Besparen op afvalkosten van uw bedrijf

Besparen op afvalkosten van uw bedrijf Het laten afvoeren van afvalstoffen kost voor bedrijven op jaarbasis vaak flink wat geld. Met het oog op de uitputting van grondstoffen en energie is dit echter niet altijd het geval. Sommige afvalstoffen brengen zelfs geld op omdat ze opnieuw als grondstof kunnen worden gebruikt. Door actief na te denken over de afvalstoffen binnen uw bedrijf kunt u een aardige besparing realiseren. In dit artikel worden enkele tips gegeven waarover u eens kunt nadenken of uw inzamelaars over kunt raadplegen.

Inhoud


Voorkomen van afval

Het beste is uiteraard om afval te voorkomen. De meeste afvalstromen kosten namelijk ‘gewoon’ geld. Wanneer er reeds bij de inkoop rekening wordt gehouden met de hoeveelheid afval kan er al een aanzienlijke besparing op de afvalkosten worden gerealiseerd. Ook door bepaalde spullen te hergebruiken wordt voorkomen dat er afvalstoffen ontstaan. De besparing is simpel: elke ton minder afval betekent minder kosten.

Scheiden afval

Het scheiden van afval is al jaren een hot item. Vanuit de wetgeving wordt het in sommige gevallen verplicht gesteld met als doel een besparing op de delving van uitputbare grondstoffen en energie. Voorbeelden van afvalstromen die gescheiden kunnen worden zijn piepschuim, PET flessen, pallets, karton, ICT materiaal, harde plastics, glas, folie, blik, automatenbekers, vetten, swill en voedingsresten, (vertrouwelijk) papier, gebruikte autobanden, lege accu’s, afgewerkte olie, oliehoudend garageafval zoals poetsdoeken, olieafval uit de olieafscheider, etc. Uiteraard heb je nog de stroom restafval. De stroom restafval zou in principe alleen het afval moeten bevatten dat niet bij een andere specifieke afvalstroom is in te delen. Het scheiden van afval biedt ook kansen voor uw bedrijf. Diverse afvalstromen leveren namelijk geld op. Voorbeelden van afvalstromen die geld kunnen opleveren zijn oud papier, accu’s, schoon sloophout, plastic en oude metalen. Dit is uiteraard afhankelijk van de afgesloten contracten met uw afvalinzamelaar.

Vraag offertes op bij inzamelingsbedrijven

Wanneer u een goed overzicht heeft van welke afvalstromen er binnen uw bedrijf vrijkomen en om welke hoeveelheden het gaat, kan het nooit kwaad om eens offertes bij verschillende afvalinzamelingsbedrijven op te vragen. Ook kan het soms voordeliger zijn om de verschillende stromen door verschillende bedrijven te laten inzamelen of juist om alle stromen door één en hetzelfde bedrijf op te laten halen.

Inzamelingsfrequentie van afvalstromen optimaliseren

Vaak laten bedrijven op vaste tijdstippen de containers ledigen, bijvoorbeeld eens per twee weken. In de praktijk komt het hierdoor voor dat het inzamelingsbedrijf halfvolle (oftewel halflege) containers komen ledigen. Vaak wordt er een vast bedrag per kilo of ton gerekend, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit als de container niet vol zit. Wat wel meeweegt zijn de voorrijdkosten. Hoe vaker het inzamelingsbedrijf langskomt, hoe vaker deze voorrijdkosten moeten worden betaald. Het kan dus geen kwaad om kritisch te beoordelen hoe vol de afzonderlijke containers gemiddeld zijn. Misschien volstaat het om het inzamelingsbedrijf minder vaak langs te laten komen.

Deel de afvalcontainers van uw bedrijf met andere bedrijven

U kunt eens onderzoeken of het mogelijk is om afvalcontainers te delen met een ander bedrijf, bijvoorbeeld de buren. Eventueel kan er met een cluster bedrijven gezamenlijk afval worden opgeslagen in containers. Hierdoor kan er worden bespaard op de inzamelingskosten. Uiteraard zullen er goede afspraken moeten worden gemaakt over hoe de kosten worden verdeeld. De kosten kunnen bijvoorbeeld gelijkmatig worden gesplitst of evenredig naar bedrijfsgrootte worden verdeeld.

Lees verder

© 2012 - 2024 Advies-eb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Omgekeerd inzamelen: een systeem voor afvalinzamelingOmgekeerd inzamelen: een systeem voor afvalinzamelingOmgekeerd inzamelen of omgekeerde afvalinzameling is een wijze van ophalen en verwerken van particulier afval. Waar bij…
CAPD: vorm van dialyseCAPD: vorm van dialyseCAPD is een vorm van dialyse, waarbij de patiënt zelf de spoeling kan uitvoeren. Hierdoor hoeft men niet meer naar het z…

Legionella door natte koeltorens: vindplaats en wetgevingLegionella door natte koeltorens: vindplaats en wetgevingDe bacterie Legionella pneumophila kan de legionellagriep of de veteranenziekte veroorzaken. De legionellagriep is relat…
Verwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuringVerwarmingsketel en stookinstallaties: onderhoud en keuringStookinstallaties worden gebruikt om, met behulp van een brandstof, bijvoorbeeld water of lucht te verwarmen. De eigenar…
Advies-eb (275 artikelen)
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.