Omzet verhogen van uw bedrijf

Omzet verhogen van uw bedrijf Een bedrijf leeft van zijn omzet, zonder omzet zijn er geen inkomsten en zonder inkomsten valt het bedrijf uiteen. Een simpel rekensommetje laat zien dat hoe hoger de omzet is, hoe hoger ook de inkomsten zijn. Daarom is het van groot belang dat de omzet stijgt, en het liefst elk jaar opnieuw. Er zijn heel wat manieren om de omzet van een bedrijf te verhogen. De vijf basismanieren zijn als volgt:

  • Verkoopprijs verhogen
  • Reclame maken
  • Aanbiedingen
  • Verkooptrainingen
  • Producten beter aanprijzen

Verkoopprijs verhogen

De makkelijkste manier om de omzet van een bedrijf te verhogen is door simpelweg de verkoopprijs te verhogen. Wanneer een bedrijf zijn verkoopprijs van zijn producten gemiddeld met 5% verhoogt zal de omzet ook met 5% stijgen, mits de afzet natuurlijk gelijk blijft. Er hangt alleen wel een groot nadeel aan het verhogen van de verkoopprijs, het is namelijk mogelijk dat door de prijsverhoging de afzet daalt. Consumenten kunnen door de prijsverhoging producten te duur vinden waardoor ze minder kopen. De omzet is ook afhankelijk van de afzet, zorg ervoor dat deze twee punten goed in balans zijn.

Reclame maken

Een andere manier om meer omzet te genereren is door reclame te maken. Wanneer een bedrijf er in slaagt meer klanten naar zijn verkooppunt te lokken zal het gevolg zijn dat er meer wordt verkocht, de afzet zal dus stijgen. Wanneer de afzet stijgt zal simpelweg de omzet ook gaan stijgen, en dat is een positief iets. Waar bedrijven in deze situatie wel goed op moeten letten is dat de kosten van reclame maken vaak flink kunnen oplopen. Zorgt de reclame campagne er voor dat de omzet zo stijgt dat de kosten minder zijn dan de winst, is het een geslaagde campagne. Als we het over reclame hebben is dat ook de vuistregel, anders kost reclame maken alleen maar geld en levert het niets op.

Aanbiedingen

Als een bedrijf meer wil afzetten en dus meer omzet wil behalen is het mogelijk om aanbiedingen aan te prijzen. Denk bijvoorbeeld aan ‘’5 halen 4 betalen’’. Hierdoor is een consument geneigd meer te kopen dan dat hij van plan was. De afzet zal gaan stijgen en met een goede balans zal de omzet ook gaan stijgen. Om die juiste balans te krijgen is het van groot belang dat de juiste producten worden uitgekozen waar de aanbieding aan verbonden is.

Verkooptrainingen

Het verkooppersoneel is één van de grootste factoren die de hoogte van de omzet bepaalt. Zonder goed verkooppersoneel zal er ook weinig (extra) verkocht worden. Door middel van goede verkooptrainingen wordt het verkooppersoneel zo opgeleid dat ze er toe in staat zijn de omzet te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan iemand die schoenen koopt, wanneer de verkoper goed is opgeleid zorgt hij ervoor dat de klant er ook nog extra veters bij koopt. Een kleine investering kan leiden tot een hogere omzet.

Producten beter aanprijzen

Een klant koopt wat hij ziet, zo zit de consument nu eenmaal in elkaar. Als de klant niet goed ziet wat een winkel verkoopt, is de kans ook klein dat de klant die producten koopt. Een bedrijf moet er daarom voor zorgen dat de producten waar veel winst op te behalen valt goed in het zicht staan, de klant zal dat sneller kopen dan iets wat niet goed in het zicht staat. Ten tweede is een goede aanprijzing van de producten ook klantvriendelijk. Klanten stellen het op prijs als een winkel een goed overzicht van zijn producten heeft.

Tot slot

De omzet verhogen kan op verschillende manieren. Welke manier een bedrijf gebruikt is in de eerste plaats niet belangrijk, het gaat erom dat de gekozen optie op de juiste manier wordt gebruikt. Vind de balans tussen investering en wat de opbrengst is, op die manier zal de omzet van uw bedrijf stijgen.
© 2014 - 2021 Bakkertjemaart, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel.
Gerelateerde artikelen
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…
Distributiekerngetallen & berekeningenDistributiekerngetallen & berekeningenBedrijven drukken hun doelstellingen kwalitatief en kwantitatief uit. Distributiekerngetallen zijn maatstaven om de dist…
Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Om de bruto- of nettowinst van een product te berekenen, moeten eerst andere formules toegepast worden. Een formule die…
Brutowinstopslagmethode met voorbeeldenBrutowinstopslagmethode met voorbeeldenHoe bereken je de verkoopprijs met behulp van een brutowinstopslag? Hoe bereken je de begrote brutowinst? Hoe bereken je…

Vraagt de ZZP'er het tarief dat hij waard is? Feiten en tipsVraagt de ZZP'er het tarief dat hij waard is? Feiten en tipsVraagt een ZZP'er het tarief dat zij of hij waard is, of zelfs maar het tarief waarvan te leven valt? Vaak niet. Wat is…
Verplichte vrije dagen 2020 en 2021 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2020 en 2021 en schoolvakantiesWat zijn in 2020 en 2021 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat zijn de data? Wie werkt heeft bovenop deze ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.baatout.com/39-goede-marketing-ideeen/
Bakkertjemaart (7 artikelen)
Gepubliceerd: 25-04-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief en worden artikelen grotendeels niet meer geactualiseerd, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel. De mogelijkheid om te reageren is tevens uitgeschakeld.
Schrijf mee!