Reclametechnieken: de huidige trends
Wanneer men aan mensen zou vragen om een aantal reclametechnieken op te sommen, komen als snel TV - en radiospot uit hun mond gerold. Terwijl net die reclametechnieken niet meer hét medium van vandaag is. Men vindt spotjes het ideale moment om even snel naar het toilet te lopen of een koekje bij de hand te nemen. Voor een bedrijf is dit medium echter een grote kost die blijkbaar niet zo efficiënt is. Waar kan men als bedrijf dan wel beter in investeren?
Een maatschappij evolueert steeds en dus wil een bedrijf succesvol blijven dan moet men meestappen in deze evolutie. Mensen moeten op een andere manier bereikt worden. Enkele voorbeelden kan men hieronder vinden en bedrijven die dit reeds toepasten of die de reclametechniek aanbieden.
Spelletjes
Waarom?
Mensen houden van spelletjes dus proberen bedrijven dit entertainmentverlangen in te vullen en op die manier hun merk dichter te brengen. Vaak kan men dat in samenwerking met andere bedrijven doen waarbij de concentratie van het aantal bereikte mensen hoger is.
Voorbeeld
Zo lanceerde de Efteling samen met Wegener Nieuwsmedia een spel dat men on -en offline moest spelen. Men moest op zoek gaan naar items die uit het sprookjesbos verdwenen waren. Om ze terug te vinden, konden mensen hints verdienen. Zo kreeg men een hint wanneer men het spel online speelde, wanneer men de krant las en een laatste via krantenadvertenties waarin een letter was verstopt. De spelers werden bereikt via een sprookjeswebsite (sprookjesbos.nl), een televisiezender en een kinderwebsite(Jetix). De wedstrijd was slechts 7 weken te spelen. De doelstelling van beide bedrijven was anders maar voor beiden was het een efficiënte manier van reclame voeren. De Efteling wou zijn merknaam verstevigen en het mediabedrijf wou lezers binden en zijn regionale nieuwsmerken onder de aandacht brengen.
Aanbieden van een gratis toestel
Waarom?
Heel wat bedrijven gaan klanten lokken door acties op te zetten waarbij ze een gratis toestel aanbieden wanneer men een bepaald abonnement aanschaft gedurende een langere periode of een duur product aankoopt.
Door dure cadeaus weg te geven in ruil voor het aankopen van iets anders valt de actie op. De actie is eveneens van korte duur maar dat is voldoende om de nodige aandacht aan het product te geven en vooral voor een herinneringsfactor te zorgen van het merk.
Voorbeelden
Zo gaan ze een gamma aan elektrisch keukenmateriaal weggeven bij aankoop van een sofa of bieden bedrijven een gratis inbouwtoestel aan bij de aankoop van een keuken. Ook telefoonmaatschappijen gebruiken heel vaak deze techniek. Zo gaf Mobistar een GSM ter waarde van 200 euro gratis bij het nemen van een 2 jaar durend abonnement. Of KNP bood enkele honderden klanten een gratis iPhone wanneer men besliste om over te stappen naar T-Mobile. Het doel van beide bedrijven is opnieuw verschillend. Terwijl Mobistar hier klantenbinding voor ogen heeft, gaat het bij KNP om het belonen van trouwe klanten. Enkel trouwe klanten werd dit namelijk aangeboden.
Geuren
TNT-post, het tweede grootste postorderbedrijf na Royal Mail in de UK heeft een nieuwe reclametechniek bedacht en op de markt gebracht. Aangezien geur gekoppeld wordt aan een merk is het vanaf nu mogelijk om je postpakket een geur te geven. De geur komt vrij nadat het pakket aangeraakt wordt. Wanneer een poststuk een geur heeft, valt dit meer op en geuren zouden herinneringen aan reclamecampagnes stimuleren. Bedrijven kunnen kiezen uit een reeks geuren die TNT aanbiedt maar men kan ook een eigen bedrijfsgeur ontwikkelen. Deze nieuwe reclametechniek staat nog in zijn kinderschoenen. Men noemt het Google Adscent.
Spaar- en loyaliteitsprogramma gekoppeld aan gerichte manieren om klanten te vinden
Op de markt lanceerde JustProfit4All eveneens een nieuw soort spaarprogramma. Klanten krijgen per aankoop een spaarpunt. Elk punt staat voor 1 euro waarvan er 25 cent gedoneerd wordt aan een goed doel en de overige 75 cent komt op een kaart te staan. Deze kaart wordt de Profitpas genoemd. Wanneer men zo’n kaart heeft, krijgt men er onmiddellijk een online profiel bij waarop de houder zijn interesses kan noteren of aanduiden. Dit zorgt er dan weer voor dat bedrijven hiervan gebruik kunnen maken om gerichtere reclame te sturen. Het geld dat de Profitpashouder spaart, kan hij/zij besteden bij verschillende bedrijven die zich verbonden hebben met de kaart. Op dit ogenblik zijn vooral retailers hiermee verbonden maar in de toekomst zullen wellicht ook automerken en elektronicaketens zich hierbij aansluiten. Tijd als bedrijf om mee te springen?
Lees verder