Een faillissement van bedrijven door de zesjesmentaliteit

Een faillissement van bedrijven door de zesjesmentaliteit Bedrijven hanteren vaak de zesjesmentaliteit. Er wordt een krappe offerte uitgeschreven en daar moet natuurlijk zoveel mogelijk winst op gemaakt worden. Vaak blijft er na aftrek van de kosten en de te behalen winst maar een heel krap budget over voor de uit te voeren werkzaamheden en de materialen waarmee dat moet gebeuren. Het gevolg is meestal een minderwaardig product en een ontevreden klant. Op die manier krijgt het bedrijf negatieve reclame, want ontevreden klanten informeren daar hun familie-, vrienden- en kennissenkring over. het logisch gevolg is dan dat een dergelijk bedrijf steeds minder klanten krijgt en uiteindelijk in een neerwaartse spiraal terecht komt. Een faillissement komt dan steeds dichterbij.

Bedrijven met ontevreden klanten gaan op den duur failliet

Klanten die niet tevreden zijn vertellen dat door aan hun familieleden, vrienden en kennissen. Als deze zelf iets dergelijks nodig hebben, zullen zij niet snel bij een bedrijf aankloppen, waar ze slechte reclames over gehoord hebben. Voor een bedrijf betekent dat dan een neergaande lijn in productie en winst. Vooral in economisch moeilijke tijden is dat funest. Een faillissement is dan sneller realiteit dan men denkt.

Een goede dienstverlening kan een faillissement van bedrijven voorkomen

Wie als bedrijf goed wil overleven zal een dienstverlenende instelling naar klanten moeten hebben. In de eerste plaats moet het product perfect zijn en mag geen mankementen hebben. Daarbij gaat het niet alleen om apparaten en dergelijke in de verkoop, maar ook om bijvoorbeeld de bouw van een overkapping, het leggen van een dak, het bouwen van een huis, de aanleg van een tuin, enzovoort. De klant moet koning zijn (natuurlijk wel in alle redelijkheid) en zijn wensen moeten in de uitwerking en levering in acht genomen worden.

Afspraken goed nakomen

Daarnaast is het belangrijk om afspraken altijd na te komen en goede inschattingen te geven over de duur van de werkzaamheden. Vooral bij het nakomen van afspraken gaat het vaak al mis. Wie op maandag beloofd heeft om te komen en dan te laat komt, of die dag zelfs helemaal niet komt opdagen, zorgt bij de klant voor ergernis. Die zal opbellen en als daar dan geen reactie op komt, vanzelfsprekend boos zijn. Deze klant zal u niet bij anderen aanbevelen als er geen dringende reden is voor het niet op komen dagen.

Bellen als u verhinderd bent

Een gedeelte van de ergernis kunt u wegnemen als u bijtijds de klant belt en uitlegt waarom u verhinderd bent om de afspraak na te komen. De reden moet echter duidelijk noodzaak zijn. Een loodgieter die ergens plotseling een lek in de waterleiding binnenshuis moet dichten, kan dit een klant wel uitleggen, maar niet, als hij daarvoor dan de hele dag weg blijft.

Wanneer is een verhindering aanneembaar voor uw klant

Ziekte, geboorte of sterfgeval zijn overal geaccepteerde oorzaken voor verhindering. Sommige klanten maken er wel een probleem van, maar dat is gewoon niet netjes. Iedereen kan wel eens ziek worden, een been breken of een sterfgeval in de familie hebben. Wie echter elders een rijke klant gaat helpen die meer biedt voor een klus, kan dat moeilijk op zijn eerste afspraak uitleggen. Die ondernemer is verkeerd bezig en zal op den duur veel klanten verliezen.

Een bedrijf moet altijd een realistische offerte uitbrengen

Daarbij moet het management van een bedrijf balanceren tussen de winst en de kosten van de uitvoering. Dat betekent vooral dat de offerte goed doordacht en opgezet moet worden. Wie al bij voorbaat en met opzet noodzakelijke werkzaamheden niet op de offerte vermeldt, om later een steviger meerwerk rekening te kunnen sturen, heeft daar zelf al een ontevreden klant mee veroorzaakt. Zet de offerte dus ook zo op, dat alle benodigde werkzaamheden erin staan.

Klanten vragen vaak ook bij andere bedrijven een offerte aan

Vraagt de klant ook bij andere bedrijven een offerte aan, dan kan hij de werkzaamheden en de prijzen van elk vergelijken. Er zullen natuurlijk altijd een aantal klanten voor de laagste prijs gaan, maar die hebben zichzelf naderhand bij de neus, want vaak krijgen ze dan een uitgeklede offerte, waar naderhand diverse meerwerkfacturen uit voortvloeien. Uiteindelijk zullen zij dan duurder uit zijn, dan met uw eigen realistische offerte. Meestal zijn het ook niet de slimste klanten die hierin trappen.

