InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De afdeling Communicatie

De afdeling Communicatie

De afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de interne, externe en corporate communicatie van de organisatie. Wat houdt het werkveld communicatie in? Hoe is de samenstelling van een afdeling Communicatie en wat zijn de belangrijkste taken en resultaatgebieden van de afdeling Communicatie?

De afdeling communicatie

Communicatie is het uitwisselen van informatie. Wat is de boodschap die moet worden gecommuniceerd? Welk medium moet een gemeente inzetten om een openbare school te promoten? Welk communicatiemiddel is effectief om werknemers te informeren over gedwongen ontslagen binnen de organisatie? Hoe kunnen klanten de polisvoorwaarden van de zorgverzekering begrijpen? Deze voorbeelden tonen het belang aan van de afdeling Communicaie binnen een organisatie.

Interne communicatie en externe communicatie

Communicatie is een niet te onderschatten activiteit binnen iedere organisatie. Het onderhouden van relaties met externen is van belang voor bedrijven en overheidsorganisaties die een grote invloed in de maatschappij hebben. Maar ook de communicatie met het grote publiek heeft een niet te onderschatten waarde. Een extern communicatiemiddel is bijvoorbeeld de bezoekerswebsite, folders en brochures. Als een bedrijf negatieve publiciteit krijgt, zorgt de afdeling Communicatie ervoor dat de relatie tussen het bedrijf en de buitenwereld wordt hersteld: de externe communicatie.

Daarnaast speelt de afdeling communicatie een grote rol in de interne communicatie. De meeste grote organisaties hebben een Intranet, een voor de buitenwereld afgeschermd gedeelte van het internet, dat alleen toegankelijk is voor medewerkers. Het is de afdeling communicatie die het Intranet onderhoudt, personeelsbladen vervaardigt en andere werkzaamheden verricht op het gebied van interne communicatie.

Corporate communicatie

Een goede reputatie is de essentie van corporate communicatie. Het doel van corporate communicatie is het bewaken van het imago en de reputatie van de organisatie bij klanten, opdrachtgevers en de medewerkers.

Positie van de afdeling Communicatie

De afdeling Communicatie behoort meestal tot de stafafdelingen. Andere stafafdelingen zijn ICT, Personeelszaken en financiën. De stafafdelingen werken voor het hele bedrijf of een deel van het bedrijf, maar zijn niet ondergeschikt aan de afdelingen. In een organogram staan ze “buiten de lijn”.

Taken & werkzaamheden communicatie

De afdeling Communicatie faciliteeert en ondersteunt de overige afdelingen, verzorgt de externe en interne communicatie, voorziet in het ontwikkelen en implementeren van communicatiebeleid, persvoorlichting persrelaties en public afairs.

Samenstelling afdeling communicatie

Een afdeling communicatie is meestal samengesteld uit enkele communicatiemedewerkers en een communicatiamanger, die aan het hoofd staat en leiding geeft aan de medewerkers. De taken van de communicatiemedewerker zijn met name uitvoerend van aard, zoals het mede vervaardigen van een personeelsblad of het organisaeren van een conferentie. Afhankelijk van de aard en grootte van de organisatie kunnen er diverse andere functies zijn op de afdeling communicatie, zoals persvoorlichter/woordvoerder, copywriter of evenementenmanger.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De afdeling Communicatie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!