De Marketingmix - 4 P's
De marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn.
Een marketingbeleid berust altijd op een uitgebreide uitwerking van de marketingmix. De elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn om doeltreffend te zijn. Met een stylish product dat niet gepromoot wordt kom je immers nergens!
De marketingmix bestaat uit vier elementen, ook wel de vier P's genoemd:
Product
Het Product bestaat uit de dienst of de goederen die de behoeften van de mens vervullen. Het Product bevat het feitelijke product (actual product volgens Kotler), maar ook de verpakking, de garantievoorwaarden, het merkimago, het gehele assortiment en de geboden service. Strategieën met betrekking tot het Product kunnen zijn: het assortiment uitbreiden of verkleinen.
Prijs
De Prijs bestaat uit het bedrag wat er voor het product of de dienst betaald moet worden. Elementen hierbij zijn de kostprijs, de prijzen van concurrenten en effecten van prijsdalingen of prijsstijgingen (de elasticiteit)
Strategieën met betrekking tot de Prijs zijn: welke prijsstelling hanteren we? Moet het product snel of langzaam winst opleveren? Zijn er kortingen mogelijk? Willen consumenten een hogere prijs betalen als we het product aanpassen?
De optimale prijsrange kan als volgt vastgesteld worden:
- Vraag de consument bij welke prijs hij het product te goedkoop vindt
- Vraag de consument bij welke prijs hij het product goedkoop vindt
- Vraag de consument bij welke prijs hij het product duur vindt
- Vraag de consument bij welke prijs hij het product te duur vindt
De ideale prijs ligt nu ergens tussen de gemiddelde "goedkoop" en de gemiddelde "duur" in. Met deze prijs bestaat de grootste kans dat het product gekocht wordt.
Promotie
Promotie bestaat uit alle activiteiten die bedoeld zijn om met de markt te communiceren en hierdoor de verkoop van het product te bevorderen. Promotie kan op talloze manieren en via verschillende kanalen gevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan radio, tv, de krant, tijdschriften, beurzen, direct mail etc.
Strategieën met betrekking tot promotie bevatten: reclame, sponsoring, promotie-acties, direct marketing, persoonlijke verkoop (veelal voor dure producten) en PR-activiteiten.
Plaats
Dit element wordt ook wel Distributie genoemd, dit dekt de lading beter. Het gaat er hierbij namelijk om hoe het product uiteindelijk bij de consument terecht komt. Met andere woorden: via welk distributiekanaal? Ga ik het product direct aan de consument verkopen of schakel ik een tussenpersoon in?
Strategieën met betrekking tot Distributie zijn onder andere de eventuele keuze voor groot- of detailhandels, het aantal verkooppunten, voorraden en transport. Het product moet op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, waardoor een efficiënt distributiesysteem nodig is. Dit laatste wordt ook wel JIT genoemd. JIT staat voor Just In Time, dit betekent dat producten geleverd worden wanneer ze nodig zijn, er is dus geen sprake van voorraadvorming.
De vijf P's
Tegenwoordig wordt er steeds vaker over de vijf P's gesproken. De vijfde P staat voor Personeel, en is voornamelijk van toepassing voor dienstverlenende bedrijven. Bij deze vijfde P gaat het erom dat het personeel goed opgeleid is, dat het personeel vriendelijk is etc.