Marketing, vroeger en nu

Marketing, vroeger en nu Marketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in de voorgaande jaren de definitie hiervan was. De marketingmix speelt een centrale rol in dit artikel. Ook zult u lezen welke vormen van marketing vroeger van belang waren, maar nog belangrijker welke er nu van belang zijn.

Marketing

Wat is marketing?

Marketing is kort gezegd: 'alles wat een bedrijf (of persoon) gebruikt om hun producten of diensten te bevorderen'. Marketing kan gezien worden als iedere activiteit die een producent met zijn consument verbindt. Nu u weet wat marketing inhoudt, gaan wij het gebruik van marketing van vroeger bekijken.

De marketingmix

De marketingmix van vroeger

In het tijdvak van 1960-1970 ontstond het zogenoemde model de marketingmix van McCarthy. Dit model is gebaseerd op de 4 P's. Deze P's staan voor Product, Plaats, Prijs en Promotie. Aan de hand van dit model werd, toen de tijd, gehele marketingplannen ingevuld. Bedrijven gingen met behulp van dit model hun merk onder de mensen brengen. Zij probeerden een uniek imago voor hun bedrijf te creëren.

Al gauw daarna vond een uitbreiding plaats van deze zogeheten marketingmix. De marketingmix werd uitgebreid met P's als: Personeel, Partners, Prestatie, Proces en nog meer. Er waren veel op- en aanmerkingen op het originele model, maar ook op de aanvullende modellen van de marketingmix.

De marketingmix van nu

Het originele model van McCarthy staat nog steeds centraal. Dit model wordt hedendaags nog in de boeken gebruikt, evenals op scholen. Tegenwoordig zien we wel steeds meer een vijfde P tevoorschijn komen, namelijk: de P van Personeel.

Personeel wordt gezien als een cruciaal marketingaspect voor een product of dienst. Zowel voor de consument als de producent is het personeel van het bedrijf van essentieel belang. Het belangrijkste is dat het personeel kwaliteit moet leveren voor zowel zijn of haar werkgever als de consument. Deze P is zeer belangrijk voor het bevorderen van de klanttevredenheid. Je ziet vaak dus nog een vijfde P verschijnen als aanvulling op de originele marketingmix.

Populaire marketingmiddelen

Vroeger

Vroeger gebruikten bedrijven marketing om te vertellen dat zij de beste zijn. Zij presenteerden hun producten eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn. Toen de tijd werkte dit heel positief op de consument. Er was nog geen Social Media en de consumenten hadden geen bewijs dat het bedrijf 'de beste' was.

De krant was en is een populaire vorm van het adverteren voor uw bedrijf. De prijzen lagen vroeger echter een stuk lager dan nu. Ook flyeren was een vorm van adverteren die veel werd gebruikt. Niet te vergeten: het ouderwetse 'schreeuwen op de markt'.

Nu

Tegenwoordig weet iedereen dat het roepen: 'wij zijn de beste' niet meer helpt. Deze tactiek van vroeger is achterhaald. Wat tegenwoordig wel werkt bij het imponeren van de consument is: 'het laten zien dat zij goed werk leveren'. Dit laten grote ondernemingen hedendaags in commercials zien. Voor de kleinere ondernemingen is het zeer effectief mensen over uw bedrijf te laten spreken. Het lezen van goede reviews bijvoorbeeld, trekt de klant dichter naar uw bedrijf toe.

Traditionele vormen van marketing worden nog steeds gebruikt. Veel interessanter is de Social Media marketing van nu. De belangrijkste bevinding is de interactieve marketing die dankzij Social Media tot stand komt. Tegenwoordig laten de consumenten hun bevindingen zien op Social Media over een bepaald product of dienst. Aan de hand daarvan worden diverse statistieken over het bedrijf opgemeten door media experts. Vervolgens gebruiken de bedrijven deze statistieken om de consument te laten weten wat andere mensen van hun bedrijf vinden. Je kan dus ook wel concluderen dat de huidige ondernemingen, Social Media als meest effectieve vorm van marketing zien.
© 2014 - 2024 Cemarketing, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Wat is marketing?Wat is marketing?Dit artikel omvat een uitleg over de betekenis van marketing, het verschil tussen verkoop en marketing en wat de definit…

Van de SWOT-analyse tot het centraal probleemVan de SWOT-analyse tot het centraal probleemHet bepalen van een centraal probleem is belangrijk voor het maken van een ondernemingsplan. Hiervoor moet een SWOT-anal…
Social Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenSocial Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenJe Facebook fanpage is in de lucht, maar dan begint het echte werk pas: waar ga je regelmatig berichten over schrijven?…
Cemarketing (7 artikelen)
Gepubliceerd: 29-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.