je ontvangt dan je eigen KvK-nummer. Ook krijg je te maken met tal van fiscale zaken zoals de
btw-afdrachten. Om btw af te dragen en/of terug te vorderen, kan je gelijktijdig met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel al een btw-nummer aanvragen. Als eenmansbedrijf zou je de btw-aangifte feitelijk simpel zelf kunnen verzorgen. Maar in de praktijk laat men dat meestal over aan de boekhouder.
Hoe klanten en opdrachten binnen halen?
Als alle papierwerk is afgerond, gaat het natuurlijk om het binnenhalen van klanten en opdrachten. Als het goed is, heb je natuurlijk vooraf al een aantal contacten gelegd. Een volledig eigen klantenkring opbouwen, is immers niet reëel. De markt van pakketdiensten wordt gedomineerd door enkele grote bedrijven die ook de prijsstelling bepalen. Het is daarom niet zinvol om het op te nemen tégen deze bedrijven. Je moet juist met hen samenwerken. Dergelijke pakketdiensten zijn zeer geïnteresseerd in medewerkers die ze niet in vaste dienst hoeven te nemen, maar waarop ze op flexibele wijze kunnen terugvallen. Zo hebben grote koeriersdiensten als PostNL, DHL, GLS en UPS steeds weer zelfstandige koeriers nodig.
Wie kunnen aankomend koeriers benaderen?
Maar voordat je je vast aan een bedrijf verbindt, moet je de condities van meerdere pakketbezorgers opvragen. Je kunt dan vergelijken en het beste totaalpakket voor jou selecteren. Mogelijke aanspreekpunten voor aankomende koeriers kunnen ook gemeentelijke instellingen of expediteurs zijn. Een laatste mogelijkheid voor het vinden van opdrachtgevers is het internet.
Koeriersbedrijf uitbreiden met andere zinvolle activiteiten
Wie een eigen koeriersbedrijf heeft en over een eigen bestelwagen beschikt, zou kunnen overwegen om zijn activiteiten uit te breiden. Zo kan er bijvoorbeeld extra geld worden verdiend met het aanbieden van verhuisservices. Met zo’n uitbreiding kunnen ‘lege ritten’ worden vermeden. Ook langere pauzes bij de bezorging van pakketten kunnen beter overbrugd worden.
Met de eigen auto pakketten voor Amazon bezorgen
Eind 2017 lanceerde Internetverkoper Amazon in Duitsland een soort Uber voor pakketbezorging. Die al in 2015 in de VS geïntroduceerde bezorgdienst door particulieren, werd in Duitsland nog net voor de naderende drukke kerstperiode aangekondigd. Amazon werkte op dat moment al samen met duizenden particuliere bezorgers in de VS, het VK en Singapore. Die bezorgen met hun eigen auto bestellingen voor Amazon. De bezorgers werken in het concept van Amazon zelfstandig en gebruiken hun eigen voertuig. Geïnteresseerde chauffeurs kunnen zich aanmelden als lokale of regionale bezorgpartner bij Amazon Flex. De pakketbezorgers worden getraind voordat ze voor het eerst op pad gaan. Men wordt erop geattendeerd dat men niet op een voltijdbaan kan rekenen. De diensten kunnen van week tot week variëren en kunnen niet worden gegarandeerd. Geïnteresseerde pakketbezorgers moeten meerderjarig zijn en over een rijbewijs, een auto en een smartphone beschikken.
Bediening van Amazon-klanten in Nederland
In 2020 vond de uitrol plaats van Amazon’s webshop in Nederland. Interessant in dit verband zijn 2 distributiecentra vlak bij de Nederlandse grens:
- in Mönchengladbach, op pakweg 20 km van Nederland;
- in Emden, nabij de grens met de provincie Groningen.
Vanuit deze distributiecentra wil Amazon de Nederlandse markt gaan bedienen.