Vloerenspecialist Carpetright een snelgegroeide onderneming

Vloerenspecialist Carpetright een snelgegroeide onderneming Carpetright is een Britse winkelketen die met meer dan 600 winkels de grootste vloerenspecialist van Europa is. Naast vloeren worden tegenwoordig ook bedden, matrassen en bedtextiel geleverd. Nederland telt tegen de 100 Carpetright vestigingen en nog steeds groeit het aantal. Logisch is daarom dat Carpetright jaarlijks een grote omzet haalt met verwachtingen dat dit in de toekomst alleen maar meer zal worden.

Snelle groei van jonge onderneming Carpetright

Carpetright is een betrekkelijk jonge onderneming en werd in 1988 door Lord Harris of Peckham opgericht. De eerste winkel opende in Londen in district Canning Town. Er werd geleverd vanuit een centraal magazijn in Barking, Essex. Reeds twee jaar later verhuisde het hoofdkantoor en magazijn naar Rainham. Daar werden twee semi-automatische snijdtafels in gebruik genomen die 1.000 opdrachten per week konden verwerken. Het voortvarende bedrijf had aan het eind van 1990 al 71 winkels die samen 210.000 vierkante meter winkelruimte telden. Die winkels boekten gezamenlijk een winst van 455.000 euro uit een omzet van 42 miljoen euro.

Grote omzet vloerenspecialist binnen tien jaar

De jaren daarna bleef Carpetright snel groeien. Het magazijn breidde uit tot maar liefst 304.000 vierkante meter. Het aantal winkels groeide tot rond de 250 met 420.000 vierkante meter winkelruimte. De omzet steeg in 1996 naar 210 miljoen euro met een winst van 28 miljoen euro. En dat ging maar door waardoor er in november 1998, tijdens het tienjarig bestaan, 308 verkooppunten waren met een totale oppervlakte van 912.000 vierkante meter en een omzet van nog eens de helft meer dan in 1996.

Doorgaande groei

En nog was er een drang naar uitbreiding aanwezig en werden nieuwe initiatieven ondernomen. Zo werd in de zomer van 2000 een bestelwagenservice geïntroduceerd onder de naam Carpetright aan huis. Daardoor kon een groot aantal vloeren bij de klant aan huis worden gedemonstreerd. Twee jaar later werd een nog groter magazijn geopend in Thurrock, Essex waarin een nieuwe snijdinstallatie van vijf meter werd ondergebracht waardoor de capaciteit van het snijden met een derde werd vergroot. Daardoor kon voortaan aan de klanten een keuze van vijf meter breed worden aangeboden.

Opleiding van stoffeerders

Weer een stap verder in de serviceverlening was in 2003 de lancering van een opleidingsprogramma voor externe stoffeerders dat in de loop van de jaren uitgroeide naar meer dan 1.700 stoffeerders die door Carpetright zelf zijn opgeleid waardoor een sterke klantenservice positie werd verkregen.

Op naar 500 vestigingen

Nederland en België waren inmiddels uitvalsbasis voor vergroting van de Europese handel. In 2005 nam Carpetright zich voor om verder te bouwen aan het Europese succes en opende vestigingen in Polen. Door de doorgaande groei kon in september 2005 in Cork in Ierland vestiging nummer 500 worden geopend. Die feestelijke mijlpaal werd met zoveel mogelijk leveranciers en collega’s gevierd. De niet te stuiten expansiedrift leidde er toe dat in 2008 de Nederlandse handelaar in gordijnen, raamdecoratie en vloerbekleding, Ben de Graaff, werd aangekocht. Daarmee werd de positie van Carpetright in Nederland en België nog versterkt. Weer een nieuw initiatief om de service van bezorging en plaatsing te verbeteren was de aanschaf van 25 bedrijfsbussen in 2009.

Carpetright en het milieu

Vooral de periode vanaf 2008 streeft Carpetright er naar om beter met milieuzaken om te gaan. Zo werden in dat jaar vier centrale snijdcentra gesloten en werden alle afdelingen van het hoofdkantoor van Carpetright en distributiecentra en magazijnen naar één locatie gebracht. Daardoor ontstond een besparing op energieverbruik van iets meer dan 50 procent. Ook het waterverbruik wordt sinds die tijd goed in de gaten gehouden en zodra geconstateerd wordt dat ergens abnormaal veel water wordt verbruikt wordt de oorzaak onderzocht en worden maatregelen genomen.

Milieudoelstellingen

Carpetright is ook lid van een organisatie die het recyclen van tapijten aanmoedigt en die tevens de groei van afzetmarkten voor gerecycleerde tapijten stimuleert. Ook wordt karton en polyetheenverpakking teruggehaald bij de winkels en daarna gerecycleerd waardoor de restafval drastisch wordt verminderd. Verder worden doelstellingen nagestreefd voor het beter omgaan met het milieu in het kader van nog minder energieverbruik en bijvoorbeeld milieuvriendelijke bedrijfswagens.

Lees verder

© 2012 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Winst-en-verliesrekeningWinst-en-verliesrekeningEen winst-en-verliesrekening geeft een goed overzicht van de kosten en opbrengsten die een onderneming maakt. Wat is een…
Hoe stel ik een winst-en-verliesrekening op?Een onderneming stelt naast een balans ook regelmatig een winst-en-verliesrekening op bij het boekhouden. Dit is een ond…
Distributiekerngetallen & berekeningenDistributiekerngetallen & berekeningenBedrijven drukken hun doelstellingen kwalitatief en kwantitatief uit. Distributiekerngetallen zijn maatstaven om de dist…
Het begrip 'omzet' in de commerciële retailAls je praat over het begrip ‘omzet’, zullen er weinig mensen zijn die niet weten wat hier mee bedoeld wordt. Toch blijk…

Het combineren van moederschap en werken in 't eigen bedrijfHet combineren van moederschap en werken in 't eigen bedrijfVeel jonge moeders willen na de geboorte van hun eerste kind graag blijven werken, maar er ook helemaal voor hun kind zi…
Grote paardenwinkels in NederlandGrote paardenwinkels in NederlandIn Nederland zijn veel paardenliefhebbers en er zijn ook heel wat paardenwinkels waar je inkopen kunt doen voor ruiter,…
Bronnen en referenties
  • Carpetright.nl
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 13-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.