Een bedrijfsplan maken in 6 stappen

Een bedrijfsplan maken in 6 stappen Een uitdaging voor vele ondernemers is het schrijven van een bedrijfsplan. Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Het is daarom belangrijk om precies te weten wat er in dit plan beschreven moet worden. In zes stappen kan het bedrijfsplan al beschreven worden. Een bedrijfsplan wordt ook wel ondernemingsplan genoemd.

Stap 1. Het doel van de onderneming

In de eerste stap wordt de missie, visie en doelen van de onderneming behandelt. Waar staat uw bedrijf voor? Wat wilt u met uw bedrijf bereiken? De antwoorden op deze vragen moeten in deze stap behandelt worden. Introduceer de mensen met uw bedrijf en vooral niet onbelangrijk: trek de interesse van de lezer(s).

Stap 2. Probleembeschrijving

In stap 2 staan de problemen van uw huidige of potentiële klanten centraal. Tegen welke vervelende feiten lopen zij op het moment aan die gerelateerd zijn aan uw onderneming? Het is ook belangrijk te beschrijven hoe de deze klanten op het moment met de problemen omgaan. Haal de essentie vervolgens uit deze problemen en probeer er een centraal probleem van te maken. Dit is gemakkelijker te behandelen dan een groot aantal problemen.

Stap 3. De oplossing

Aan de hand van de vorige stap moet er een oplossing bedacht worden voor het centrale probleem. Hoe draagt uw bedrijf bij aan de oplossing van het probleem? Deze stap in van groot belang, aangezien de lezer(s) moet(en) weten wat uw bedrijf beter doet dan andere bedrijven. Behandel de obstakels van de klanten door een duidelijke omschrijving te geven van de oplossingen voor deze obstakels.

Stap 4. De interne analyse

Organisatie: beschrijf de huidige strategie, de organisatiestructuur en de bedrijfscultuur van de organisatie. Maak ook een organigram om duidelijkheid te geven van de organisatiestructuur. Het 7-s model wordt vaak gebruikt voor het maken van deze analyse.
Marketing: maak hierin de marketingmix van het bedrijf en beschrijf de 4 P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie). De P van Promotie is hier vooral erg belangrijk. Hoe brengt u uw bedrijf onder de aandacht van de klant? Gaat u selectief te werk of kiest u voor een brede boodschap om de klant te trekken?
Financiële gegevens: beschrijf de verwachte kasstroom van het bedrijf en stel vervolgens een balans op. Wees realistisch, maar vergeet niet dat de lezer(s) wel een goede indruk de winst krijgt.

Stap 5. De externe analyse

MESO omgeving: maak met behulp van het vijf krachten model van Porter een beschrijving van de MESO omgeving. Met dit model wordt er gekeken naar de macht van afnemers, leveranciers, substituten, nieuwe toetreders en concurrenten binnen de markt.
MACRO omgeving: gebruik voor het omschrijven van deze omgeving het DESTEP-model. DESTEP is een afkorting voor demografische, economische, sociaal/culturele, technologische, ecologische en politiek/juridische factoren. Het is een middel waarmee een beeld verkregen kan worden van de externe (macro) omgeving waarin een organisatie actief is.
Concurrentieanalyse: als laatste stap van de externe analyse moet er gekeken worden naar de huidige en/of mogelijke concurrenten van de onderneming.

Stap 6. De rechtsvorm

De laatste stap is het kiezen van de rechtsvorm. Kiest u voor een BV, een éénmanszaak of een van de vele andere rechtsvormen? Beschrijf goed waarom u hiervoor kiest en wat de voordelen en nadelen hiervan zijn. Gaat u met andere mensen samenwerken, beschrijf dan goed wie deze personen zijn, wat de functies van hen zijn en wat voor invloed zij hebben op het bedrijf.
© 2014 - 2024 Cemarketing, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…

De verschillende rechtsvormen van bedrijvenDe verschillende rechtsvormen van bedrijvenWe hebben allemaal wel eens van een firma of een zogenaamde bv gehoord. Maar wat zijn dan de verschillen tussen die twee…
Keuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingKeuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingEr zijn diverse modellen te gebruiken voor het bepalen van de juiste strategie voor uw bedrijf. Er worden een aantal bel…
Cemarketing (7 artikelen)
Gepubliceerd: 02-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.