InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Je eigen koeriersbedrijf beginnen

Je eigen koeriersbedrijf beginnen

Je eigen koeriersbedrijf beginnen In een tijd van toenemende e-commerce bestellen steeds meer mensen producten online. Dat is voor hen de gemakkelijkste en vaak ook goedkoopste manier om boodschappen te doen. En nagenoeg alles kan op internet worden gekocht. Zelfs verse levensmiddelen die je nog diezelfde dag nodig hebt, kan je met een muisklik bestellen. Om al deze goederen bij de klant te krijgen, zijn natuurlijk koeriers nodig. En parallel aan de trend om steeds meer goederen op het internet te bestellen, is ook het aantal bezorgers bij koeriersbedrijven gestaag gegroeid. Wie dus met het idee loopt ​​om zijn eigen koeriersbedrijf te beginnen, heeft goede vooruitzichten. Maar van de andere kant zijn echter enkele fundamentele eisen bij dit beroep van essentieel belang. En grote rijkdom moet je als koeriersbedrijf ook niet direct verwachten.

Inhoud

Fundamentele eisen voor een baan als koerier

Wie wil beginnen als koerier, hoeft daarvoor geen speciale opleiding te volgen. Hij kan al snel met de nieuwe activiteit starten.
  • Op de eerste plaats moet je een goede chauffeur zijn en een geldig rijbewijs bezitten;
  • Een goede geografische bekendheid in het bezorggebied is een pluspunt. Zo kan je aan het begin van de dag de optimale route samenstellen;
  • En voor incidentele onbekende bestemmingen kan een goed navigatiesysteem goede dienst bewijzen;
  • Een zelfstandig koerier moet ook een goed gevoel voor tijd hebben en goed met stress kunnen omgaan. Vaak is de bezorgtijd zeer krap bemeten. Als er files zijn of oponthoud bij een klant, dan moet je niet de kalmte verliezen;
  • Een vriendelijke omgang met ontvangers van pakketten en goede kennis van de Nederlandse taal, spreken voor zich.

Welke eisen worden gesteld aan de bestelwagen?

In tegenstelling tot een pakketbezorger in loondienst, heeft een zelfstandig koerier een eigen bestelwagen nodig:
  • Zeer geschikt is een bestelwagen met een grote laadruimte en een zijdeur; Een naar boven open gaande klepdeur is minder handig bij het beladen met behulp van een heftruck;
  • Cruciaal bij de aanschaf van de auto is uiteraard het brandstofverbruik. Als koeriersbedrijf moet je immers elke dag vele kilometers reizen met veel starts en stops;
  • Wie maar weinig startkapitaal heeft, kan natuurlijk ook een gebruikte wagen kopen, maar daarbij bestaat het risico dat het aantal reparaties snel zal oplopen;
  • Doorgaans is een bestelwagen met dieselmotor aan te bevelen. Weliswaar geldt voor dieselwagens een hogere wegenbelasting (de uitlaatgassen belasten het milieu zwaarder), maar dat kan worden gecompenseerd door lagere brandstofkosten voor diesel. Vanaf pakweg 25.000 km per jaar is het doorgaans goedkoper om een dieselwagen te rijden!

Inschrijving Kamer van Koophandel en btw-afdracht

Om een koeriersbedrijf te kunnen beginnen, moet je wel beschikken over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Je ontvangt dan je eigen KvK-nummer. Ook krijg je te maken met tal van fiscale zaken zoals de btw-afdrachten. Om btw af te dragen en/of terug te vorderen, kan je gelijktijdig met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel al een btw-nummer aanvragen. Als eenmansbedrijf zou je de btw-aangifte feitelijk simpel zelf kunnen verzorgen. Maar in de praktijk laat men dat meestal over aan de boekhouder.

Hoe klanten en opdrachten binnen halen?

Als alle papierwerk is afgerond, gaat het natuurlijk om het binnenhalen van klanten en opdrachten. Als het goed is, heb je natuurlijk vooraf al een aantal contacten gelegd. Een volledig eigen klantenkring opbouwen, is immers niet reëel. De markt van pakketdiensten wordt gedomineerd door enkele grote bedrijven die ook de prijsstelling bepalen. Het is daarom niet zinvol om het op te nemen tégen deze bedrijven. Je moet juist met hen samenwerken. Dergelijke pakketdiensten zijn zeer geïnteresseerd in medewerkers die ze niet in vaste dienst hoeven te nemen, maar waarop ze op flexibele wijze kunnen terugvallen. Zo hebben grote koeriersdiensten als PostNL, DHL, GLS en UPS steeds weer zelfstandige koeriers nodig.

