InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Veilig werken en opslag van olie

Veilig werken en opslag van olie

Wanneer je met bodembedreigende stoffen werkt moet je bepaalde veiligheidsmaatregelen in acht nemen. Bodembedreigende stoffen zijn bijvoorbeeld olieproducten, accu's, enzovoorts. Wanneer je niet volgens de veiligheidsmaatregelen werkt kan je problemen krijgen met het bevoegd gezag en bestaat de mogelijkheid dat je de grond zult moeten laten saneren.

Tips voor werken met bodembedreigende stoffen

Wie met bodembedreigende stoffen werkt zoals olie, enzovoorts kan de volgende tips in acht nemen om een goede werkwijze te hanteren:
  • plaats werkvoorraden buiten werktijd op lekbakken
  • ruim gemorste vloeistoffen direct op met absorptiekorrels
  • gebruikte absorptiekorrels moeten als oliehoudend afval worden afgevoerd
  • plaats alle bodembedreigende stoffen boven een lekbak
  • aftappen van vloeistoffen moet boven een lekbak plaatsvinden
  • accu's moeten in kunststof lekbak worden geplaatst

Tips voor het aftanken van voertuigen

Ook bij het aftanken van eigen voertuigen heb je te maken met bepaalde risico's. Onderstaand tips waarmee het aftanken een stuk veiliger gaat:
  • geen roken en open vuur tijdens het tanken
  • zet de motor van het voertuig af tijdens het tanken
  • niet mobiel bellen tijdens tanken (risico door statische elektriciteit)
  • bij grote lekkages kan je het beste contact opnemen met het bevoegd gezag

Preventieve bodembeschermende maatregelen

Naast de eerder genoemde tips waardoor je veilig kunt werken zijn er ook verschillende preventieve bodembeschermende maatregelen. Deze maatregelen worden bijvoorbeeld geëist vanuit de milieuvergunning of door de brandweer of verzekeraar.

Absorptiemiddelen

Absorptiekorrels zijn in staat om vloeibare producten op te nemen, zoals olie. Wanneer er bijvoorbeeld (kleinschalige) olielekkages of -morsingen plaatsvinden, kunnen deze worden opgedaan met de korrels. De absorptiekorrels zitten na gebruik vol met olie en moeten als oliehoudend afval worden afgevoerd.

Lekbakken

De opslag van bodembedreigende stoffen moet plaatsvinden boven lekbakken. Bij lekkages, etc. vangen de lekbakken de bodembedreigende stoffen op zodat deze geen bodembedreigende situaties kunnen veroorzaken. Werkvoorraden hoeven overigens niet op lekbakken te worden geplaatst. Meer informatie over lekbakken lees je hier.

Vloeistofdichte vloeren

Een vloeistofdichte vloer heeft als doel om de stoffen die op de grond vallen gedurende langere tijd tegen te houden. Hierdoor wordt voorkomen dat deze stoffen in de bodem terecht kunnen komen. Een vloeistofdichte vloer is pas vloeistofdicht wanneer deze beoordeeld is als vloeistofdicht door een gecertificeerde instelling. De vloeistofdichtheid moet om de 6 jaar opnieuw worden beoordeeld. Tevens moeten de vloeistofdichte vloeren eens per jaar intern worden gecontroleerd. Lees meer over vloeistofdichtheid in dit artikel.

Opslagtank voor olie of diesel

Om op een veilige manier grote hoeveelheden olieproducten of diesel op te slaan wordt vaak gebruik gemaakt van opslagtanks. Deze zijn bijvoorbeeld dubbelwandig en van staal. Ook enkelwandige tanks met lekbak behoren tot de mogelijkheden. Een opslagtank moet zijn voorzien van een KIWA installatiecertificaat en tankcertificaat. Met die certificaten wordt aangetoond dat de opslagtank voldoet aan de wet- en regelgeving. Verder kan het eventueel noodzakelijk zijn om jaarlijks een water/bezinksel controle te laten uitvoeren en om de kathodische bescherming te laten keuren. Meer informatie over opslagtanks lees je hier.

Plaatsen peilbuizen

Met behulp van peilbuizen kan de kwaliteit van de bodem en het grondwater in de gaten worden gehouden. Soms wordt de plaatsing van peilbuizen geëist, maar preventieve plaatsing komt ook voor. Een beginnende verontreiniging kan namelijk worden ontdekt voordat een grote verspreiding van de verontreiniging heeft plaatsgevonden. Dit zorgt ervoor dat het opruimen van de verontreiniging eenvoudiger is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.infomil.nl

Reageer op het artikel "Veilig werken en opslag van olie"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 15-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!