InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Olieafscheider legen en reinigen

Olieafscheider legen en reinigen

Olieproducten zoals benzine en diesel zijn gevaarlijk voor het milieu. Veel bedrijven werken met deze stoffen, waardoor er risico’s bestaan dat ze bijvoorbeeld in het gemeentelijke riool of oppervlaktewater terechtkomen. Vanwege deze reden is het verplicht voor vele bedrijven om hun afvalwater over een olieafscheider te leiden voordat het water kan worden geloosd. Maar hoe werkt een olieafscheider? En hoe vaak moet deze worden onderhouden en worden schoongemaakt?

Wat is een olieafscheider?

Een olieafscheider heeft verschillende benamingen. Voorbeelden hiervan zijn een 'olie- en slibafscheider', een 'olie-, water- slibafscheider' of een 'olie- en benzineafscheider'. Een olieafscheider scheidt olieproducten van het water, wat de naam verklaart. De werking berust op het principe dat olie op water blijft drijven. Dit komt doordat olie lichter is dan water. Een olieafscheider bestaat meestal uit twee delen, namelijk een slibvangput en een olieafscheider. Het water gaat eerst door de slibafscheider waar slib kan bezinken. Middels een overstort aan de bovenzijde gaat het water naar het deel waar de olie kan worden afgescheiden. Het olie drijft namelijk aan de bovenzijde terwijl aan de onderzijde een overstort naar het gemeentelijke riool zit. Schoon water aan de onderzijde van de bak gaat naar het gemeentelijke riool en de olie blijft achter.

Waar zijn olieafscheider noodzakelijk?

Olieafscheiders komen voor op plaatsen waar op aanzienlijke schaal met oliehoudende producten wordt gewerkt. Voorbeelden hiervan zijn tankstations, wasstraten, autogaragebedrijven, enzovoorts. Of een olieafscheider noodzakelijk is en hoeveel olie het geloosde water mag bevatten is afhankelijk van diverse wetgeving (meestal maximaal 200 mg/l effluent). Er zijn bedrijven die te maken hebben met de algemene regels uit het Barim en er zijn bedrijven die te maken hebben met een eigen WVO-vergunning of milieuvergunning. Welk type olieafscheider noodzakelijk is en welke capaciteit noodzakelijk is kan worden vastgesteld door leveranciers van olieafscheiders.

Waaraan moet een olieafscheider voldoen?

Omdat oliehoudende producten zoals diesel of benzine milieugevaarlijk, brandbaar en gevaarlijk voor de gezondheid zijn gelden er vrij strenge eisen. Een olieafscheider moet bijvoorbeeld zijn voorzien van een vlotter die de afscheider afsluit wanneer er teveel olie in de afsluiter zit. Olieafscheiders moeten voldoen aan de NEN normen NEN-EN 858-1 en 858-2.

Hoe vaak onderhoud en reiniging nodig?

Zonder onderhoud en reiniging kan een olieafscheider niet goed werken waardoor olieproducten in het riool kunnen verdwijnen. Om de goede werking te garanderen is het verplicht om de olie- en slibafscheider frequent te laten onderhouden en reinigen. In de NEN normen wordt aangegeven dat er eenmaal per 6 maanden onderhoud moet plaatsvinden door vakkundig personeel. Dit betekent dat er een gespecialiseerd bedrijf moet worden ingeschakeld. Bij dit onderhoud moeten alle onderdelen van de olieafscheider die onderhouden moeten worden bereikbaar zijn. De olie- en slibafscheider moet geledigd worden wanneer de helft van de slibvanger vol is of wanneer 80% van het opvangvolume van de afscheider is bereikt. Na lediging en reiniging moet de afscheider weer gevuld worden met schoon water. Het afval afkomstig uit de afscheider moet worden afgevoerd als gevaarlijk afval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.infomil.nl

Reageer op het artikel "Olieafscheider legen en reinigen"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 27-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Onderhoud en keuringen
Schrijf mee!