InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Citymarketing: promoten van een stad door een slogan

Citymarketing: promoten van een stad door een slogan

Citymarketing: promoten van een stad door een slogan Je stad promoten door middel van een pakkend motto in de hoop toeristen en bedrijven aan te trekken. Dat is citymarketing. Ook in Nederland zie je steeds meer marketing campagnes rondom steden en gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam met de slogan I AMsterdam, maar ook Den Haag, Eindhoven, Katwijk en Noordwijkerhout doen aan marketing. Om toeristen aan te trekken, die ook goedkoop naar Barcelona kunnen vliegen, pakken de Nederlandse steden uit.

I AMsterdam

De bekendste Nederlandse citymarketingcampagne is I AMsterdam. Dit is het motto dat Amsterdam internationaal op de kaart moet zetten. Het motto is van tevoren uitgebreid onderzocht en blijkt mensen aan te spreken en makkelijk om te onthouden.

Achter de marketingcampagne zit een team van de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven. Het motto is zelfs als merk gedeponeerd. Inmiddels is er zelfs merchandising: T-shirts, petjes, lampjes etc. verkrijgbaar met daarop I Amsterdam.

Motto

De truc is om iets te vinden waar je als stad jezelf mee kan onderscheiden van de rest en daar je slogan op aan te passen. Zo wilde Amsterdam zijn ondernemende, innovatieve en creatieve kant laten zien. Daar trekken zij ook dit jaar weer 2 miljoen euro voor uit.

Den Haag

Den Haag betaalt dit jaar 8 miljoen euro om zich te laten zien als “Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid”. Maar ook kleinere gemeenten als Katwijk en Noordwijkerhout zijn bezig met het ontwikkelen van hun eigen marketingcampagne.

Toeristen en bedrijven

De campagnes zijn niet alleen bedoeld om Nederlandse en buitenlandse toeristen te trekken. Ook proberen steden bedrijven aan te trekken. Immers lijkt het erop dat steeds meer bedrijven zich vestigen in goedkopere landen. Zo is het motto van Eindhoven “Leading in technology”.

Citymarketing

Belangrijk voor elke campagne, maar zeker voor citymarketing, is wel dat het motto klopt bij de stad. Uiteindelijk houd je die toeristen en bedrijven toch niet voor de gek. Vaak besluiten steden daarom tegelijk met hun marketingcampagne ook het centrum te vernieuwen.

Al met al lijkt citymarketing een ontwikkeling die steeds grotere vormen aan zal nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Citymarketing: promoten van een stad door een slogan"

Infoteur: Jour
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!