InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Keuze van een aangepaste strategie voor uw onderneming

Keuze van een aangepaste strategie voor uw onderneming

Keuze van een aangepaste strategie voor uw onderneming Er zijn diverse modellen te gebruiken voor het bepalen van de juiste strategie voor uw bedrijf. Er worden een aantal belangrijke strategieën benoemd. Met behulp van de toelichtingen over deze strategieën kunt u bepalen welke strategie het beste bij uw onderneming past. Er worden vier modellen genoemd: Ansoff, Kotler, Porter en Treacy & Wiersema.

Groeistrategieën van Ansoff

Boodschap van dit model: probeer eerst meer van 'hetzelfde' bij bestaande klanten te verkopen en kijk pas daarna naar nieuwe markten en/of nieuwe producten! Het Ansoff-model is opgesplitst in vier groeirichtingen:

Marktpenetratie

Het verkopen van bestaande producten op bestaande markten. Deze strategie zorgt voor het vergroten van uw marktaandeel.

Marktontwikkeling

Het verkopen van bestaande producten op nieuwe markten. Deze strategie zorgt voor extra verkoop van het huidige product op nieuwe markten.

Productontwikkeling

Het verkopen van nieuwe producten aan bestaande klanten (op bestaande markten). Deze strategie zorgt voor het verbeteren van de oude huidige producten door nieuwe producten aan de bestaande klanten te introduceren.

Diversificatie

Het verkopen van een nieuw product op een nieuwe markt. Deze strategie zorgt voor het verbeteren van huidige producten op nieuwe markten. Deze strategie kan zeer succesvol zijn, maar ook snel mislopen. Het is niet bekend of het nieuwe product zal aanslaan en dus zal bevallen.

Marktstrategieën van Kotler

In dit model wordt dieper ingegaan op de rivaliteit tussen concurrenten en diens strategie. Dit model is opgedeeld in drie segmenten:

Pioneers

Innovatieve organisaties hebben de meeste kans op succes. Er vinden zich direct schaalvoordelen plaats en de marktstandaard wordt door de pioneers bepaald. De pioneers worden ook wel marktleiders genoemd. De marktleider streeft naar een zo hoog mogelijk marktaandeel.

Marktvolger

Bij deze strategie wacht de organisatie af. Zij starten past als een product of dienst succesvol wordt en sluiten vervolgens aan met het volgen van deze trend. Zij spelen bij wijs van spreke op 'safe'. Pas nadat het product of dienst aanslaat bij andere organisatie, speelt de marktvolger hier op in.

Late toetreder

Vanuit een vertrouwde markt, waarin een goede reputatie is opgebouwd, kiest de organisatie voor een nieuwe markt om deze reputatie hier uit te bouwen. De late toetreders specialiseren zich op een bepaalde niche van de markt. Het bepalen van de doelgroep staat centraal binnen dit segment.

Generieke concurrentiestrategieën van Porter

Het kiezen van een te volgen concurrentiestrategie speelt volgens Porter een belangrijke rol in het strategisch marketingplan. Porter onderscheidt de volgende strategieën:

Lage kosten strategie

Met deze strategie wordt er zo veel mogelijk ingezet op de zo laagst mogelijke prijs. Op deze manier krijgt de onderneming een kostenvoorsprong t.o.v. de concurrent. De prijs moet echter niet zodanig laag zijn dat er geen winst meer wordt gedraaid door de onderneming.

Differentiatiestrategie

Het doel van deze strategie van Porter is het creëren van een uniek beeld bij de consument. Een onderneming tracht met deze strategie te definiëren van de concurrentie. De onderneming is voor de consument een onderneming die (vrijwel) nergens anders te vinden is.

Focusstrategie

De onderneming richt zicht met deze strategie op een bepaald gebied van een bestaande markt. Het focussen op bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep is een goed voorbeeld van deze strategie. Met behulp van deze strategie kan de organisatie beter inspelen op de behoeften van de klanten.

Klantwaardenstrategieën van Treacy & Wiersema

Deze strategie richt zich op een bepaalde klant. Op deze manier zorgen ze voor een unieke waarde voor de desbetreffende consument. De volgende strategieën zijn aanwezig binnen dit model:

Productleadership

Hier draait het allemaal om het verkopen van 'het beste product'. In de ogen van de consument moet het product worden gezien als een uniek product. Nergens anders valt een beter product op dit gebied te vinden.

Operational excellence

Binnen dit segment draait het om het voordeligste product. De producent speelt hier in op de prijs van het product, zodat het product nergens goedkoper te krijgen is.

Customer intimacy

De naam zegt het al: alles draait om de beste dienstverlening. Centraal staat de goede behulpzaamheid van het desbetreffende bedrijf.
© 2014 - 2019 Cemarketing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Strategie en organisatieStrategie en organisatie zijn te meten middels diverse modellen. In dit artikel worden de modellen van Ansoff, Porter, H…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaMarketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaHet waardepositie model van Treacy en Wiersema is een bekende methode om een strategie te kiezen voor een organisatie. H…
Marketingstrategie: Groeistrategie van AnsoffHet ansoff model voor groeistrategieen is één van de oudste strategie modellen die er is. Daarnaast is het ook nog eens…
Marketingstrategie: Concurrentiestrategieën van PorterMichael Porter is heel erg gericht op het concurrentie denken. Hierbij is het van groot belang wat de concurrentie doet…
Bronnen en referenties
  • www.intemarketing.nl

Reageer op het artikel "Keuze van een aangepaste strategie voor uw onderneming"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Cemarketing
Gepubliceerd: 01-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!