Vijf tips voor goede reclame

Ieder bedrijf moet investeren in het maken van reclame. Dat is van essentieel belang omdat het invloed heeft op het functioneren en de inkomsten van de organisatie. Van overheid tot eenmansbedrijf is het van belang dat diensten en producten op de juiste manier aan de man worden gebracht met goede reclame. De klant of doelgroep moet worden geïnformeerd en overtuigd waarom het gebodene zo belangrijk voor ze is.

Vormen

Er bestaan net zoveel vormen van reclameboodschappen als er media zijn. De wat langer bestaande vormen zijn billboards, sandwichmannen, posters, folders, flyers, advertenties op radio, televisie, kranten en tijdschriften. Maar ook dia's en reclamefilms in de bioscoop en soms ook theater. Reclame-afbeeldingen zie je op gevels van huizen en kantoren, lantarenpalen, tijdelijke bouwmuren, zijkanten van trams, bussen, auto's en zelfs op fietsen.

Modern

Langs de weg en op de NS-stations zie je ook steeds meer reclamezuilen met moderne reclame-uitingen als een diavoorstelling. In voetbalstadions zie je die ook op de boarden naast het veld. De sporters zelf zijn wandelende reclamezuilen. Kleding als T-shirts is ook een gewild reclamemedium net als tassen.

Internet
De moderne variant van reclameboodschappen zie je in de vorm van banners en reclameblokken op internetpagina's, en zelfs op de emailpagina's van Gmail. Je tikt een tekst in over een bepaald onderwerp en je ziet rechts op de pagina reclame-uitingen. Nu is er gelukkig niemand die over je schouder meekijkt want het gaat geheel automatisch. Daarvoor zijn er systemen ontwikkeld die uiterst geavanceerd zijn. Spam is een ongewenste vorm van reclame die je per email binnenkrijgt. Reclame is dus overal, meestal ongewenst en daarom is het zo belangrijk dat de reclame-uiting haar doel bereikt. Zij moet raken.

Aandacht

Tekst en beeld moeten zorgvuldig worden ontwikkeld om de blik en aandacht van de mens te vangen. Dat mag provocerend zijn, humoristisch, uitdagend, verlangend, emotioneel, herkenbaar of ongelooflijk vanwege de prijs bijvoorbeeld. Het vangen van de aandacht is alles waar het om draait. Het is niet voor niets waarom reclamebureaus worden ingezet met goede art directors en copywriters. Ook het juiste medium kiezen voor de reclame-uiting is erg belangrijk.

Copywriter
Copywriting is het proces van het samenstellen van begrippen en woorden die een persoon, bedrijf, mening, idee, product of dienst promoten. Dat is de taak van de copywriter die een belangrijk onderdeel vormt van het het reclameteam.

Art director

De copywriter werkt nauw samen met de art director die de beelden ontwerpt bij de tekst. Ze vullen elkaar aan in het hele proces om een volwaardig reclameproduct te ontwikkelen. Het is niet zo dat er altijd eerst een tekst is en dan het beeld volgt, het kan ook andersom of tijdens het brainstormen gelijktijdig ontstaan. Het is nu eenmaal een creatief proces waar mensen bij betrokken zijn.

Goede reclame

Toch komt het nogal eens voor dat een reclame-uiting zijn doel mist. Er is iets fout gegaan in de totstandkoming van de reclame-uiting. Dat kan de nekslag zijn voor een bedrijf die het moet hebben van reclame om een bepaald product te promoten. Daarom vijf aandachtspunten voor goede reclame op een rij.

1. Klant

Misschien wel de grootste fout die wordt gemaakt is de reclame-uiting toe te spitsen op het bedrijf in plaats van de positie in de markt die de onderneming wil veroveren of vergroten. De tekst mag niet gericht zijn op het bedrijf zelf. Daarom zijn zinnen als: “Wij zijn de grootste en de beste in deze branche”, of : “We bestaan al sinds 1900 dus we weten waar we het over hebben”, uitermate ongelukkig en kunnen dodelijk zijn voor een onderneming. Uitgangspunt is altijd het richten op de behoeften van de klant. Probeer in de huid te kruipen van de klant en je voor te stellen wat die wil. Richt je dus niet op de klant maar als klant op de onderneming en zijn product. Laat de klant spreken.

2. Kop
De kop van een tekst moet de aandacht trekken. De kop is een uitnodiging om de tekst te lezen en daarom moet die sterk en dwingend zijn. De lezer moet nieuwsgierig worden gemaakt. Een slechte kop is: “Wij weten uit ervaring dat xyz goed is voor uw auto”. Dan denkt de klant: dat maak ik zelf wel uit. Een goede kop is: “Uw auto kan niet zonder xyz”. De klant wordt nieuwsgierig en wil weten waarom.

3. Visueel

Een klant heeft niets aan lange teksten omdat die niet beklijven. De teksten worden door de lezer gescand en is het meeste na een paar seconden weer vergeten. De teksten moeten kort en bondig zijn en visueel aantrekkelijk gemaakt. Daarom zijn aandachtspunten (bullets) belangrijk die visueel ondersteund worden. Het bevordert de leesbaarheid en worden beter beklijfd.

4. Taal

Gebruik eenvoudige taal en vermijd zoveel mogelijk moeilijke woorden. Schrijven is de kunst van het weglaten. Probeer in gedachten een gesprek te voeren met de klant. En probeer de rol van de klant te spelen door vragen te stellen. Wat vindt de klant belangrijk om te weten.

5. Tussenkoppen

Als het onontkoombaar is om toch wat langere teksten te schrijven dan is het gebruik van tussenkoppen een vereiste. De tussenkop is de eyecatcher voor de alinea waar die boven staat. Zet dus geen onzin neer maar denk na over de tussenkop. Ook in dit geval scant de lezer de tekst en als zijn oog valt op een tussenkop die voor hem belangrijk is zal hij de onderliggende tekst lezen.
© 2010 - 2024 Bertvdw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen g…
Reclame: reclamestrategie & reclameplan makenReclame is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument uit de marketingmix. Er wordt onderscheid gemaakt in actierec…
Soorten reclameSoorten reclameOveral waar je kijkt is reclame: televisiecommercials, spotjes op de radio, tijdschriften staan er bol van, billboards,…

Bekendste reclameslogansBekendste reclameslogansGoed bedachte en eenvoudig te onthouden reclameslogans kunnen een zeer goede reclame vormen voor een bedrijf. Jaren nada…
Het ontstaan van marketingHet ontstaan van marketingGetting the market, is waaruit de term marketing bestaat. Eigenlijk zegt dat het al. Het gaat er bij marketing om hoe je…
Bronnen en referenties
  • Foto's: DeviantArt
Bertvdw (89 artikelen)
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.