InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P's

Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P's

Marketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie geadopteerd. Er komen meer en meer subonderdelen van marketing en het begrip wordt bekender en breder met de jaren. Er ontstaan modellen en hulpmiddelen om bedrijven te helpen goed aan marketing te doen. Bekende modellen zijn van Porter, Ansoff, Gronroos, Parasuraman, Zeithaml en Berry. Dit zijn nog maar een paar bekende auteurs van modellen voor marketing.

Marketing

Marketing is een zeer breed vakgebied, geen bedrijf kan zonder marketing. Alles wat een bedrijf doet met in gedachte houdende de concurrenten of klanten is een onderdeel van marketing. Er zijn vele soorten marketing.

Soorten marketing

  • Diensten marketing
  • Internationale marketing
  • Retail marketing
  • Non-profit marketing
  • Industriële marketing

Definitie van marketing

Marketing is de denkwijze waarin marktgerichtheid centraal staat, marktgerichtheid is de mate waarin de organisatie in haar totale denken en handelen rekening houdt met de consument en de concurrent. En hieruit voordeel haalt door het genereren van de juiste interne en externe activiteiten.

Belang van strategie binnen marketing

Strategie is een belangrijk onderdeel van marketing. Er zijn veel hulpmiddelen gemaakt door de jaren heen die bedrijven goed op weg kunnen helpen met het maken van een strategie. De strategie van een bedrijf is de rode draad die het bedrijf wil volgen. Of dit lukt ligt meestal aan de activiteiten die rondom de strategie worden gedaan.

Een aantal hulpmiddelen voor het maken van een strategie:
  • Groeistrategie van Ansoff
  • Concurrentiestrategie van Porter
  • Kernvaardigheid van Hamel en Prahalad
  • Waardeposities van Treacy en Wiersema
  • Radicale innovatie van Kim en Mauborgne

Kwaliteit

De kwaliteit van een product of dienst is ook een belangrijk onderdeel van marketing. De kwaliteit die klanten waarnemen is zeer belangrijk. De kwaliteit kan volgens het bedrijf goed zijn maar als de klant deze kwaliteit niet waarneemt heeft het bedrijf een probleem. Dan is er nog de verwachte kwaliteit van een klant. Dit is de kwaliteit die de klant verwacht te krijgen. De waargenomen kwaliteit is de uiteindelijke kwaliteit die een klant ervaart. Wanneer deze niet overeenkomen ontstaat er disconfirmatie. Dit kan positief zijn, wanneer de ervaring beter is dan het verwachte. Dit kan goed zijn, wanneer de ervaring gelijk is aan de verwachting. Dit kan negatief zijn, wanneer de ervaring slechter is dan de verwachting.

Om de kwaliteit te meten en te beoordelen zijn een aantal modellen gemaakt van verschillende auteurs:
  • 5 invalshoeken van kwaliteit van Garvin
  • Kwaliteitsperceptie van Grönroos
  • Servqual model van Parasuraman, Zeithaml en Berry

4Pís

De 4 Pís zijn de bouwstenen van je strategie, hiermee probeer je de strategie zo goed mogelijk mee te benaderen. De 4 Pís staan voor prijs, product, promotie en plaats. Wanneer deze goed worden ingevuld met als leidraad de strategie moeten de doelen die met de strategie zijn gesteld te behalen zijn. Voor het invullen van de P's kunnen weer modellen gebruikt worden om hier een goede invulling aan te geven.

Marketing is heel groot in het bedrijfsleven, waarneer je alles van marketing wilt beschrijven heb je een boeken reeks zo groot als een uitgebreide encyclopedie. Daarom heb ik hier een aantal basis modellen en onderdelen weergegeven, maar dit is nog maar een zeer klein onderdeel van marketing.
© 2011 - 2017 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P's"

Infoteur: Aron
Laatste update: 02-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!