Een bedrijfsplan maken in 6 stappen
Een uitdaging voor vele ondernemers is het schrijven van een bedrijfsplan. Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Het is daarom belangrijk om precies te weten wat er in dit plan beschreven moet worden. In zes stappen kan het bedrijfsplan al beschreven worden. Een bedrijfsplan wordt ook wel ondernemingsplan genoemd.
Stap 1. Het doel van de onderneming
In de eerste stap wordt de missie, visie en doelen van de onderneming behandelt. Waar staat uw bedrijf voor? Wat wilt u met uw bedrijf bereiken? De antwoorden op deze vragen moeten in deze stap behandelt worden. Introduceer de mensen met uw bedrijf en vooral niet onbelangrijk: trek de interesse van de lezer(s).
Stap 2. Probleembeschrijving
In stap 2 staan de problemen van uw huidige of potentiële klanten centraal. Tegen welke vervelende feiten lopen zij op het moment aan die gerelateerd zijn aan uw onderneming? Het is ook belangrijk te beschrijven hoe de deze klanten op het moment met de problemen omgaan. Haal de essentie vervolgens uit deze problemen en probeer er een centraal probleem van te maken. Dit is gemakkelijker te behandelen dan een groot aantal problemen.
Stap 3. De oplossing
Aan de hand van de vorige stap moet er een oplossing bedacht worden voor het centrale probleem. Hoe draagt uw bedrijf bij aan de oplossing van het probleem? Deze stap in van groot belang, aangezien de lezer(s) moet(en) weten wat uw bedrijf beter doet dan andere bedrijven. Behandel de obstakels van de klanten door een duidelijke omschrijving te geven van de oplossingen voor deze obstakels.
Stap 4. De interne analyse
Organisatie: beschrijf de huidige strategie, de organisatiestructuur en de bedrijfscultuur van de organisatie. Maak ook een organigram om duidelijkheid te geven van de organisatiestructuur. Het 7-s model wordt vaak gebruikt voor het maken van deze analyse.
Marketing: maak hierin de marketingmix van het bedrijf en beschrijf de 4 P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie). De P van Promotie is hier vooral erg belangrijk. Hoe brengt u uw bedrijf onder de aandacht van de klant? Gaat u selectief te werk of kiest u voor een brede boodschap om de klant te trekken?
Financiële gegevens: beschrijf de verwachte kasstroom van het bedrijf en stel vervolgens een balans op. Wees realistisch, maar vergeet niet dat de lezer(s) wel een goede indruk de winst krijgt.
Stap 5. De externe analyse
MESO omgeving: maak met behulp van het vijf krachten model van Porter een beschrijving van de MESO omgeving. Met dit model wordt er gekeken naar de macht van afnemers, leveranciers, substituten, nieuwe toetreders en concurrenten binnen de markt.
MACRO omgeving: gebruik voor het omschrijven van deze omgeving het DESTEP-model. DESTEP is een afkorting voor demografische, economische, sociaal/culturele, technologische, ecologische en politiek/juridische factoren. Het is een middel waarmee een beeld verkregen kan worden van de externe (macro) omgeving waarin een organisatie actief is.
Concurrentieanalyse: als laatste stap van de externe analyse moet er gekeken worden naar de huidige en/of mogelijke concurrenten van de onderneming.
Stap 6. De rechtsvorm
De laatste stap is het kiezen van de rechtsvorm. Kiest u voor een BV, een éénmanszaak of een van de vele andere rechtsvormen? Beschrijf goed waarom u hiervoor kiest en wat de voordelen en nadelen hiervan zijn. Gaat u met andere mensen samenwerken, beschrijf dan goed wie deze personen zijn, wat de functies van hen zijn en wat voor invloed zij hebben op het bedrijf.