Bekendste reclameslogans
Goed bedachte en eenvoudig te onthouden reclameslogans kunnen een zeer goede reclame vormen voor een bedrijf. Jaren nadat adverteerders gestopt zijn met het adverteren met de slogan, weten de consumenten nog steeds waar de slogan op slaat.
Reclamemakers hebben als doel om binnen te komen bij de consument. Met een pakkende slogan kan de naamsbekendheid op een effectieve manier beïnvloedt worden. Eén van de bekendste slogans is die van Centraal Beheer Achmea. Met hun slogan “Even Apeldoorn bellen”, hebben ze voor veel consumenten een link gelegd tussen Apeldoorn en de verzekeraar. Het bezwaar van deze slogan is dat veel mensen in eerste instantie niet door hadden welke verzekeraar achter de reclame zat. Het bleek wel duidelijk in het spotje, maar het bleef niet hangen bij de consument.
Over een slogan moet goed worden nagedacht. De link kan namelijk ook in negatief opzicht gekoppeld blijven aan een bedrijf. Het zal ook in dat geval moeilijk zijn om afscheid te nemen van een slogan.
Wat is een reclameslogan?
Een dergelijke slogan heeft als doel om potentiële klanten te informeren of een product of een dienst, met als hoofddoel om meer van het product of dienst te verkopen. Een tweede doel kan ook zijn om het merk een beter imago te geven. De overheid gebruikt reclame-uitingen om een bepaalde boodschap over te brengen, zoals de spotjes die ons moeten wijzen op het gevaar van vuurwerk.
Goede reclame-uitingen niet altijd goed voor het merk
Een succesvolle reclame-uiting hoeft niet altijd positief uit te pakken voor de bedrijven. Vaak ontbreekt namelijk de duidelijke link met het merk. Bij veel grappige commercials heeft het product namelijk niets met de grappige boodschap te maken. In dat geval zal het niet blijven hangen bij de consument. Bijvoorbeeld de reclame van LU koekjes van Bart de Graaf. De meeste mensen kennen de slogan “Zeg maar nee, dan krijg je er twee” wel, maar kunnen niet de link leggen met LU. Calvé had dit beter voor elkaar. Iedereen weet dat “Petje Pitamientje” een reclame is geweest van Calvé pindakaas.
Wat zijn de bekendste slogans
In onderstaand overzicht treft u een aantal bekende slogans aan, met het bedrijf dat er aan gekoppeld is. Een aantal van deze slogans zijn al zeer oud en worden niet meer in reclames gebruikt. Toch blijven ze nog steeds hangen bij de mensen. Ze zijn ons in het hoofd geprent door ze constant te herhalen in de media.
Slogan | Merk, bedrijf of product |
Heerlijk helder | Heineken |
Als het aan de kat lag, kocht ze | Whiskas |
Het meest veelzijdige stukje vlees | kip |
De bent een rund als | vuurwerk |
De verrassende groente van vandaag | Bonduelle |
Laat je niet in de steek | AEG |
Geen fratsen, dat scheelt | C1000 |
Dat zeg ik! | Gamma |
Een mooie gelegenheid om uit te gaan | Holland Casino |
Steeds verrassend altijd voordelig | Kruidvat |
Een beetje van jezelf, een beetje van | Maggi |
Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker | Belastingdienst |
Smelt in de mond, niet in de hand | M&M |
Regelt het allemaal | Reaal |
Er is geen betere | Miele |
Is goed voor elk | melk |
Ha fijn, ha fijn, een borrel van | Florijn |