Corporate image: Het STIP-model door Vos & Schoemaker

Corporate image: Het STIP-model door Vos & Schoemaker Het STIP-model is een model ontwikkeld door Vos & Schoemaker in 2006. Het model geeft vier randvoorwaarden die gelden voor het communicatiebeleid ten aanzien van het imago dat er bestaat van een organisatie (ook wel corporate image). Deze randvoorwaarden zijn systematiek, transitie, integratie en policy. Gezorgd moet worden dat deze vier punten terugkomen in het organisatiebeleid.

Corporate image

Met het corporate image wordt bedoeld: "het beeld van de organisatie zoals dat bij de diverse publieksgroepen bestaat". Het corporate image omvat impressies en evaluaties t.a.v. de organisatie, en het gaat hier om een persoonlijk beeld. Het is belangrijk dat een organisatie een positief corporate image heeft, dus dat de beeldvorming van de organisatie goed is. Belangrijk hierbij is dat het met de corporate identity, de ware identiteit van de organisatie, ook goed zit!

De invloed van de organisatie op de beeldvorming

De organisatie heeft slechts een beperkte invloed op de beeldvorming van eigen organisatie. Er zijn namelijk meerdere factoren die zorgen voor het corporate image (het beeld van de organisatie). Zo hebben intermediairen invloed op de beeldvorming. Een intermediair is bijvoorbeeld een decaan op een middelbare school die een bepaald beeld geeft van een universiteit en daarmee zorgt voor een bijdrage aan het corporate image van de universiteit. Daarnaast wordt publiek ook beïnvloed door anderen die al ervaring hebben met de organisatie. Een oud-student kan bijvoorbeeld ook een indruk geven van de universiteit. Dan zijn er ook omgevingsfactoren die zorgen voor de beeldvorming voor de organisatie, hiermee wordt de toestand in de samenleving in een bepaalde periode bedoeld.

STIP-model

Zo zijn er hierboven al 3 factoren opgenoemd die naast de organisatie zorgen voor de beeldvorming. Om toch meer grip uit te oefenen op de beeldvorming als organisatie is het STIP-model ontwikkeld. Het STIP-model geeft 4 factoren waaraan het organisatiebeleid moet voldoen voor een verbeterde beeldvorming. De 4 factoren worden hieronder beschreven:

1. Systematiek

Een systematische aanpak is belangrijk. Analyse- en planningsmethoden zullen goed moeten worden benut. Ook moeten procedures worden vastgesteld zodat er een onderlinge afstemming bestaat tussen verschillende communicatieactiviteiten.

2. Transitie

Associaties die de doelgroep van een organisatie heeft bij de organisatie zijn tijdgebonden, er is dus telkens een verschuivend beeld van de organisatie. Om op de hoogte te zijn van deze associaties zullen de trends in de omgeving moeten worden gevolgd. Wanneer dit gebeurt kan er op de trends worden ingespeeld in de interactie met de publieksgroepen.

3. Integratie

Een belangrijk aandachtspunt is dat de communicatiefunctie is geïntegreerd in het organisatiebeleid. Alle communicatiedoelstellingen moeten daarbij inhaken op het organisatiebeleid. Hiermee moet in alle deelgebieden van de organisatie rekening worden gehouden.

4. Policy

Een helder profiel van de organisatie is nodig. Dit vraagt om beleidskeuzes. Communicatiedeskundigen kunnen bijdragen aan de besluitvorming hiervan. De gekozen inhoudelijke richting kunnen ze vertalen in concrete communicatieactiviteiten.

Consequenties

Wanneer niet aan het STIP-model wordt gehouden zijn er een aantal consequenties voor het corporate image van de organisatie. Als niet wordt gehouden aan de randvoorwaarden kan het voorkomen dat communicatie-uitingen tegenstrijdig zijn, dit doet afbreuk aan een eenduidig beeld van de organisatie. Ook consistentie in de tijd is belangrijk. Je kunt het beleid van een organisatie niet zomaar veranderen, dit moet geleidelijk gaan om een positief beeld te behouden.
© 2013 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Communicatiebeleid (communicatiemanagement)Communicatiemanagement of communicatiebeleid is een vakgebied dat zich bezighoudt met de planning, uitvoering en evaluat…
Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie…
Transitie jeugdzorgWat is de transitie jeugdzorg? Op 18 februari 2014 is de tweede kamer akkoord gegaan met deze nieuwe jeugd wet. Wat zijn…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…

Het imago van een organisatie sturen met de CI-mixHet imago van een organisatie sturen met de CI-mixVoor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corpora…
Communicatie in een organisatieCommunicatie in een organisatieIn een organisatie wordt communicatie steeds belangrijker. Dit komt door een aantal factoren die ervoor zorgen dat organ…
Bronnen en referenties
  • Vos & Schoemaker - Geïntegreerde communicatie
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 25-11-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.