Het imago van een organisatie sturen met de CI-mix

Het imago van een organisatie sturen met de CI-mix Voor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corporate identity mix (CI-mix) zegt. Dit model is ontworpen in 1980 door wetenschappers Birkigt, Stadler en Funck. Het is een model waarin elementen worden weergegeven die de identiteit van een organisatie bepalen. Ook legt het model de link met het imago dat bestaat van de organisatie. Elementen die voorkomen in het model zijn persoonlijkheid, gedrag, symboliek en communicatieactiviteiten.

Corporate identity

Bij corporate identity gaat het om het geheel van karakteristieke eigenschappen van een organisatie, hoe de organisatie zich daadwerkelijk manifesteert en wat haar wezenlijke kenmerken zijn. Het gaat hier dus niet om het beeld dat bestaat van een organisatie, maar om hoe de organisatie daadwerkelijk is.

Corporate image

Corporate image is het beeld van de organisatie zoals dat bij diverse publieksgroepen bestaat. Het gaat hier dus niet om hoe de organisatie is, maar om hoe de doelgroep denkt over de organisatie. Het corporate image is o.a. afhankelijk van de corporate identity. Volgens Birkigt, Stadler en Funck, die de CI-mix hebben opgezet, is het corporate image helemaal afhankelijk van de corporate identity.

CI-mix

De CI-mix is een model opgezet door Birkigt, Stadler en Funck in 1988. In het model wordt laten zien welke elementen zorgen voor de persoonlijkheid, dus de corporate identity van de organisatie. Daarnaast wordt het corporate image laten zien als een afspiegeling van de identiteit van de organisatie. Volgens hen wordt het imago van een organisatie enkel bepaald door de identiteit (corporate identity) van de organisatie met de bijbehorende elementen. Het corporate image vormt een projectie van de corporate identity. De elementen van de CI-mix zijn:

1. Persoonlijkheid

De persoonlijkheid van de organisatie omvat de missie en de algemene doelstellingen van de organisatie. In het model zie je de persoonlijkheid in het midden staan. Dit komt omdat de omringende elementen communicatieactiviteiten, symboliek en gedrag samen zorgen voor de persoonlijkheid.

2. Gedrag

Gedrag staat voor de wijze waarop de organisatie zich manifesteert. Het kan hier om gedrag gaan in het product- en dienstenaanbod, de prijsstelling en het sociaal gedrag. Bijvoorbeeld hoe medewerkers van de organisatie omgaan met klanten.

3. Symboliek

Symboliek wordt ook wel visuele herkenbaarheid genoemd. Het is de wijze waarop de organisatie zichtbaar is in huisstijl en de keuze van het beeldmerk. Het gaat bijvoorbeeld om het logo, een website en de stijl in het gebouw van de organisatie.

4. Communicatieactiviteiten

Hier gaat het om de boodschappen die van de zender (organisatie) bij de ontvanger terecht komen. Het gaat hier om korte- of langetermijndoelstellingen. Communicatie is een goed middel om de persoonlijkheid van een organisatie over te brengen.

Toepassing

De elementen uit de CI-mix kunnen kunnen in het beleid van de organisatie worden gebruikt. De elementen uit het model zullen zoveel mogelijk op elkaar moeten zijn afgesteld. Als eerst zal daarmee de identiteit van de organisatie verbeteren, maar uiteindelijk zal het corporate image (imago) positiever worden (aangezien dit een projectie is van de corporate identiteit). Het model vertelt ons dus eigenlijk dat voor het versterken van het beeld van een organisatie eerst aan de identiteit van de organisatie moet worden gewerkt.
© 2013 - 2021 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Corporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerCorporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerHet STIP-model is een model ontwikkeld door Vos & Schoemaker in 2006. Het model geeft vier randvoorwaarden die gelden vo…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie…

Timemanagement; e-mail beherenTimemanagement; e-mail beherenNiet alleen zakelijk, maar ook privé ontvangen mensen soms enorme hoeveelheden e-mails per dag. Deze e-mails en het behe…
Communicatie in een organisatieCommunicatie in een organisatieIn een organisatie wordt communicatie steeds belangrijker. Dit komt door een aantal factoren die ervoor zorgen dat organ…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harishs, Pixabay
  • Birkigt, K., Stadler, M. M, & Funck, H. J. (1995). Corporate identity : Grundlagen, Funktionen, Fallbeispiele. 8., Aufl. Landsberg am Lech: Moderne Industrie.
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 29-11-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.