InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Opslag olie of diesel: waarop letten bij aankoop opslagtank?

Opslag olie of diesel: waarop letten bij aankoop opslagtank?

Opslagtanks kunnen worden gebruikt voor de opslag van motorolie, diesel, afgewerkte olie, enzovoorts. De opslagtanks zijn geschikt om deze brandbare vloeistoffen veilig te kunnen opslaan. De opslag van deze vloeistoffen moet wel voldoen aan diverse regels. In dit artikel diverse punten waarop je moet letten wanneer je een opslagtank koopt of in gebruik neemt.

Wat is een opslagtank?

Een opslagtank is geschikt voor de opslag van vloeistoffen. Opslagtanks zijn er in alle soorten en maten, maar de meeste exemplaren die particulieren en bedrijven in gebruik hebben variëren in grootte van circa 1500 tot 15000 liter. Omdat de opgeslagen vloeistoffen brandbaar of milieugevaarlijk zijn, biedt de opslagtank bescherming tegen o.a. de inwerking van de zon, regen, vrieskou, vocht, enzovoorts. Tevens zorgt een opslagtank ervoor dat er een bescherming tegen verschijnselen van vuur is.

Wat voor type opslagtanks zijn er?

Er zijn bovengrondse en ondergrondse opslagtanks en er zijn dubbelwandige en enkelwandige tanks. Ondergrondse tanks moeten altijd dubbelwandig zijn. Bovengrondse tanks moeten of dubbelwandig zijn of enkelwandig plus lekbak. Een lekbak moet voldoende groot en sterk zijn. Daarnaast moet een lekbak van een opslagtank van brandstoffen beschermd zijn tegen inregenen. Meer informatie over lekbakken lees je hier.

Wetgeving

Wanneer je als particulier of bedrijf een opslagtank in gebruik hebt moet je voldoen aan allerlei regelgeving. Deze wetgeving is onder andere vastgelegd in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer of in de milieuvergunning. Vanuit deze wetgeving wordt over het algemeen in het geval van ondergrondse tanks doorverwezen naar de PGS 28 richtlijn, in het geval van bovengrondse opslagtanks naar de PGS 30 richtlijn. Hierin staan onder andere voorschriften voor het aftanken van voertuigen, afstandseisen, eventuele bodemonderzoeken, kathodische bescherming, enzovoorts. Meer over de PGS richtlijnen lees je hier.

KIWA certificaat opslagtanks

Conform de wet- en regelgeving moeten opslagtanks worden geïnstalleerd door een geaccrediteerd bedrijf. Het geaccrediteerde bedrijf is bevoegd om een KIWA installatiecertificaat af te geven. Een tank die voldoet aan alle richtlijnen is tevens voorzien van een KIWA tankcertificaat. Het tankcertificaat is 15 jaar geldig, wat betekent dat de opslagtank elke 15 jaar opnieuw moet worden gekeurd door een geaccrediteerd bedrijf. Als de opslagtank wordt afgekeurd moet deze door een gecertificeerd bedrijf inwendig worden gereinigd en worden afgevoerd.

Waarop letten bij aankoop?

Het is verstandig je niet alleen te laten leiden door de prijs, want niet alle tanks zijn geheel veilig en voldoen aan de wet- en regelgeving. Wie een nieuwe opslagtank koopt kan verzoeken om een tank die voldoet aan alle wet- en regelgeving die noodzakelijk is voor je privé- of bedrijfssituatie. Wie een tweedehands tank koopt moet vooral letten op de onderhoudsstaat van de opslagtank (bijvoorbeeld verf, roest, etc.). Het is zeer verstandig om een opslagtank te kopen die al is voorzien van KIWA certificaten.

Waarop letten bij plaatsing?

Ook wat betreft de plaatsing zijn er verschillende aandachtspunten. Het is verstandig om de opslagtank op voldoende afstand van andere brandbare stoffen, gebouwen en erfscheiding te plaatsen. Om te voorkomen dat een opslagtank kan verzakken en daardoor kan scheuren is het noodzakelijk om een bovengrondse opslagtank op een stevige fundering of plaat te zetten zodat de tank niet kan verzakken. Indien er gevaren zijn voor aanrijding door bijvoorbeeld een heftruck of vrachtauto dan moet de installatie worden beschermd tegen aanrijden middels een aanrijdbeveiliging. Voorbeelden van aanrijdbeveiliging zijn paaltjes, een vangrail of betonblokken. Tenslotte is het verstandig om in de buurt van de tank een ABC-poederblusser op te hangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl

Reageer op het artikel "Opslag olie of diesel: waarop letten bij aankoop opslagtank?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 10-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Bedrijven
Schrijf mee!