InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Besparen op afvalkosten van uw bedrijf

Besparen op afvalkosten van uw bedrijf

Besparen op afvalkosten van uw bedrijf Het laten afvoeren van afvalstoffen kost voor bedrijven op jaarbasis vaak flink wat geld. Met het oog op de uitputting van grondstoffen en energie is dit echter niet altijd het geval. Sommige afvalstoffen brengen zelfs geld op omdat ze opnieuw als grondstof kunnen worden gebruikt. Door actief na te denken over de afvalstoffen binnen uw bedrijf kunt u een aardige besparing realiseren. In dit artikel worden enkele tips gegeven waarover u eens kunt nadenken of uw inzamelaars over kunt raadplegen.

Inhoud

Voorkomen van afval

Het beste is uiteraard om afval te voorkomen. De meeste afvalstromen kosten namelijk ‘gewoon’ geld. Wanneer er reeds bij de inkoop rekening wordt gehouden met de hoeveelheid afval kan er al een aanzienlijke besparing op de afvalkosten worden gerealiseerd. Ook door bepaalde spullen te hergebruiken wordt voorkomen dat er afvalstoffen ontstaan. De besparing is simpel: elke ton minder afval betekent minder kosten.

Scheiden afval

Het scheiden van afval is al jaren een hot item. Vanuit de wetgeving wordt het in sommige gevallen verplicht gesteld met als doel een besparing op de delving van uitputbare grondstoffen en energie. Voorbeelden van afvalstromen die gescheiden kunnen worden zijn piepschuim, PET flessen, pallets, karton, ICT materiaal, harde plastics, glas, folie, blik, automatenbekers, vetten, swill en voedingsresten, (vertrouwelijk) papier, gebruikte autobanden, lege accu’s, afgewerkte olie, oliehoudend garageafval zoals poetsdoeken, olieafval uit de olieafscheider, etc. Uiteraard heb je nog de stroom restafval. De stroom restafval zou in principe alleen het afval moeten bevatten dat niet bij een andere specifieke afvalstroom is in te delen. Het scheiden van afval biedt ook kansen voor uw bedrijf. Diverse afvalstromen leveren namelijk geld op. Voorbeelden van afvalstromen die geld kunnen opleveren zijn oud papier, accu’s, schoon sloophout, plastic en oude metalen. Dit is uiteraard afhankelijk van de afgesloten contracten met uw afvalinzamelaar.

Vraag offertes op bij inzamelingsbedrijven

Wanneer u een goed overzicht heeft van welke afvalstromen er binnen uw bedrijf vrijkomen en om welke hoeveelheden het gaat, kan het nooit kwaad om eens offertes bij verschillende afvalinzamelingsbedrijven op te vragen. Ook kan het soms voordeliger zijn om de verschillende stromen door verschillende bedrijven te laten inzamelen of juist om alle stromen door één en hetzelfde bedrijf op te laten halen.

Inzamelingsfrequentie van afvalstromen optimaliseren

Vaak laten bedrijven op vaste tijdstippen de containers ledigen, bijvoorbeeld eens per twee weken. In de praktijk komt het hierdoor voor dat het inzamelingsbedrijf halfvolle (oftewel halflege) containers komen ledigen. Vaak wordt er een vast bedrag per kilo of ton gerekend, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit als de container niet vol zit. Wat wel meeweegt zijn de voorrijdkosten. Hoe vaker het inzamelingsbedrijf langskomt, hoe vaker deze voorrijdkosten moeten worden betaald. Het kan dus geen kwaad om kritisch te beoordelen hoe vol de afzonderlijke containers gemiddeld zijn. Misschien volstaat het om het inzamelingsbedrijf minder vaak langs te laten komen.

Deel de afvalcontainers van uw bedrijf met andere bedrijven

U kunt eens onderzoeken of het mogelijk is om afvalcontainers te delen met een ander bedrijf, bijvoorbeeld de buren. Eventueel kan er met een cluster bedrijven gezamenlijk afval worden opgeslagen in containers. Hierdoor kan er worden bespaard op de inzamelingskosten. Uiteraard zullen er goede afspraken moeten worden gemaakt over hoe de kosten worden verdeeld. De kosten kunnen bijvoorbeeld gelijkmatig worden gesplitst of evenredig naar bedrijfsgrootte worden verdeeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besparen op afvalkosten van uw bedrijf"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Afval scheiden
Schrijf mee!