Wie kunnen aankomend koeriers benaderen?

Maar voordat je je vast aan een bedrijf verbindt, moet je de condities van meerdere pakketbezorgers opvragen. Je kunt dan vergelijken en het beste totaalpakket voor jou selecteren. Mogelijke aanspreekpunten voor aankomende koeriers kunnen ook gemeentelijke instellingen of expediteurs zijn. Een laatste mogelijkheid voor het vinden van opdrachtgevers is het internet.

Koeriersbedrijf uitbreiden met andere zinvolle activiteiten

Wie een eigen koeriersbedrijf heeft en over een eigen bestelwagen beschikt, zou kunnen overwegen om zijn activiteiten uit te breiden. Zo kan er bijvoorbeeld extra geld worden verdiend met het aanbieden van verhuisservices. Met zo’n uitbreiding kunnen ‘lege ritten’ worden vermeden. Ook langere pauzes bij de bezorging van pakketten kunnen beter overbrugd worden.

Met de eigen auto pakketten voor Amazon bezorgen

Eind 2017 lanceerde Internetverkoper Amazon in Duitsland een soort Uber voor pakketbezorging. Die al in 2015 in de VS geïntroduceerde bezorgdienst door particulieren, werd in Duitsland nog net voor de naderende drukke kerstperiode aangekondigd. Amazon werkte op dat moment al samen met duizenden particuliere bezorgers in de VS, het VK en Singapore. Die bezorgen met hun eigen auto bestellingen voor Amazon. De bezorgers werken in het concept van Amazon zelfstandig en gebruiken hun eigen voertuig. Geïnteresseerde chauffeurs kunnen zich registreren op een website. Op die site wordt men erop geattendeerd dat men niet op een voltijdbaan kan rekenen. De diensten kunnen van week tot week variëren en kunnen niet worden gegarandeerd. Geïnteresseerde pakketbezorgers moeten meerderjarig zijn en over een rijbewijs, een auto en een smartphone beschikken.

Uurloon van 16 euro, ruim boven minimumloon

Een bezorgdienst van vier uur werd op het moment van introductie beloond met maximaal 64 euro. Dat kwam overeen met een uurloon van 16 euro, en lag op dat moment dus ruim boven het wettelijke minimumloon van 8,84 euro bij onze oosterburen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werken als koerierWerken als koerierEr is een groeiend aantal koeriersbedrijven. Dit komt omdat er steeds pakketjes worden verstuurd. Dit heeft te maken met…
Nagemaakte spullen meenemen vanuit het buitenlandWanneer je op vakantie gaat naar het buitenland kun je in aanraking komen met verkopers van nagemaakte merkartikelen. He…
Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAmazon: grootste online boekenwinkel ter wereldAlles aan Amazon is briljant. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, heeft een briljante geest en was precies op tijd om d…
Je eigen Amazon-webshop (A-shop) makenJe eigen Amazon-webshop (A-shop) makenAmazon is een webshop die iedereen kent. Met snelle levering, een ruim assortiment, veel reviews van kopers en een uitst…
Het ontwerp van de ideale Amazon siteHet ontwerp van de ideale Amazon siteDe website van Amazon is klantvriendelijk. De site is overzichtelijk en duidelijk. Precies wat online klanten willen. Je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Luc Coekaerts From Tessenderlo, Flickr (CC0)
  • https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/brandstof
  • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/

Reageer op het artikel "Je eigen koeriersbedrijf beginnen"

Reactie

Tulay Kaya, 03-03-2018 16:51 #1
Beste mensen,
Ik wil graag straks mijn eigen koeriersbedrijf beginnen. Voor mijn ondernemingsplan heb ik concurrente koeriersbedrijven te vinden in mijn omgeving (Enschede). Ik hen helaas daarover niks tegengekomen op uw site.

Heeft u enige idee hoe ik dat zou vinden?

Groetjes,

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-11-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Pakketbezorging
Reacties: 1
Schrijf mee!