Eigen bedrijf starten: ondernemingsplan + belastingvoordelen
Voordat je begint met het starten van een onderneming is het noodzakelijk om een rechtsvorm te kiezen die het beste bij je bedrijf past. Hierbij kun je denken aan het doel van de onderneming en wie de eindverantwoordelijke is voor het bedrijf. Van deze verschillende rechtsvormen is de eenmanszaak het meest bekend. Nadat je jouw bedrijf hebt geregistreerd bij de Kamer van Koophandel kun je aan de slag met het opstellen van een ondernemingsplan. Hierin staat onder andere omschreven hoe de huidige marktsituatie is en wat de huidige markt tekort komt. Het ondernemingsplan leidt tot een bepaald doel en beschrijft hoe je dit doel kunt bereiken. Wat staat er nog meer in een ondernemingsplan?
Een eigen bedrijf starten
Verschillende rechtsvormen
Er bestaan verschillende rechtsvormen die geschikt kunnen zijn voor jouw onderneming. Het is aanbevolen om één van deze rechtsvormen te kiezen voordat je een afspraak maakt met de Kamer van Koophandel (KvK):
- BV
- Coöperatie
- CV
- Eenmanszaak
- Maatschap
- NV
- Stichting
- VOF
De oprichting van een BV
De volledige benaming voor BV is Besloten Vennootschap. Wanneer men een BV opricht betekent het dat de BV als rechtspersoon gezien kan worden. Hierdoor wordt er tijdens periodes waarin schulden worden gemaakt de BV aansprakelijk gesteld. Een BV kan door één of meerdere personen opgericht worden.
Hoe werkt een eenmanszaak?
Een eenmanszaak is opgericht door een enkele persoon. Deze persoon is tevens verantwoordelijk voor alle juridische aspecten die met het bedrijf verbonden zijn. Tevens is de eenmanszaak de meest voorkomende bedrijfsvorm. Wanneer men wilt starten als freelancer of zzp'er is er een zogenaamde "VAR" (Verklaring Arbeidsrelatie) verklaring nodig. Vergeet niet dat deze verklaring slechts één kalenderjaar geldig is. Het is mogelijk om online via de website van de belastingdienst een VAR-verklaring aan te vragen.
Maatschap
Een maatschap is een bedrijf waarbij iemand met een samenwerkingspartner onder één naam ingeschreven staat. Voor bepaalde beroepen zoals tandarts of advocaat kan deze rechtsvorm praktisch zijn.
NV
NV staat voor Naamloze Vennootschap. Bij een NV is het kapitaal verdeeld in aandelen zoals bij een BV, echter kunnen deze aandelen ook op de beurs verhandeld worden.
Hoe werkt een stichting?
Een stichting mag zijn winst slechts gebruiken voor het doel waarvoor een stichting is opgericht. Dit betekent dat het duidelijk aantoonbaar moet zijn dat de uitgaven daadwerkelijk hiervoor bestemd zijn.
Hoe werkt een VOF en CV?
Een VOF, oftewel Vennootschap Onder Firma, is een bedrijf dat onder meerdere ondernemers valt. De personen die het hebben opgericht zijn gezamenlijk medeverantwoordelijk voor het bedrijf. De ondernemers tekenen gezamenlijk een contract waarbij vastgesteld staat dat men zichzelf voldoende inzet om het bedrijf gezond te houden. Een CV (Commanditaire Vennootschap) biedt een oplossing wanneer men niet genoeg kapitaal bezit voor de oprichting van een VOF.
Coöperatie
Bij een coöperatie is er meer zekerheid omdat anderen het werk kunnen opvangen wanneer dit nodig is. Men werkt echter wel geheel zelfstandig aan projecten.
Vereniging
Een vereniging is een groep mensen die naar een bepaald doel toewerken. De leden mogen echter niet de eventuele winst behouden. Dit is te vergelijken met een stichting.
Bron: Wikipedia Een ondernemingsplan als beginpunt
Voordat men een eigen bedrijf begint is het aanbevolen om een ondernemingsplan op te stellen. Hierin staat beschreven hoe je te werk gaat. In principe is het een plan van aanpak voor het opstarten van het bedrijf. Zonder een ondernemingsplan is het lastig om het overzicht te behouden waardoor je mogelijk winst misloopt. Hierbij is er een verhoogde kans op het verlies van focus. Om een ondernemingsplan te kunnen schrijven moet er eerst een aantal zaken vastgesteld worden.
Het opstellen van een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan wordt ook wel een "businessplan" of "bedrijfsplan" genoemd. Hierin worden een aantal vragen beantwoord die ervoor zorgen dat men aan de slag kunt. Je begint met het beschrijven van het doel van jouw bedrijf. Het doel moet hierin zo concreet en duidelijk mogelijk beschreven worden. "Hoe" het aangepakt gaat worden wordt pas later in het ondernemingsplan vastgesteld.
