InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOT

Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOT

Foetsje, Destep en Swot zijn alle drie analyses. Door deze analyses goed uit te voeren is een zeer goed beeld te verkrijgen van de huidige bedrijfspositie en zijn nieuwe strategieën uit te denken. Voordat een SWOT analyse gemaakt wordt is het van belang dat er eerst wordt gekeken naar de interne en externe situatie van het bedrijf. Dit wordt vaak gedaan aan de hand van een FOETSJE en een DESTEP analyse.

FOETSJE

Allereerst worden interne analyse van het bedrijf gemaakt. Dit wordt gedaan door middel van de FOETSJE analyse. Door deze analyse uit te voeren komt naar boven hoe het bedrijf in elkaar zit. Ook komen de goede en de verbeterpunten bovendrijven.

De FOETSJE wordt dus gebruikt voor de interne analyse. Dit wordt in praktijk gebracht door te kijken naar de onderstaande punten.
  • Financieel
  • Organisatorisch
  • Economisch
  • Technisch
  • Sociaal
  • Juridisch
  • Ecologisch

Door bij elk punt op te schrijven hoe het bedrijf in elkaar zit is de interne analyse uitgevoerd. Bij elk punt uit de FOETSJE kunnen de zwakke en de sterke punten van het bedrijf bekeken en omschreven worden.

DESTEP

De DESTEP analyse is de externe analyse die uitgevoerd moet worden om in kaart te krijgen hoe de omgeving van een bedrijf eruit ziet. Een DESTEP analyse kan goed gebruikt worden om de kansen en bedreigingen van een de omgeving waarin heb bedrijf functioneert op te nemen. De DESTEP analyse ziet er als het volgt uit:

  • Demografische factoren zijn kenmerken van de bevolking
  • Economische factoren zijn kenmerken die de economie beschrijven
  • Sociaal-culturele factoren zijn kenmerken van de cultuur en leefgewoonten
  • Technologische factoren zijn kenmerken van de ontwikkeling
  • Ecologische factoren zijn kenmerken van de fysieke omgeving
  • Politiek-juridische factoren zijn kenmerken van overheidsbeslissingen

Het is van belang dat voor elke factor goed wordt opschreven wat de huidige situatie is. Er kan hierdoor een voorspelling voor de toekomst worden gemaakt. Door deze voorspelling kan vervolgens worden gekeken hoe het bedrijf effectief kan inspelen op de omgeving waarin het bedrijf zich bevindt.

Bij het beschrijven van de omgeving moet goed gelet worden of het wel relevant is wat er opgeschreven wordt. Er is heel veel informatie te vinden die helemaal niet relevant is voor het bedrijf. Aan het einde kan een opsomming gemaakt worden van de kenmerken die op het moment spelen in de omgeving van het bedrijf.

Wat is een SWOT analyse?

De SWOT analyse wordt veel gebruikt bij bedrijven die aan marketing doen en willen bepalen hoe de strategie van een bedrijf eruit gaat zien. Een SWOT analyse wordt ook wel een sterkte-zwakte analyse genoemd.

Bij het maken van de SWOT analyse is het essentieel dat er eerst een situatieanalyse wordt gemaakt. Dit wordt gedaan door middel van een DESTEP analyse en een FOETSJE analyse zoals hierboven beschreven. Door de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te bekijken worden strategische plannen gemaakt. Als deze plannen gemaakt zijn wordt aan de hand van aan de hand van FOETSJE bekeken of de plannen in de praktijk uit te voeren zijn.

Hoe ziet de SWOT-analyse eruit?

  • Strenghts de sterke punten van een bedrijf zelf (intern)
  • Weaknesses de zwakke punten van een bedrijf zelf (intern)
  • Opportunities de kansen van een bedrijf (extern)
  • Threats de bedreigingen van een bedrijf (extern)

  1. Allereerst moet er goed gekeken worden naar de resultaten uit de DESTEP en de interne analyse. Wat kan er voor belang zijn voor het bedrijf en hoe kunnen we dit gebruiken.
  2. Vervolgens kunnen de resultaten verwerkt worden in de SWOT tabel
  3. Vervolgens kunnen uit deze tabel nieuwe strategieën naar voren komen. Schrijf de strategieën op en maar daarna een duidelijke selectie tussen de omschreven strategieën.
  4. Uiteindelijk wordt door middel van FOETSJE een keuze gemaakt wat de beste strategie is voor een bedrijf. Het is van groot belang dat genoteerd wordt waarom keuzes gemaakt worden. Dus ook als een bepaalde strategie niet uitgevoerd wordt dan moet goed gemotiveerd worden waarom deze bepaalde strategie niet uitgevoerd wordt.
  5. Voor de keuze wordt gemaakt voor een bepaalde strategie moeten dus verschillende keuzes worden afgewogen.
  • Is deze strategie echt de oplossing voor het gehele probleem wat er speelt.
  • Voldoet de strategie aan FOETSJE:

FOETSJE

  • F: financieel genoeg middelen beschikbaar om het plan uit te voeren?
  • O: Organisatorisch is het plan organisatorisch uitvoerbaar?
  • E: Economisch past het plan binnen de doelstellingen van de organisatie?
  • T: Technologisch is het plan technisch uitvoerbaar?
  • S: Sociaal past het plan binnen de sociale doelstellingen van de organisatie?
  • J: Juridisch is het plan juridisch uitvoerbaar?
  • E: Ethisch is het plan ecologisch verantwoord?

Kan iedereen instemmen met het plan, hiervoor moet gekeken worden naar de gehele omgeving van het bedrijf. Denk hierbij aan de klanten, het personeel, maar ook aan de huidige wetten, personen die in de omgeving wonen en het milieu.
© 2013 - 2019 Isolde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Marketing: DESTEP analyseMarketing: DESTEP analyseBij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal vari…
Bronnen en referenties
  • (intemarketing, 2011)

Reageer op het artikel "Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOT"

Infoteur: Isolde
Gepubliceerd: 11-07-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!