Onderscheidend vermogen in de marketingmix

Hoe kan een bedrijf ervoor zorgen dat de klant het product bij jou koopt en niet bij de concurrent? Dit is een belangrijke vraag voor diverse ondernemingen. Het antwoord op deze vraag is helder: onderscheiden van de rest. Onderscheiden van je directe concurrenten kan op verschillende manieren. Een van de manieren is onderscheiden met de marketingmix, de vijf P's.

Product

De eerste P van de marketingmix staat voor product. Vaak heeft een onderneming bijna dezelfde producten als de concurrenten. In de kledingsector verkoopt elke kledingwinkel t-shirts, broeken en dergelijke. Toch is hier een onderscheiding in mogelijk. De meest voor de hand liggende methode is kwaliteit. Wanneer jouw onderneming kwalitatief de beste producten verkoopt, is dit een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten. Ook kan een merk meespelen. Wanneer een winkel bekende merken verkoopt, spreekt dit verschillende consumenten meer aan. Dit hangt nauw samen met de eerder besproken kwaliteit.

Prijs

De tweede P staat voor prijs. Ondernemingen kunnen zich met prijs onderscheiden op twee mogelijke manieren: De laagste prijs bieden of de beste prijs bieden. Allereerst de laagste prijs. Door goedkoper te zijn dan de concurrenten zal een onderneming consumenten lokken, door middel van hun prijsstelling. Consumenten zullen goedkoper uit zijn bij deze winkel dan bij de concurrent. Een goed voorbeeld hiervan is de Lidl. Lidl biedt producten aan voor een lagere prijs dan bijvoorbeeld een Albert Heijn.

De beste prijs hoeft niet per definitie de laagste prijs te zijn. Wanneer een onderneming kiest voor een iets hogere prijs dan gemiddeld, kan het een psychologisch spel met de consument gaan spelen. Door een iets hogere prijs in te zetten, kan dit betekenen dat het product weliswaar niet het goedkoopst is, maar wel het beste. Hier komt de prijs-kwaliteit verhouding bij kijken. Dit hangt dan ook nauw samen met de P van product. Wanneer een product kwalitatief goed is, zal de consument er een hogere prijs voor willen betalen, dan wanneer het product kwalitatief gelijk of minder is dan die van de concurrent, die ook nog eens een lagere prijs vraagt.

Promotie

De derde P staat voor promotie. Hier is het van belang hoe een bedrijf overkomt bij de consument. Wanneer een bedrijf veel investeert in haar reclamecampagnes, zal de consument het bedrijf leren kennen. Dit kan een belangrijke factor zijn voor de consument om toch voor deze onderneming te kiezen en niet voor de winkel die weinig of niet aan promotie doet. Simpelweg omdat het bedrijf bekender is. Ook hebben BN'ers invloed op de promotie. Wanneer een BN'er in een reclamecampagne van een bedrijf speelt, zal hij/zij geassocieerd worden met dit bedrijf. Voor de consument kan het een reden zijn om bij dezelfde winkel de producten te kopen, als zijn/haar idool.

Plaats

De vierde P staat voor plaats. Ook op deze P is onderscheidend vermogen mogelijk. Wanneer jouw onderneming in een drukke winkelstraat zit, zullen consumenten sneller even binnenlopen dan wanneer jouw onderneming ergens afgelegen zit. De reden hiervoor is dat ze toevallig toch in de buurt zijn en dus wel even snel langs kunnen komen. Ook bereikbaarheid speelt hier een grote rol. Als jouw winkel makkelijk bereikbaar is voor de consument, zullen ze sneller naar jou toekomen. De reden hiervoor is dat het veel laagdrempeliger is dan wanneer de onderneming slecht bereikbaar is.

Personeel

Tot slot de P van personeel. Wanneer een consument slechte ervaringen heeft met het personeel dat in een winkel werkt, zullen ze de volgende keer de winkel mijden. Het personeel is vaak het visitekaartje voor het bedrijf en het is dus van uiterst belang dat dit goed georganiseerd is. Wanneer een consument positieve ervaringen heeft met het personeel, zullen ze daarom ook sneller terugkomen. Personeel kan je maken en breken.

Conclusie

Op alle onderdelen van de marketingmix is onderscheidend vermogen mogelijk. Wel hangen diverse onderdelen nauw samen. Wanneer een bedrijf de gehele marketingmix goed op orde heeft, zal het dus een sterk onderscheidend vermogen hebben. Wellicht zijn alle losse delen niet voldoende, maar het geheel maakt het sterk!
© 2015 - 2020 Fernando-vis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 PísMarketingplan: De marketingmix of de 4 PísDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…

Artikel pitchen als journalistArtikel pitchen als journalistAls journalist moet je tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Niet alleen moet je snel informatie kunnen verwerken en…
Tanger Supermarkt Amsterdam: adres en openingstijdenTanger Supermarkt Amsterdam: adres en openingstijdenTegenwoordig is de Tanger Supermarkt niet meer weg te denken in menig huishouden. De lage prijzen en het uitgebreide ass…

Reageer op het artikel "Onderscheidend vermogen in de marketingmix"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Pascal, 06-02-2017 14:54 #1
In de inleiding van dit artikel wordt gezegd dat je je op verschillende manieren kan onderscheiden van je concurrenten, waarvan de marketingmix een methode is. Ik vroeg mij af wat andere voorbeelden zijn van manieren/theorieën die ingaan op hoe je je kan onderscheiden van je concurrenten. Graag hoor ik van jullie.

Infoteur: Fernando-vis
Gepubliceerd: 15-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!