Een bedrijf overleeft via goede kwaliteit, prijs en service

Een bedrijf overleeft via goede kwaliteit, prijs en service Een bedrijf dat niet alleen in goede, maar ook in moeilijke tijden wil overleven moet elke dag opnieuw op de markt inspelen. Met alleen te bezuinigen op mensen en materiaal komt men er immers niet. Investeren wordt bovendien moeilijker als de financiële middelen krimpen en ook het maken van reclame wordt vaak te kostbaar. Waarom heeft dan het ene bedrijf veel opdrachten en en overleeft die moeilijke periode en gaat het andere bedrijf failliet? Dat is niet moeilijk te raden. Het bedrijf dat producten levert waar de klant behoefte aan heeft en daarbij de prijs daarvoor niet te hoog zet, zal gemakkelijk zijn klanten tevreden houden, zeker als er daarnaast nog een goede service geleverd wordt. De kunst is om daarbij de winst niet uit het oog te verliezen.

Nuchter en objectief naar het eigen bedrijf en naar de markt kijken

Zodra u merkt dat de inkomsten minderen, wordt het hoog tijd om eens kritisch naar het eigen bedrijf te kijken. Ligt het product nog goed in de markt? Moet er niet iets gemoderniseerd worden? Is de kwaliteit van het product goed of kan het nog beter? Ligt de prijs te hoog voor de doelgroep waar ze voor bedoeld is? Kan er misschien nog iets aan de prijs gedaan worden zonder de kwaliteit van het product negatief te beïnvloeden? Kan er misschien bezuinigd worden op de kosten van het productieproces?

Het bedrijf met de beste kwaliteit, een redelijke buffer en een realistische prijs overleeft

De kwaliteit van het product moet bovenaan staan en beter zijn dat het product van uw concurrenten. Dat is een belangrijke graadmeter. Levert u badkamers, zorg dan dat de leverancier van uw sanitair en bad meubels perfecte materialen aflevert en dat ook altijd op tijd en tegen de afgesproken prijs doet. Loopt uw bedrijf prima en is de winst uitstekend, investeer dan niet al het geld opnieuw, maar leg daarmee dan ook een kleine buffer aan, waaruit u kunt putten als het plotseling wat minder goed zou gaan.

Bezuinig niet op de kwaliteit van product en werk

Een bedrijf dat zelf bezuinigt op materialen en goede medewerkers zal in een tijd van recessie het eerste failliet gaan. U moet dus zorgen dat uw bedrijf daar niet bij hoort en met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Natuurlijk moet de calculatie goed zijn en wilt u ook winst maken, maar die winst hoeft immers niet torenhoog te zijn.

De kwaliteit van de producten van het bedrijf moet hoog zijn

Zorg tevens voor een compleet product, dus ook (in dit geval) met afvoer van oude materialen naar het milieupark en het stort. Zorg voor de tijdige levering van cement, voegspecie en tegels. Dat bespaart de opdrachtgever een hoop gedoe, terwijl u daar zelf misschien nog op kunt verdienen door een regeling met het stort, of in geval van leveringen van bouwmaterialen, met de leverancier daarvan te treffen. Reken wel alle kosten goed door.

Vertrouwen is goed, maar controle is beter

Controleer uw mensen op zorgvuldig en fatsoenlijk werk en op een klantvriendelijke houding. Zorg tevens dat bijvoorbeeld uw loodgieter en uw tegelzetter correct werk leveren, niet knoeien met materiaal en binnen de gestelde tijd klaar zijn. Dat is allemaal niet gemakkelijk, maar wel belangrijk en daarom is ook uw regelmatige aanwezigheid heel belangrijk. De klant heeft immers geen boodschap aan uw problemen, maar wil voor zijn geld wel een goed product, waar niets op aan te merken is.

Gratis goede reclame van de klant

Krijgt hij dat ook, dan zorgt hij ook voor goede reclame voor uw zaak. Een mooi, afgeleverd product trekt immers kijkers. Vaak komen ouders, familieleden en vrienden kijken naar de ombouw of uitbouw en daarbij zullen vanzelfsprekend uw naam, uw zaak en de prijs ter sprake komen. Alle positieve ervaringen met uw bedrijf en uw product zullen daarbij ter sprake komen. Ook de negatieve ervaringen, dus het is heel belangrijk om die te proberen te vermijden.

De service die het bedrijf levert

Een goede service is tevens heel belangrijk. Wil de klant tussendoor nog iets erbij of een speciale maat van het een of ander, probeer dat dan te realiseren, maar zorg dat het niet te duur wordt, zowel voor de klant als voor uzelf. Zijn er problemen met de levering van materialen, is een medewerker te laat of werkt die niet volgens de afspraken, los dat dan op en laat het probleem niet doorsudderen.

