Soorten reclame
Overal waar je kijkt is reclame: televisiecommercials, spotjes op de radio, tijdschriften staan er bol van, billboards, uithangborden. Al die verschillende reclames kunnen onderverdeeld worden in verschillende soorten, ingedeeld van reclame naar zender, naar medium, naar ontvanger en van reclame naar boodschap.
Indeling van reclame naar zender
Producentenreclame
Reclame die afkomstig is van productenten. Deze reclame is meestal gericht op de consument en is bedoeld om de aandacht te vestigen op het assortiment van de producten. Ook wordt het gebruikt om nieuwe producten onder de aandacht te brengen of om merkentrouw te genereren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan commercials van Heineken of Philips.
Collectieve reclame
Bij collectieve reclame werken diverse fabrikanten samen om de primaire vraag naar een product (bijvoorbeeld fietsen) te stimuleren. Tegenwoordig zie je dit terug in de commercial 'Gek op Bloemen.'
Detailhandelsreclame en Coöperatieve reclame
Detailhandelsreclame is er op gericht om de consument naar de winkel te krijgen. Dit kan ook een samenwerking (coöperatie) zijn tussen de fabrikant en de detailhandel, met name als het product slechts in 1 winkel(keten) te koop is.
Combinatiereclame
Hierbij werken twee of meer fabrikanten, die een verschillend product aanbieden, samen. Het gaat dan om producten die elkaar aanvullen. Voorbeeld: Wasmachine X blijft kalkvrij als je wastabletten van Y gebruikt.
Ideële reclame
Deze reclame is vooral bekend als de spotjes van Postbus 51, en de commercials van SIRE (je bent een rund als je met vuurwerk stunt.) Ook politieke partijen maken gebruik van ideële reclame. Deze commercials zijn er op gericht om een bepaalde houding bij de consument te genereren ten opzichte van allerlei onderwerpen.
Indeling van reclame naar ontvanger
Consumentenreclame
Reclame met de consument als doelgroep. Consumentenreclame zie je veel op tv, maar ook in kranten, tijdschriften, radio en op internet.
Industriële reclame
Gericht op de industrie, bedrijven dus. Deze reclame zie je logischerwijs niet op tv en hoor je ook niet op de radio. Meestal worden de betreffende bedrijven aangeschreven door de fabrikant.
Handelsreclame
Handelsreclame wordt ook wel trade advertising genoemd. Het doel hiervan is te communiceren met schakels uit het distributiekanaal, zoals groothandels of detaillisten.
Professionele reclame
Professionele reclame is hetzelfde als handelsreclame, maar is gericht op vakspecialisten, zoals tandartsen en huisartsen.
Indeling van reclame naar boodschap
Informatieve reclame
Informatieve reclame die gericht is op de consument, zie je niet veel. Veel vaker betreft het handelsreclame, met aantrekkelijke kortingen die ervoor moeten zorgen dat de detaillist het betreffende product in zijn assortiment opneemt. Informatieve reclame bevat veel informatie over het product.
Institutionele reclame
Het doel van deze reclame is het bevestigen of veranderen van het imago. Het is tevens bedoeld om goodwill te kweken. Deze reclame kan gericht zijn op de consument, maar ook op de industrie.
Selectieve reclame
Selectieve reclame is er op gericht om de vraag naar een bepaald merk te verhogen. Het moge duidelijk zijn dat de meeste consumentenreclame hierop is gericht.
Generieke reclame
Bedoeld om de primaire vraag naar een product te stimuleren. Melk de witte motor is een goed voorbeeld.
Themareclame
Themareclame is bedoeld om het imago van het bedrijf te beinvloeden. Dit wordt vaak gedaan door het product op de een of andere manier te onderscheiden van andere producten. Denk aan 'je hebt bier en je hebt Grolsch.'
Deze commercials zijn meestal gericht op de lange termijn.
Actiereclame
Actiereclame is zeer kortetermijn gericht. Denk aan de Vlaggetjesweken, of reclame met andere tijdelijke kortingen of andere promotionele acties.
Vergelijkende reclame
Wordt zeer weinig gebruikt in Nederland, omdat er strenge regels aan vast zitten. Bovendien is het gevaarlijk: je vergelijkt jouw product met dat van een ander, waarbij het andere merk ook genoemd wordt. Je kunt je ook voorstellen dat dit soort reclame niet altijd een positief imago oplevert.
In Nederland zie je wel vaak, vooral in wasmiddelreclames, dat het product wordt vergelijken met 'product X.'
Anonieme vergelijkende reclame dus.
Aanhakende reclame
In deze commercials vergelijkt de producent zijn product met dat van een ander, maar benadrukt alleen de overeenkomsten. Verschillen worden niet genoemd. Hierdoor leun je als het ware op de goede reputatie van een ander. Ook deze reclame wordt niet veel gebruikt.
Indeling van reclame naar medium
Etherreclame
Reclame op tv of radio.
Persreclame
Advertenties in kranten en tijdschriften.
Point-of-purchase reclame
Reclame in de winkel zelf.
Directe reclame
Hierbij is de reclame-uiting zelf het medium. Bijvoorbeeld de Allerhande van AH.
Direct mail (nieuwsbrief)
Reclame per post die geadresseerd is. Dit kan ook een e-mail zijn.
Online reclame
Reclame op websites, bijvoorbeeld in de vorm van banner-advertising, PPC (paid search, via Google), online advertorials en online video-advertising (bijvoorbeeld via Youtube)