Houd de faillissementen van uw klanten in de gaten
Onverhoopt kan er een relatie, waar u commerciële betrekkingen mee hebt, failliet gaan. Dat is nooit prettig, vooral als u daar nog open facturen hebt staan. De kans is groot dat u die facturen in een dergelijk geval nooit betaald zult krijgen. Meestal worden bij een faillissement immers eerst de belasting en de bank betaald en pas als laatste de zakenpartners. Het is dan ook heel belangrijk om de faillissementen in uw provincie in de gaten te houden en dat niet alleen. Let vooral ook op bedrijven die tot voor kort correct en binnen de gestelde termijn hun facturen betaalden, maar waar u de laatste tijd steeds vaker een herinnering of zelfs aanmaning aan moet sturen. Het kan natuurlijk slordigheid zijn, maar vaak is het een minder goed teken voor de financiële status van dat bedrijf.
Bedrijven maken vaak een geheim van hun betalingsproblemen
Geen enkel bedrijf hangt zijn betalingsproblemen graag aan de grote klok. Bedrijven met betalingsproblemen proberen zo lang mogelijk hun hachelijke toestand binnenshuis te houden, om eventuele opdrachten nog binnen te kunnen halen. Logisch, want als vooral de leveranciers het in de gaten krijgen, wordt er niets meer geleverd en is het bedrijf sneller failliet dan anders.
Vaak uitgekiend de rekeningen betalen
Ze dempen daarom meestal het ene gat met het andere en pas als ze regelmatig de betalingstermijnen van hun facturen overschrijden en dit ook te vaak achter elkaar gebeurt, worden andere bedrijven achterdochtig. Vaak is het dan al te laat en staat het betreffende bedrijf vlak voor een faillissement.
Faillissement aanvragen bij de rechter
Een bedrijf dat onmogelijk nog aan zijn verplichtingen kan voldoen, kan bij de rechter het faillissement aanvragen. De ondernemer kan dat zelf doen, of dat door zijn/haar advocaat laten doen. Ook u als schuldeiser kunt het faillissement van dat bedrijf aanvragen, maar alleen als u dat samen met een andere ondernemer of met meer ondernemers doet. Een ondernemer kan nooit in zijn eentje het faillissement van een andere onderneming aanvragen en dat is maar goed ook.
De curator van het failliete bedrijf
Als het bedrijf van een van uw klanten failliet gaat, krijgt u hoogstwaarschijnlijk de daar uitstaande facturen niet meer betaald. Bij een faillissement wordt door de rechter immers een curator ingeschakeld die als enige de gang van zaken in dat bedrijf mag beheren. Hij bepaalt wat er verkocht wordt en welke schuldeisers uitbetaald worden.
Sommige schulden, zoals aan de belasting en aan de bank, worden met voorrang betaald
Allereerst wordt de belastingschuld betaald en eventuele bedragen die het bedrijf het UWV schuldig is. Meestal volgen na de betalingen aan de overheidsinstanties de grotere schuldeisers, zoals de bank (hypotheek en eventuele leningen) en ook het door de rechte vastgestelde salaris van de curator en zijn/haar eventuele medewerkers, waarna er meestal weinig of niets overblijft om uw openstaande facturen te betalen.
Uw bedrijf krijgt meestal geen of slechts een gedeeltelijke, uitbetaling bij een faillissement
U hebt dan meestal het nakijken en dat is niet prettig. Wie producten geleverd heeft kan ze alleen terughalen als hij een eigendomsvoorbehoud in zijn algemene voorwaarden van het leveringscontract heeft staan en dan nog moet u daar eerst de curator op aanspreken.
Geleverde diensten
Hebt u alleen een dienst geleverd, dan is er meestal geen mogelijkheid meer om de factuur daarvoor betaald te krijgen. U kunt het echter altijd proberen en er de curator op aanspreken. Meestal is er echter na het voldoen van de verplichtingen aan de staat en de banken weinig of niets meer over van het geld, dat de verkoop van het bedrijf en van de producten de het in huis had opgeleverd heeft.
Informatie van derden over klanten met betalingsproblemen
Het is daarom van groot belang om op tijd het faillissement van een klant op te merken. Een goed netwerk is in dit geval heel belangrijk. Hoort u van anderen dat het betreffende bedrijf de laatste tijd pas betaalt na een aanmaning of als de deurwaarder ingeschakeld is, onderneem dan meteen actie. Haal uw geleverde product terug of dring tijdens een telefoontje of tijdens een persoonlijk gesprek sterk aan op betaling van uw factuur.
Grote bedragen in gedeelten laten betalen
Vertrouw niet op uw mensenkennis, maar deel grote bedragen altijd op in onderdelen. Aan een aardig uiterlijk en een vriendelijke behandeling kunt u niet zien of de klant straks alles zal betalen. Laat de klant bij de bestelling van een groot product, (bij bouwondernemers bijvoorbeeld voor een aanbouw) al een derde gedeelte van het bedrag betalen, bij levering het tweede gedeelte en bij de afwerking het derde. Op die manier gaat u nooit voor het hele bedrag de boot in en is de schade beperkt.
De levering van een duur product
Betreft het alleen de levering van een duur product, laat ook dan een aanbetaling van rond de tien procent doen bij het ondertekenen van het contract en stuur dan een restfactuur voor het resterende gedeelte met de levering mee. Zet de betalingstermijn op twee weken, stuur daarna meteen een herinnering en na de verlopen (kortere) termijn daarvan ook eventueel meteen een aanmaning.
Houd de betalingstermijn van uw facturen in de gaten en factureer op tijd
Zorg dat uw administratie op orde is en uw facturen niet te lang blijven liggen. Stuur een factuur altijd weg meteen nadat u uw dienst aan het betreffende bedrijf geleverd heeft. Uw werk (of levering van het product) is dan gedaan en u hebt recht op de betaling daarvan binnen de door u gestelde betalingstermijn.
Wie laat factureert krijgt ook laat betaald
Als u slechts eenmaal per maand uw facturen uitschrijft, doet u uzelf tekort en loopt u meer risico. Als uw klant pas na vier weken de factuur krijgt, is hij daar al lang niet meer mee bezig. In veel gevallen wordt die factuur dan terzijde gelegd in de veronderstelling, dat het dan ook niet zo nodig betaald moet worden en ook de betaling wel vier weken kan wachten. U hebt dan een grotere kans dat het bedrag erg laat, of soms zelfs niet meer betaald wordt.
Regelmatig zoeken op faillissementen
Zoek regelmatig op “faillissementen” met daaraan de toevoeging van de provincie waarbinnen uw eigen bedrijf werkzaam is. Op verschillende sites worden de uitgesproken faillissementen genoemd. Niet alleen vanuit de rechtbank, maar ook de Kamer van Koophandel geeft er informatie over. Op die manier weet u in elk geval, waar voor u de problemen zitten.
Houd ook aanhangende bedrijven in de gaten
Als een groot bedrijf failliet gaat, werkt dat vaak door in andere bedrijven, zoals toeleveringsbedrijven, schoonmaakbedrijven, enzovoort. Het is dus verstandig om ook dat in de gaten te houden, als u met die bedrijven eveneens zakelijke contacten hebt.