Mankementen na oplevering

Mocht er zich ook na afwerking nog een mankement vertonen, los ook dat dan nog naar tevredenheid op. Een tevreden klant zal het immers naar familieleden en vrienden doorvertellen als hij of zij gehoor bij u vond en u alles klantvriendelijk opgelost hebt. Die reclame is beter en effectiever dan alle schriftelijke en digitale reclame bij elkaar. Is de service niet goed, dan verliest uw bedrijf aan imago. Is uw service prima, dan wint uw bedrijf aan imago en respect.

De prijs moet in verhouding met de kwaliteit van de producten zijn

Bij een goede kwaliteit en service hoort ook een goede prijs. Dat wil niet meteen zeggen dat het ook een hoge prijs moet zijn. De prijs moet een redelijk gevolg zijn van de kosten, de inspanning en de berekende winst en tevens concurrerend zijn in verhouding met aanverwante bedrijven.

Hoge winsten zijn niet altijd verstandig

Een hoge winst op elk project maken is niet het beste uitgangspunt, want daar zijn klanten niet altijd blij mee en u prijst uzelf en uw product uit de markt. De duurste bedrijven zijn meestal de eerste die in tijden van recessie omvallen. Denk maar eens aan de vele architectenbureaus die moesten sluiten in de vorige recessietijd.

Maak een goede offerte en pas op voor meerwerk

Zorg dat uw prijs niet afwijkt van de zorgvuldig opgestelde offerte. Sommige aannemers stellen een magere offerte op met een laag eindbedrag dat de klant aan het einde moet betalen. Ze zetten er dan niet de noodzakelijke uitgaven op, die er eigenlijk in thuis horen, maar waar de klant zelf niet direct aan denkt. De klant ziet dan alleen het lage bedrag en denkt dat hij de hoofdprijs gewonnen heeft. Naderhand komt hij echter tot de ontdekking dat er een aantal noodzakelijke onderdelen zijn die er nog bij komen en voor een extra meerwerk factuur zorgen. Dat geeft altijd frustratie en ergernis bij de klant en doet uw bedrijf geen goed.

Extra aanpassingen die de klant wenst

Alleen als de klant tussentijds nog aanpassingen wilde hebben en u daar de extra prijs van genoemd hebt, mag deze bij de oorspronkelijke prijs opgeteld worden. Uw klant herkent op die manier dat u zich aan de regels houdt en niet met meerwerk rekeningen komt aanzetten, waar hij/zij geen geld voor opzij gelegd had. Ook dat wordt immers al snel doorverteld.

Maak er geen haastwerk van

Probeer het werk zo zorgvuldig mogelijk te plannen, zodat er ook tot tevredenheid van de klant, binnen de tijd afgeleverd kan worden. Ook al krijgt u tijdens het werk andere opdrachten binnen, maak dan ook daarvoor afspraken die kloppen en beloof niets dat u vanwege de tijdsdruk niet na kunt komen. Op die manier blijft uw betrouwbaarheid als zakenman overeind en zal uw goede naam u voorgaan bij het binnenhalen van opdrachten.

Via een goede website helpt u de klant op weg

Maak een goede website met mooie foto’s en een goede uitleg van wat uw bedrijf maakt. Denk daarbij ook aan het duurzame werken dat tegenwoordig in alle zakelijke werkzaamheden zo belangrijk is. Het milieuvriendelijke effect is voor veel mensen heel belangrijk. Biedt ook de toekomstige klanten aan om te komen kijken naar afgewerkte opdrachten, als dat mogelijk is. Houd de website regelmatig bij en zorg dat de informatie niet veroudert. Op die manier zal uw bedrijf overleven. Ook in moeilijke tijden.

Lees verder

© 2012 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Meer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbindingMeer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbindingAls u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detailli…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Omzet verhogen van uw bedrijfOmzet verhogen van uw bedrijfEen bedrijf leeft van zijn omzet, zonder omzet zijn er geen inkomsten en zonder inkomsten valt het bedrijf uiteen. Een s…

Asbest verwijderen: alleen door gecertificeerde bedrijvenWanneer er asbest wordt aangetroffen mag dit niet op eigen houtje worden verwijderd. Het kan verplicht zijn om een asbes…
Wat is een OR (ondernemingsraad) en wat doet een OR?Wat is een OR (ondernemingsraad) en wat doet een OR?Bedrijven of organisaties met vijftig of meer werknemers zijn verplicht om een ondernemingsraad te hebben. Een ondernemi…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 27-05-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.