InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer?

Vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer?

Vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer? Wanneer een bedrijf bodembedreigende activiteiten uitvoert, wordt vanuit de milieuwet- en regelgeving geëist dat er bodembeschermende maatregelen worden getroffen. Met behulp van deze maatregelen moet bodemverontreiniging worden voorkomen. In de praktijk wordt vaak een vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer verplicht gesteld. Maar wat zijn nou de eisen waaraan zo'n vloer moet voldoen? En welke type vloer is nodig bij welke bedrijfsactiviteiten?

Verschil tussen vloeistofkerende en vloeistofdichte vloer

Een vloeistofkerende en vloeistofdichte vloer zijn niet hetzelfde. Het verschil is dat een vloeistofkerende vloer tijdelijk vloeistoffen kan opvangen en tegenhouden, terwijl een vloeistofdichte vloer gedurende langere tijd vloeistoffen kan opvangen en tegenhouden. Een vloeistofdichte vloer is afgewerkt met een speciale coating die vloeistoffen niet doorlaat.

Welk type vloer heeft mijn bedrijf nodig?

Of een bedrijf een vloeistofkerende of een vloeistofdichte vloer nodig heeft, is afhankelijk van de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Ook is het in sommige situaties afhankelijk van of er bijvoorbeeld bodembedreigende stoffen worden opgeslagen in een lekbak of opvangvoorziening. Onderstaand is een overzicht weergegeven van werkzaamheden met daarbij aangegeven wat voor type vloer er vereist is:

BedrijfsactiviteitVloeistofdicht / Vloeistofkerend
Opslaan vaten bodembedreigende stoffen op/in lekbakVloeistofkerend
Opslaan vaten bodembedreigende stoffen zonder lekbakVloeistofdicht
Opslag oude accu’s in lekbakVloeistofkerend
Opslag oude accu’s zonder lekbakVloeistofdicht
Reparatiewerkzaamheden motorvoertuigenVloeistofkerend
Schadeherstel motorvoertuigen en spuitenVloeistofkerend
Wassen motorvoertuigen en onderdelen motorvoertuigen inpandigVloeistofdicht
Wassen motorvoertuigen en onderdelen motorvoertuigen uitpandigVloeistofdicht
Vloer tankplaats en vulplaats tankstationVloeistofdicht
Vloer tankplaats aftanken motorvoertuig (bedrijfsmatig, eigen gebruik, <25.000 liter)Vloeistofkerend
Vloer tankplaats aftanken motorvoertuig (bedrijfsmatig, eigen gebruik, >25.000 liter)Vloeistofdicht
Bovengrondse opslagtank bodembedreigende stof (dubbelwandig of in lekbak of met lekdetectie)Vloeistofkerend
Bovengrondse opslagtank bodembedreigende stof (enkelwandig zonder lekbak / lekdetectieVloeistofdicht
Aanbrengen anorganische deklagenVloeistofkerend
Aanbrengen conversielagen op metaalVloeistofdicht
Deconserveren of antiroestbehandelingVloeistofdicht
Thermisch aanbrengen van metaallagenVloeistofdicht
Droogstralen metalenVloeistofkerend
Bewerken kunststoffenVloeistofkerend

Eisen vloeistofkerende vloer

Een vloeistofkerende vloer moet een aaneengesloten geheel zijn (bijvoorbeeld asfalt of beton). Een vloeistofkerende vloer mag geen gaten en scheuren bevatten of zijn verzakt. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld betonplaten dienen de kieren te worden afgekit. Wanneer er een vloeistofkerende vloer wordt gebruikt is het verplicht incidentenmanagement te gebruiken. Incidentenmanagement houdt in dat maatregelen zijn getroffen waarmee lekkages en morsingen kunnen worden beperkt en verholpen, zoals het gebruik van lekbakken en absorptiekorrels/poetsdoeken. Verder moeten de werknemers van een bedrijf bekend zijn hoe te handelen bij incidenten zoals morsingen of lekkages. Dit kan via bijvoorbeeld werkinstructies. Ook moet jaarlijks de vloer intern worden gecontroleerd op eventuele tekortkomingen.

Eisen vloeistofdichte vloer

Een vloeistofdichte vloer kan gedurende langere tijd vloeistoffen opvangen en tegenhouden. De vloer is bijvoorbeeld vervaardigd van vloeistofdicht beton of voorzien van een vloeistofdichte coating. Een vloeistofdichte vloer mag geen scheuren bevatten en bijvoorbeeld aansluitingen en leiding- en kabeldoorvoeren moeten zijn afgekit. Omdat de vloeistofdichtheid niet visueel kan worden vastgesteld moet een vloeistofdichte vloer worden beoordeeld en goedgekeurd door een onafhankelijke, geaccrediteerde inspecteur. De inspecteur moet voldoen aan de eisen uit Aanbeveling 44 van het Civieltechnisch Centrum Uitvoering Research en Regelgeving (CUR). Bij goedkeuring krijgt de vloer een certificaat waaruit blijkt dat de vloer vloeistofdicht is. Dit certificaat is 6 jaar geldig, wat betekent dat de vloer iedere 6 jaar opnieuw geïnspecteerd moet worden. Een voorwaarde aan het certificaat is dat er jaarlijks een bedrijfsinterne controle plaatsvindt, waarbij de vloer wordt gecontroleerd op eventuele tekortkomingen. In sommige gevallen zijn extra bodembeschermende voorzieningen (zoals lekbakken) ook nog noodzakelijk wanneer er gebruik wordt gemaakt van een vloeistofdichte vloer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wetten.nl
  • www.sikb.nl

Reageer op het artikel "Vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 24-01-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Bedrijven
Schrijf mee!