Elementen van de marketingmix, de 6 P’s

Elementen van de marketingmix, de 6 P’sAls aanvulling op de 4 P’s die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen toe, te weten personeel en proces, die zeker tot het rijtje behoren.

Marketingmix

We hebben het hier dus totaal over de 6 P’s, te weten personeel, product, proces, plaats, prijs en promotie. Op moment dat er controle bestaat over deze elementen, ben je in staat de concurrentie te lijf te gaan. ICT speelt hierbij overigens een centrale overkoepelende rol.

Personeel

Het personeel is niet voor niets de eerste P, want personeel speelt vaak een belangrijke rol. Zeker als het gaat om dienstverlening, waar contacten een belangrijke rol spelen. Het personeel kan namelijk het contact maken of breken. Belangrijke issues bij deze P zijn interne marketing en de Balanced Scorecard.

Product

Hier draait het natuurlijk om. Dat is wat de klant vraagt. Van belang is inzicht te hebben in de ontwikkeling van producten of diensten en de levenscyclus te kunnen beschrijven. Keuzes in assortiment en merken zijn allesbepalend.

Proces

Van belang is dat je het proces in kaart kunt brengen en hoe processen kunnen worden vergeleken. Op moment dat benchmarking toegepast wordt is ook mogelijk het proces te verbeteren. Het begrip iso-certificering is een steeds meer opkomend fenomeen.

Plaats

Ook wel distributie genoemd. Het gaat hier om locatiekeuze: langs welke kanalen willen we het product of de dienst verkopen? Daarnaast speelt de capaciteitsbepaling en -benutting een belangrijke rol.

Prijs

Het is belangrijk een goede prijsstrategie neer te zetten. Vaak wordt de prijs in combinatie met de kwaliteit beoordeeld. Hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger de prijs mag zijn. Echter hoe lager je de prijs houdt, hoe meer er wordt verkocht. Daarbij is dan de marge weer van belang, om tot de juiste verhouding te komen.

Promotie

Krijgt vaak de meeste aandacht. Maakt toch “slechts” 10 tot 30% uit van de toegevoegde waarde. Nieuwe media hebben een dusdanige grote plek verworven, dat het steeds complexer wordt. Welke communicatiemix stellen we vast? En kunnen we het nog wel meten?

Totaalbeeld

Centrale vraag: wie, wat, hoe, waar, wanneer?

Boeken over marketing: Marketingboeken
© 2007 - 2025 Senger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.