De nieuwe marketingmix bevat 4 c's
De marketingmix, een combinatie van instrumenten voor het invullen van een marketingstrategie, bestond tot nu toe altijd uit 4, 5, 6 of 7 P's. Deze invulling van marketinginstrumenten is niet meer van deze tijd. Om de consument te bereiken wordt de marketingmix tegenwoordig vaak ingevuld met de 4 C's: Customer, Convenience, Costs en Communication.
De ouderwetse P’s
De marketingmix is een belangrijke basis voor marketeers. De strategische marketingplannen worden met behulp van deze mix praktisch ingevuld. De 4 P’s die hiervoor als basis gelden zijn:
- Product: Om wat voor product of dienst gaat het?
- Prijs: Wat is de prijs van het product of de dienst?
- Plaats: Waar kan de consument het product of dienst kopen en hoe komt het daar (via welk distributiekanaal)?
- Promotie: Hoe wordt het product of de dienst onder de aandacht van consumenten gebracht om de verkoop te stimuleren?
Soms werden hier nog enkele P’s aan toegevoegd, zoals Personeel, Periferie (omgeving), verPakking.
Verschuiving marketingoriëntatie
In de loop der tijd is het marketinggericht ondernemen verandert van een productieoriëntatie en een productoriëntatie naar een marketingoriëntatie of zelfs een maatschappelijke marketingoriëntatie. Dit houdt in dat bedrijven niet meer zichzelf of hun producten/diensten als middelpunt neem, maar de individuele consument en het maatschappelijk welzijn. Bij deze veranderende oriëntatie hoort dus ook een andere invulling van de marketingmix. Uiteraard zijn er ook nog altijd 'traditionele ondernemingen' die vasthouden aan de productoriëntatie, maar de algemene trend verandert.
De 4 C’s
De 4 C’s van de nieuwe marketingmix:
Customer Solution: Consumentenoplossing. Er wordt gedacht vanuit de consument: waarom is dit product of deze dienst een oplossing voor de consument? De Unique Selling Points (USP’s) zijn hierbij veelzeggend, maar wel vanuit de visie van de consumenten. Een productvoordeel is namelijk pas een verkoopargument als het op de bewuste consument van toepassing is.
Cost to Consumer
Kosten voor de consument. Het gaat nu niet meer alleen om de prijs van het product of de dienst, maar ook om alles wat het de consument verder kost. Is het duurzaam (bijv. chocolade) verbouwd? Wat kost het me om bij de winkel te komen? Heeft het (vervelende) consequenties voor mijn dagelijks leven? Elke consument maakt hierin zijn eigen berekening op basis van zijn eigen waarden.
Convenience
Gemak van de klant. De moderne klant wil vooral gemak. Het aanbod is groot en zijn tijd is kostbaar. Als een klant veel moeite moet doen om aan een product of dienst te komen, haakt hij snel af. Dit geldt uiteraard niet voor specialty goods. Een winkel of webshop die thuis bezorgt, tijdens avonduren, steekt in op het gemak van de klant.
Communication
Communicatie. In de nieuwe marketingmix gaat het niet alleen om het promoten van het product of de dienst, maar een klant wil inspraak. Interactie wordt steeds belangrijker. Klanten moeten genoeg informatie (het liefst online) kunnen vinden, gemakkelijk klachten in kunnen dienen en op een laagdrempelige wijze contact kunnen zoeken. Communicatie omvat in deze mix dan ook alles wat met communicatie te maken heeft.
Samengevat
Nog even kort de verschuiving in de marketingmix:
- Product wordt consumentenoplossing.
- Prijs wordt kosten voor de consument.
- Plaats wordt gemak van de klant.
- Promotie wordt communicatie.
Met een goed product red je het tegenwoordig niet meer. De 4 P’s die om het Product draaiden, zijn veranderd in de 3 C’s die om de Customer (klant) draaien. Dit zorgt voor veel veranderingen in het bedrijfsleven en bij klanten. Klanten worden niet meer alleen gezien als koning; ze gedragen zich ook zo.