Distributiekerngetallen & berekeningen

Distributiekerngetallen & berekeningen Bedrijven drukken hun doelstellingen kwalitatief en kwantitatief uit. Distributiekerngetallen zijn maatstaven om de distributie van producten via de verkooppunten in kaart te brengen. Het berekenen van de distributiespreiding, het marktbereik, het marktaandeel, het omzetaandeel, afzetaandeel en de selectie-indicator en de formules om deze distributiekerngetallen te berekenen komen aan bod.

Distributiespreiding

De distributiespreiding heeft altijd betrekking op het aantal winkels (verkooppunten) De distributiespreiding is het aantal verkooppunten van een bepaald (goed) merk, gedeeld door het totaal mogelijke aantal verkooppunten. Het totaal mogelijke aantal verkooppunten wordt gelijkgesteld aan het totale aantal verkooppunten dat de betreffende productsoort verkoopt.

Numerieke distributie, ongewogen distributie, distributiespreiding

Andere termen die gehanteerd worden om de distributiespreiding aan te geven, zijn “ongewogen” distributie” en “numerieke distributie”. Ze betekenen hetzelfde.

Distributiespreiding berekenen
Distributiespreiding = aantal distibuanten van merkartikel : aantal distribuanten van de productklasse

Marktbereik

Het marktbereik is de totale afzet of omzet van de wederverkopers van een bepaald merk in de betreffende productsoort gedeeld door de totale omzet in die productsoort. Het marktbereik kan ook worden omschreven als het marktaandeel van de betreffende wederverkopers in de betreffende productsoort.

Gewogen distributie

Marktbereik wordt ook wel "gewogen distributie" genoemd. De gewogen distributie kan zowel betrekking hebben op de omzet (geld) als op de afzet (aantal, kilo’s, etc.)

Marktbereik berekenen
Marktbereik = verkopen in de productklasse door gekozen distribuanten : verkopen in de productklasse door alle distribuanten

Marktaandeel

Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een product of dienst heeft in de totale afzet of omzet op de betreffende markt in een bepaalde periode.

Marktaandeel berekenen
Marktaandeel = omzet/afzet product in de winkel : totale omzet/afzet in de markt

Formule marktaandeel berekenen

Er is nog een aparte formule om het marktaandeel te berekenen, namelijk:

Marktaandeel = a x b/a x d = b x d

a = distributiespreiding
b = marktbereik
b / a = selectie-idicator
d = omzetaandeel of afzetaandeel

Selectie-indicator

De selectie-indicator geeft aan in hoeverre de winkels die het betreffende merk in het assortiment hebben, in de betreffende productsoort meer of minder verkopen dan gemiddeld (het gemiddelde van alle winkels die de betreffende productsoort verkopen)

Selectie-indicator berekenen
Selectie-indicator = marktbereik : distributiespreiding

Omzetaandeel of afzetaandeel

Het omzet – of afzetaandeel is de omzet of afzet van het merk bij de wederverkopers gedeeld door de totale omzet of afzet bij die wederverkopers in de betreffende productsoort. Het omzetaandeel kan ook worden gezien als het marktaandeel van dat merk bij de wederverkopers van dat merkt.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
MarktberekeningenMarktberekeningenBij marketing komt er een aantal begrippen en berekeningen aan bod, welke in dit artikel aan de orde komen. De definitie…
Het Ansoff-modelBij het ontwikkelen van een strategie die tot een groter marktaandeel leidt is het logisch een logisch begin om na te ga…
De Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio Matrix wordt veel gebruikt in de marketing. Hij is dan ook simpel te gebruiken, tevens geeft het een…
Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Bosto…

Kernwaarden van een bedrijf: voorbeeldenKernwaarden van een bedrijf: voorbeeldenKernwaarden binnen een bedrijf of organisatie: voorbeelden van kernwaarden. Wat zijn kernwaarden en hoe kies je de juist…
Verkoop je zelfgemaakte spullen!Verkoop je zelfgemaakte spullen!De verkoop van zelfgemaakte spullen is weer helemaal in. De webshops met origineel handwerk schieten als paddenstoelen u…
Bronnen en referenties
  • Commerciële calculaties - Smal
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.