Business to business marketing (B2B)
Waarom is business to business marketing (B2B) anders dan consumenten marketing? Waar zitten de verschillen en waar moet je op letten bij B2B-marketing?
Gebruikers
3 soorten gebruikers:
- Gebruikers
- Original Equipement Manufacturers (OEM's)
- Distributeurs
Marketingcontrole
Je moet altijd je marketing in de gaten houden. Betalen marketinginvesteringen zich uit en waar zitten drempels en eventuele fouten. Een belangrijk begrip hierbij is marketingcontrol, de vergelijking tussen de doelstellingen en resultaten van een onderneming. Elke onderneming heeft door het topmanagement vast gestelde doelstellingen. Resultaten worden altijd behaalt, zowel goede en slechte en je kan ze bekijken voor verschillende periodes. Deze doelstellingen en resultaten koppelen geeft je enorm veel inzicht in jouw marketingactiviteiten en het effect hiervan.
Kijk naar de marketingresultaten van de onderneming, de winstgevendheid en efficiency. Efficiency wordt vaak ondergewaardeerd. Bedrijven gaan vaak investeren als ze zien dat bepaalde punten beter moet, maar vaak kan je dingen verbeteren door een optimale efficiency te creëren. In plaats van investeren kan je door het optimaliseren van productieprocessen of informatieprocessen je bedrijf al enorm opkrikken. Een ander belangrijk onderdeel is de marketingfunctie/audit. Dit houdt in dat je onderzoek laat doen naar je marketing. Slim is om dit te laten doen door een extern onderzoeksbureau en niet door mensen die iets binnen of met jouw onderneming te maken hebben.
Producten
Hoe biedt je je producten aan en hoe anders is dat dan bij consumentenmarketing. Vaak vereist het leveren van producten aan bedrijven productmodificatie of op maat gesneden pakketten. Productmodificatie houdt aanpassing in, je past je product aan op een manier waarop jouw klant het wil en het graag geleverd wil zien hebben. Business to business producten leveren is vaak in grotere hoeveelheden en op maat gemaakt voor het betreffende bedrijf. Hierbij zie je vaak systemsmarketing of projectmarketing. Systemsmarketing is een op maat gemaakt pakket. Dit is ongeveer een diens i.p.v. product, omdat je z'on compleet pakket levert dat je meestal met service, levering, pre-sales en after-sales te maken hebt. Projectmarketing is meer zoals het woord zegt een project onder handen hebben zoals een Betuwelijn. Hier komt veel marketing bij kijken en het is een combinatie van fysieke producten en diensten leveren.
Diensten
Erg belangrijk bij het leveren van diensten in de business to business markt is:
- Nadruk leggen op maatwerk: Lever alles zo perfect mogelijk naar wens van je afnemer en smelt jouw producten en diensten in een manier waarop de afnemer het wil en zorg voor een goede service d.m.v. pre-sales en after-sales.
- Productie bij klant: Misschien is het wel zeer efficient, kosten- en tijdsbesparend om bij de afnemer zelf te produceren en de dienst te voltooien.
- Focus op proces: Focus je veel op het complete proces van de dienst en zorg voor een preventieve benadering, dit houdt in dat je goed kijkt naar het voorkomen van ongeregeldheden en problemen.