Geld verdienen met dropshipping
Een ondernemer heeft een dynamisch bestaan. Als ondernemer ben je steeds op zoek naar de beste manieren om je producten aan de man te brengen en je concurrenten voor te blijven. Met dropshipping kun je een webshop draaien zonder te hoeven investeren in een magazijn of voorraad. Je levert je producten gewoon niet zelf! Hoe werkt dropshipping en hoe maak je er een succes van?
Waar laat ik de voorraad
Een van de grootste problemen van een winkelier, of het nu in een gewone winkel is of in een webshop, is het op een aanvaardbaar peil houden van de juiste voorraad. Je moet je bij elk product afvragen hoeveel exemplaren je op voorraad wilt houden. Bij goed lopende producten is het niet zo moeilijk, je verkoopt wat je op de plank hebt en bestelt gewoon steeds een nieuwe partij. Maar helaas, niet al je producten zijn regelrechte toppers. Heb je veel op voorraad, dan ga je je afvragen of alles nog ooit verkocht gaat worden. Heb je heel veel verschillende producten in je winkel of webshop, dan vraagt het wel een hele grote investering, om van al die producten een redelijke voorraad op peil te houden. Niet alleen om alle artikelen aan te schaffen, maar ook voor je voorraadruimte zelf. Je hebt veel ruimte nodig, die gehuurd, verzorgd en verwarmd moet worden. De kosten rijzen al snel de pan uit.
Dropshipping is de oplossing
Met dropshipping heb je de oplossing in handen voor beide problemen: het is niet nodig een voorraad op peil te houden en dus hoef je niet te investeren in een dure opslagruimte. Geen zorgen om de voorraad en minder onkosten, dat klinkt wel erg goed. Zonder voorraad ben je veel flexibeler en kun je de bewegingen van de markt, de behoeften van je klanten veel sneller volgen.
Hoe werkt dropshipping
In dropshipping kun je een aantal fasen en acties onderscheiden.
- Je gaat in zee met een dropshipleverancier, waarvan het productaanbod je aanspreekt. In je webshop neem je de voor jouw interessante artikelen op.
- Je bepaalt zelf de verkoopprijs, uiteraard met inachtneming van de inkoopprijs, die je leverancier berekent. Je hebt geen voorraad of dure magazijnruimtes nodig en dat maakt dat je concurrerende prijzen kunt vaststellen. Houdt wel rekening met verzendkosten
- Je klanten bezoeken je webshop en zijn uiteraard geïnteresseerd in hetgeen je allemaal aanbiedt.
- Je klanten bestellen producten
- Jij bestelt het product bij jouw dropshipleverancier.
- Je leverancier levert rechtstreeks aan de klant.
- Jij stuurt je klant de factuur.
- De dropshipleverancier stuurt jou een factuur. Je betaalt de inkoopprijs van het bestelde product, een bijdrage voor de dropshipping service en natuurlijk de verzendkosten.
Dat is wel heel gemakkelijk
De formule is simpel, maar niet alles is zo gemakkelijk als het lijkt. Je moet wel de juiste producten in je webshop hebben, producten die interessant zijn voor je klanten, waar je klanten graag hun geld aan willen uitgeven. Een stukje marktonderzoek is noodzakelijk, om dat boven tafel te krijgen. Je zult ook moeten zorgen voor de juiste publiciteit. Als dat soort zaken allemaal geregeld is, kun je je helemaal bezighouden met je kerntaken: zorgen dat je het overzicht bewaakt, plaatsen van bestellingen, en zorgen dat de juiste facturen bij je klanten terecht komen. Grote investeringen zijn dan niet meer nodig.
Word je nu slapend rijk?
Op deze vraag is een kort antwoord mogelijk: nee, helaas niet. Je zult er nog wel wat voor moeten doen. Het succes begint bij je klanten, dus die moeten je webshop wel kunnen vinden. En dat begint bij de naam van je website. Kies en registreer een duidelijk, goed te onthouden domeinnaam. Bij veel hostingbedrijven kun je zonder bijkomende kosten allerlei extra softwarepakketten installeren, een webshop is er één van. Zo’n pakket kun je vervolgens zelf vormgeven en vullen met de juiste product- en betaalinformatie. Een webshop moet er mooi en aansprekend uitzien, en dat geldt ook voor de website, waar de webshop deel van uitmaakt. Zoor duidelijke productinformatie en foto's. Je hebt maar enkele seconden om een potentiële klant vast te houden, online shoppers willen snel helderheid en houden van overzicht. Lever je dat niet, dan klikken de klanten weg, om waarschijnlijk niet meer terug te komen. Het is in de meeste gevallen een goed idee om professionals in te schakelen voor de bouw van je website en je webshop.
Zorg voor aandacht
Aandacht voor je website komt helaas niet vanzelf. Zorg voor voldoende online aandacht. Bijvoorbeeld door over je productaanbod te gaan bloggen. Denk ook zeker over deelname aan advertentieprogramma’s en campagnes in de social media. Een gewone advertentie in een krant of huis-aan-huis-folder behoort ook nog steeds tot de mogelijkheden.
Houd het bij
Het inspelen op gebeurtenissen is een manier om je webshop actueel te maken. Zo kun je aandacht besteden aan grote sportevenementen, maatschappelijke gebeurtenissen of seizoenen. Klanten stellen zoiets, als je het niet overdrijft, meestal wel op prijs. Aan de actualiteit zit ook een keerzijde. Je zult na afloop van een evenement waar je op hebt ingespeeld, snel je presentatie weer moeten aanpassen. Als klanten ‘oud nieuws’ op je site tegenkomen klikken ze sneller weg. Het blijft belangrijk om vernieuwend en verfrissend te zijn.