Een uitstekende kwaliteit hanteren bij de productie

Die moet vooral goed zijn en er mag niets aan mankeren. Dat de Duitse economie zo snel aantrekt is voor een groot gedeelte te danken aan de “Deutsche Gründlichkeit”, waar Duitsland wereld weid om bekend staat. Elk werk, of het nu productie van materialen, apparaten of voertuigen betreft, of het uitvoeren van andere werkzaamheden, moet zo goed mogelijk gedaan worden. Een goed afgeleverd product is een product waar de klant blij en tevreden mee is en dat de medewerkers en de ondernemer een aangenaam gevoel geeft. Daarnaast zorgt het voor goede mond tot mond reclame en vaak ook nieuwe opdrachten.

Bedrijven moeten hun medewerkers goed uitzoeken

Wie kent uit de eigen studietijd niet de studenten die een heel goed verstand hadden, maar nog net met de hielen over de sloot hun diploma haalden? Voor elk proefwerk, elk tentamen probeerden zij met zo min mogelijk moeite net over de lijn te komen. Binnen een bedrijf zijn die mensen een crime, want zij drukken de productie en de kwaliteit daarvan en leggen een extra druk op de andere medewerkers die wel perfect werk willen afleveren. Bij het aannemen van medewerkers moet dan ook gelet worden op hun enthousiasme en hun interesses. Vraag ook gerust naar hun schoolresultaten.

Het budget voor een project is belangrijk

Het in elkaar zetten van elektronische apparatuur, witgoed, auto's en allerlei andere soorten werk binnen bedrijven, kan door een verkeerd en onverschillig management minder goed gebeuren dan nodig is. Dat brengt op den duur het hele bedrijf in gevaar. Ook het budget voor een project moet goed berekend worden. Zonder een goed budget kunnen de medewerkers niets beginnen.

Binnen bedrijven hebben de managers een sturende rol

Bij grotere bedrijven kan het management zelf een stevige rem zetten op de goede resultaten van de medewerkers. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat software produceert voor banken, telefoonbedrijven, enzovoort. Door een te krap budget (en daardoor een te krap berekende tijd) kunnen de ontwikkelaars van de software vaak niet een perfect programma in elkaar zetten. Dat werkt niet alleen ontevredenheid bij de klanten in de hand, maar ook frustratie bij het team. Zij kunnen het programma niet zo goed in elkaar zetten als zij zouden willen.

De zesjesmentaliteit door een te laag budget voor een productontwikkeling

Als het management het budget daarvoor te krap zet, krijgen de medewerkers vaak te weinig tijd om hun product te perfectioneren en wordt het afgeleverd met wat “kleine foutjes”. Het management vindt dat vaak niet erg want dan komt de klant nog eens terug voor aanpassingen en kan men weer een rekening schrijven, maar voor de goede medewerkers is dit frustrerend.

Minder goede medewerkers leveren dan nog veel minder goed werk

Een deel van de medewerkers vindt het vaak niet erg als er niet vaak gecontroleerd wordt op de kwaliteit van hun bezigheden en gooit er dan ook maar met de pet naar. De kwaliteit van het afgeleverde werk wordt steeds slechter. Voor de klant levert dat naderhand bijna altijd problemen op in de vorm van mankementen en reparaties, die al of niet (meestal niet of pas na lang aanhouden) vergoed worden door het bedrijf.

Goede bedrijven blijven bestaan, maar een zesjesmentaliteit zorgt op termijn voor een faillissement

Wie als ondernemer goed calculeert en daarnaast een goed product produceert waar de klant mee tevreden is, zal met zijn bedrijf het hoofd boven water houden. Zeker als hij bereid is om in moeilijke tijden ook om te zien naar een verandering van richting. Het is bovendien altijd verstandig om niet voor een enkele grote klant te werken, maar te zorgen voor meerdere afzetmogelijkheden. De kwaliteit moet daarbij echter altijd hoog in het vaandel staan. Dat, en die goede calculatie, is een garantie voor het voortbestaan van uw bedrijf.
© 2013 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De gevolgen van een faillissement van derdenDe gevolgen van een faillissement van derdenEen faillissement van een bedrijf, instelling of een persoon, kunt u als particulier door benadeeld worden. Een eigendom…
Het inkomen van een curatorHet inkomen van een curatorVan bepaalde beroepen is het onduidelijk hoe ze hun geld verdienen en hoeveel, een curator is zo’n beroep. Hoeveel verdi…
Bescherming tegen wanbetalers: het eigendomsvoorbehoudBescherming tegen wanbetalers: het eigendomsvoorbehoudHet komt helaas vaak voor dat u als ondernemer met onbetaalde rekeningen blijft zitten. Indien een klant vervolgens fail…
Verzekering: verzekeren tegen wanbetalersVerzekering: verzekeren tegen wanbetalersBedrijven hebben steeds meer last van wanbetalers. Het is mogelijk om u daar tegen te verzekeren. Verzekeraars zijn echt…

Opkomst, bloei, neergang en nieuw leven Delfts aardewerkOpkomst, bloei, neergang en nieuw leven Delfts aardewerkAardewerk uit Delft is over de hele wereld bekend. Naast fabrieksmatig vervaardigd Delfts blauw, waaronder veel kitsch p…
Voor jezelf beginnen? Waar moet je om denken?Voor jezelf beginnen? Waar moet je om denken?Menig werknemer droomt ervan om zelf een onderneming op te zetten. Er zitten grote voordelen aan het ondernemerschap, ma…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 29-01-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.