Probleemomschrijving
Vervolgens beschrijf je de problemen die aanwezig zijn bij je toekomstige klanten en/of opdrachtgevers. Een duidelijk beeld van de huidige situatie zorgt ervoor dat je jezelf goed kunt voorbereiden op eventuele valkuilen. Vervolgens beschrijf je de oplossing; waarom jouw bedrijf een betere keuze is voor de klant. Dit kan te maken hebben met een betere prijs-kwaliteitsverhouding en/of het leveren van een betere service ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij onder andere aan de levertijd, garantie en bereikbaarheid.
Marktonderzoek en concurrentie
Een goed marktonderzoek en een overzicht van je toekomstige concurrentie geeft een goed beeld weer van waar de mogelijkheden zich bevinden. Hiernaast geeft het mogelijke valkuilen weer. Er valt hierdoor veel te leren van de omgeving om je heen.
Bron: Aroualland, Pixabay Productomschrijving
Hierin beschrijf je zo gedetailleerd mogelijk jouw product of dienst. Hierbij kan men denken aan het doel van het product, hoe het gemaakt wordt en wat de productiekosten zijn. Eventueel kan men denken aan de import of export van het product of onderdelen hiervan. Hiernaast kan nagedacht worden over hoe het product gepresenteerd wordt, eventuele dienstverlening en wat voor gevoel men wilt overbrengen. Hou hierbij alvast rekening met de behoeftes van jouw doelgroep.
Het bedrijfsmodel en financieel beeld
Hierin moet vermeld worden wat jouw verwachte omzet is en wat de prijs van het product zal zijn. Een winst-en-verlies-rekening kan hierbij een overzichtelijk totaalplaatje bieden. Het wordt soms ook wel een "exploitatiebegroting" genoemd. Hou hierbij rekening met de productiekosten en eventueel de kosten van het huren van een pand. Vergeet hierbij niet het personeel en overige zaken waar mogelijk een prijs aan verbonden is. Hiernaast moet het doelgroep goed in kaart gebracht worden. Dit zorgt ervoor dat er gericht reclame gemaakt kan worden. Hiernaast ontstaat er een duidelijk overzicht van hoeveel er geproduceerd moet worden.
Bron: PublicDomainPictures, Pixabay Hoe weet ik hoe het staat met de financiering van mijn bedrijf?
Met het opstellen van diverse begrotingen is het mogelijk om te bepalen hoeveel onkosten er gemaakt zullen worden voor het runnen van het bedrijf. Het begint bij de investeringen voor het opstarten van het bedrijf. Een zogenaamde investeringsbegroting is een goed hulpmiddel om te kijken hoeveel er minimaal nodig is om het bedrijf op te starten. De investeringsbegroting bestaat uit zogenaamde "vlottende activa" (korte termijn bedrijfsmiddelen) en "vaste activa" (lange termijn bedrijfsmiddelen). Vervolgens heeft men de mogelijkheid om met behulp van een financieringsbegroting te onderzoeken hoe men de investeringen kan financieren. Meestal wordt hierbij een deel van de eigen vermogen geïnvesteerd. Met behulp van het solvabiliteitskengetal oftewel verhoudingsgetal, kan men bepalen of men in staat is om eventuele schulden af te lossen. Dit cijfer is te bepalen door het eigen vermogen te delen door het totaal vermogen of vreemd vermogen. Vervolgens moet dit getal vermenigvuldigd worden met 100%. Een hoge solvabiliteit betekent dat kredietverschaffers eerder geneigd zijn om krediet te verschaffen. Hiernaast biedt het zekerheid binnen je eigen begroting.
Belastingvoordelen
Startersvoordelen
Beginnende ondernemers kunnen gebruikmaken van meerdere financiële voordelen bij de belastingdienst. Een aantal van deze voordelen zijn de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Met de mkb-winstvrijstelling is het mogelijk om je belastbare (fiscale) winst verkleinen. De fiscale winst is te berekenen door onder andere de zelfstandigenaftrek van jouw winst af te halen. Een mkb-winstvrijstelling zorgt er uiteindelijk voor dat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Om in aanmerking te komen voor een zelfstandigenaftrek moet men minstens 1.225 uur aan de onderneming besteed hebben. Dit wordt ook wel het urencriterium genoemd.
Welke kosten zijn aftrekbaar?
Om te weten welke kosten door de belasting aftrekbaar zijn is het belangrijk om eerst alle kosten in beeld te brengen. Door deze kosten te verdelen in privé en zakelijke kosten weet men waarvan men eventueel wat terug kan krijgen. Door deze aftrekposten mee te rekenen bij het opgeven van de inkomstenbelasting, kan er hier veel op bespaard worden. Wanneer de kosten een combinatie van privé én zakelijke kosten lijken te zijn is het van belang om deze kosten nader te bestuderen. Zorg er hiernaast voor dat je alles registreert, inclusief de gewerkte uren.