Het imago van een organisatie sturen met de CI-mix

Corporate identity
Bij corporate identity gaat het om het geheel van karakteristieke eigenschappen van een organisatie, hoe de organisatie zich daadwerkelijk manifesteert en wat haar wezenlijke kenmerken zijn. Het gaat hier dus niet om het beeld dat bestaat van een organisatie, maar om hoe de organisatie daadwerkelijk is.Corporate image
Corporate image is het beeld van de organisatie zoals dat bij diverse publieksgroepen bestaat. Het gaat hier dus niet om hoe de organisatie is, maar om hoe de doelgroep denkt over de organisatie. Het corporate image is o.a. afhankelijk van de corporate identity. Volgens Birkigt, Stadler en Funck, die de CI-mix hebben opgezet, is het corporate image helemaal afhankelijk van de corporate identity.CI-mix
De CI-mix is een model opgezet door Birkigt, Stadler en Funck in 1988. In het model wordt laten zien welke elementen zorgen voor de persoonlijkheid, dus de corporate identity van de organisatie. Daarnaast wordt het corporate image laten zien als een afspiegeling van de identiteit van de organisatie. Volgens hen wordt het imago van een organisatie enkel bepaald door de identiteit (corporate identity) van de organisatie met de bijbehorende elementen. Het corporate image vormt een projectie van de corporate identity. De elementen van de CI-mix zijn:1. Persoonlijkheid
De persoonlijkheid van de organisatie omvat de missie en de algemene doelstellingen van de organisatie. In het model zie je de persoonlijkheid in het midden staan. Dit komt omdat de omringende elementen communicatieactiviteiten, symboliek en gedrag samen zorgen voor de persoonlijkheid.
2. Gedrag
Gedrag staat voor de wijze waarop de organisatie zich manifesteert. Het kan hier om gedrag gaan in het product- en dienstenaanbod, de prijsstelling en het sociaal gedrag. Bijvoorbeeld hoe medewerkers van de organisatie omgaan met klanten.
3. Symboliek
Symboliek wordt ook wel visuele herkenbaarheid genoemd. Het is de wijze waarop de organisatie zichtbaar is in huisstijl en de keuze van het beeldmerk. Het gaat bijvoorbeeld om het logo, een website en de stijl in het gebouw van de organisatie.
4. Communicatieactiviteiten
Hier gaat het om de boodschappen die van de zender (organisatie) bij de ontvanger terecht komen. Het gaat hier om korte- of langetermijndoelstellingen. Communicatie is een goed middel om de persoonlijkheid van een organisatie over te brengen.