De winkelformule van Coolcat
Coolcat is een fashion retailketen die onder eigen labels diverse kledingstukken in eigen winkels uitbrengt. Om de winkelformule van Coolcat te kunnen analyseren, moet er gekeken worden naar diverse aspecten van het bedrijf, bestaande uit de zogenaamde 6 p's en de 3 r's. Deze zijn product, prijs, plaats, promotie, presentatie, personeel, reputatie, relatie en ruil. Door een goede invulling van deze verschillende facetten kan een bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie.
Producten van Coolcat
Het onderwerp product van de 6 p's betreft de vraag welk assortiment er wordt gevoerd. Coolcat brengt haar eigen merken uit onder verschillende namen: Wonder Me, Wonder Woman for Coolcat, en Coolcat. Wonder Me richt zich voornamelijk op de volwassen dames in de leeftijd van 18-30 jaar. Wonder Woman for Coolcat en het Coolcatmerk zelf daarentegen richten zich op de iets jongere doelgroep, jonge meiden in de leeftijd van 12-18 jaar. Dit is ook aan de collectie te zien. Wonder Me heeft een basic lijn, maar daarnaast ook een hippe, aantrekkelijke en sexy collectie voor de modebewuste jonge vrouw. WW for Coolcat en de Coolcat-collectie bestaan ook uit een basic lijn, met daarnaast een speelse, opvallende, soms overdreven extreme kledinglijn voor de jonge meisjes die aan het ontdekken zijn wat ze leuk vinden aan kleding.
De prijs van producten
De prijzen van de producten van Coolcat liggen op een gemiddelde hoogte. Coolcat zit in dezelfde prijsklasse als C&A en H&M, waarmee het zich positioneert in de middenmoot op het gebied van prijs. De modieuze kleding wil soms wel eens aan de duurdere kant zijn, maar nog altijd niet extreem duur. Bijvoorbeeld basic hemdjes voor €7,95, witte basic t-shirts voor €9,95, leggings voor € 12,95. Vaak is het duurste artikel dan ook een leren jasje, de prijzen hiervan liggen tussen de €99,95 en € 129,95.
Plaats of locatie
Coolcat ligt voornamelijk op veel bezochte locaties. Gelegen in de hoofdstraat van het centrum en in een veelal mooi en groot gebouw. Coolcat in Maastricht bijvoorbeeld ligt aan het einde van de grote winkelstraat, maar vlak naast de parkeergarage waar de meeste mensen hun auto parkeren. Deze locatie zorgt dus voor een grote stroom van mensen. Daarnaast is het een mooi, opvallend gebouw, waardoor de klant geïnteresseerd raakt om binnen te lopen.
Promotie van Coolcat
Coolcat heeft geen specifieke vorm van marketing om de doelgroep te bereiken. Er wordt geen gebruik gemaakt van advertenties in magazines of kranten. Onduidelijk is waarom men hier geen gebruik van maakt. Wel zijn er verschillende acties gedurende het jaar. Alhoewel Coolcat dus geen advertenties in magazines of dagbladen heeft, lopen er per filiaal vaak promotionele acties.
Presentatie van de Coolcat-winkels
De winkels zijn ruim en licht ingericht. De kleding wordt op verschillende soorten rekken en wandmeubels gepresenteerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van mannequins of headless-en. Er is een bepaalde structuur in het presenteren van de kleding. De rekjes die het eerst te zien zijn wanneer men binnenkomt, zijn afgestemd op de weersomstandigheden. Tafels zijn veelal bezaaid met fastmovers (producten die modieus maar toch fijn geprijsd zijn), deze verkopen ontzettend goed. De zogenoemde “meters” zijn opgedeeld in thema’s, denk hierbij aan sport, casual, party of business. De kleding wordt dus gesorteerd en geselecteerd op thema, maar ook op mate van modieusheid. Poppen worden aangekleed met de leukste setjes. Kledingstukken die, naar alle waarschijnlijkheid, goed gaan lopen, worden pontificaal gepresenteerd, de klant kan er niet omheen en het product is makkelijk te vinden. De accessoires bevinden zich bij de paskamers, maar ook op de poppen en op de kleine plankjes bij de kleding. Tijdens het passen kunnen de klanten hun outfit dus opleuken met bijpassende accessoires.
Personeel
Het personeel moet vooral plezier hebben in hun werk. Zij dragen de modieuze outfits zoals deze in de winkel te vinden zijn, en hebben affectie met kleding en mode. Naast hun professionele kennis over de kleding, is het hun taak om de klant tevreden te stellen. Eerlijkheid, het nemen van initiatief, vindingrijk zijn en klantgericht zijn belangrijke aspecten voor een werknemer. Per filiaal is er één filiaalmanager, over het algemeen één assistent manager, de mogelijkheid tot één trainee, en voor de rest verkoopmedewerkers en hulpkrachten.
Reputatie van Coolcat
De algemene reputatie van Coolcat bestaat vooral uit een winkel met een sexy maar modieuze kledinglijn. Dames die gewend zijn aan de Coolcat-collectie, zullen niet snel iets van de C&A kopen (uitgezonderd de basics). Andersom geldt dit minder. Coolcat wordt gezien als een winkel die vrouwelijkere kleding verkoopt dan H&M en niet zo saai is als de collectie van C&A of V&D.
Relatie met de klant van Coolcat
Er zijn enkele manieren waarop Coolcat een band met haar klanten probeert te creëren. Zo zijn er de eerder genoemde promotionele acties per filiaal, waarbij klanten bijvoorbeeld korting krijgen op volgende aankopen. Bovendien maakt de winkel gebruik van acties waarbij je prijzen kunt winnen, zoals een Wii. Daarnaast speelt het personeel de belangrijkste rol in het opbouwen van een relatie met de consument. Een vriendelijke bediening en advies vergroot de loyaliteit ten opzichte van een bepaald filiaal. Ieder filiaal heeft dan ook zijn vaste klanten, welke bekend zijn bij het personeel en de filiaalmanager. Hier wordt vaak extra moeite voor gedaan, of de klanten worden geholpen door de verkoopmedewerkster naar hun keuze. Via de interactieve website wil Coolcat consumenten op verschillende manieren aan zich te binden. Men kan op de site delen van de collectie bekijken, of e-cards en wallpapers downloaden.
Ruil bij Coolcat
Mede omdat de consument van tegenwoordig steeds meer afwisseling zoekt en steeds verschillende gebruiksmomenten kent voeren de Coolcat-winkels de verschillende lijnen van basic en trendy kleding. Voor elk gebruiksmoment is er een kledingstuk te vinden. Binnen deze formules vindt de consument een grote diversiteit aan kleding waaronder basics als t-shirts, leggings, en jeans, maar ook kleding van de verschillende thema’s als casual, sport, party of business. Hierbij probeert Coolcat de vraag zo logisch mogelijk te laten aansluiten bij wat de klant van de winkel verwacht op het gebied van stijl en trends, maar ook door bijvoorbeeld het aanbieden accessoires zoals riemen en sjaals.
Door bijvoorbeeld kennis van de consumentenbehoefte en het inzicht in de laatste modetrends heeft Cool Cat zich onder andere met de Wonder Woman-lijn kunnen toeleggen op de groeiende vraag van de consument voor modieuze kleding tegen een betaalbare prijs. Hierbij heeft het gekozen om via voorwaartse integratie haar eigen merken te distribueren. De lijnen Wonder Woman, Wonder Me en Cool Cat worden namelijk zelf ontworpen, geproduceerd en onder eigen labels verkocht.