De Marketingmix - 4 P's

De Marketingmix - 4 P's De marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn. Een marketingbeleid berust altijd op een uitgebreide uitwerking van de marketingmix. De elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn om doeltreffend te zijn. Met een stylish product dat niet gepromoot wordt kom je immers nergens!

De marketingmix bestaat uit vier elementen, ook wel de vier P's genoemd:

Product

Het Product bestaat uit de dienst of de goederen die de behoeften van de mens vervullen. Het Product bevat het feitelijke product (actual product volgens Kotler), maar ook de verpakking, de garantievoorwaarden, het merkimago, het gehele assortiment en de geboden service. Strategieën met betrekking tot het Product kunnen zijn: het assortiment uitbreiden of verkleinen.

Prijs

De Prijs bestaat uit het bedrag wat er voor het product of de dienst betaald moet worden. Elementen hierbij zijn de kostprijs, de prijzen van concurrenten en effecten van prijsdalingen of prijsstijgingen (de elasticiteit)

Strategieën met betrekking tot de Prijs zijn: welke prijsstelling hanteren we? Moet het product snel of langzaam winst opleveren? Zijn er kortingen mogelijk? Willen consumenten een hogere prijs betalen als we het product aanpassen?

De optimale prijsrange kan als volgt vastgesteld worden:
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product te goedkoop vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product goedkoop vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product duur vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product te duur vindt

De ideale prijs ligt nu ergens tussen de gemiddelde "goedkoop" en de gemiddelde "duur" in. Met deze prijs bestaat de grootste kans dat het product gekocht wordt.

Promotie

Promotie bestaat uit alle activiteiten die bedoeld zijn om met de markt te communiceren en hierdoor de verkoop van het product te bevorderen. Promotie kan op talloze manieren en via verschillende kanalen gevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan radio, tv, de krant, tijdschriften, beurzen, direct mail etc.

Strategieën met betrekking tot promotie bevatten: reclame, sponsoring, promotie-acties, direct marketing, persoonlijke verkoop (veelal voor dure producten) en PR-activiteiten.

Plaats

Dit element wordt ook wel Distributie genoemd, dit dekt de lading beter. Het gaat er hierbij namelijk om hoe het product uiteindelijk bij de consument terecht komt. Met andere woorden: via welk distributiekanaal? Ga ik het product direct aan de consument verkopen of schakel ik een tussenpersoon in?

Strategieën met betrekking tot Distributie zijn onder andere de eventuele keuze voor groot- of detailhandels, het aantal verkooppunten, voorraden en transport. Het product moet op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, waardoor een efficiënt distributiesysteem nodig is. Dit laatste wordt ook wel JIT genoemd. JIT staat voor Just In Time, dit betekent dat producten geleverd worden wanneer ze nodig zijn, er is dus geen sprake van voorraadvorming.

De vijf P's

Tegenwoordig wordt er steeds vaker over de vijf P's gesproken. De vijfde P staat voor Personeel, en is voornamelijk van toepassing voor dienstverlenende bedrijven. Bij deze vijfde P gaat het erom dat het personeel goed opgeleid is, dat het personeel vriendelijk is etc.
© 2007 - 2024 Funkyfish, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…

Productlevenscyclus en de adoptiecurveProductlevenscyclus en de adoptiecurveDe productlevenscyclus (PLC) en de adoptiecurve hebben te maken met de marketing van producten. De productlevenscyclus b…
Elementen van een MarketingplanElementen van een MarketingplanHet schrijven van een goed marketingplan is niet eenvoudig. Het moet kort en bondig zijn en alle essentiële onderdelen m…
Bronnen en referenties
  • Grondslagen van de Marketing door Verhage
Funkyfish (226 artikelen)
Laatste update: 10-01-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.