De verschillende soorten spaaracties / loyaltyprogramma's

Nederland is een echt land wat bekend staat om het feit dat de inwoners zuinig zijn en echte spaarders. Dat laatste is zeker waar, gezien de hoeveelheid spaaracties, of met een ander mooi woord loyaltyacties, er aanwezig zijn tegenwoordig. Bijna elke Nederlander heeft wel een spaarkaart of iets dergelijks in zijn portefeuille. Denk hierbij alleen nog maar aan de spaaracties van de supermarkten en de vaste spaarkaarten van de tankstations. Deze zogenoemde loyaltyacties hebben puur als doel klantenbinding. Een bedrijf probeert op deze manier de klant terug te laten komen en zo meer omzet te verkrijgen. Hetgene wat de consument dan ontvangt als beloning, in bijvoorbeeld de vorm van punten, kan dan ook zeker voor het bedrijf uit. Dit omdat de consument weer terug zal komen om een nieuwe aankoop te maken. Ook voor de consument is het vaak interessant, omdat mensen toch boodschappen moeten doen en de auto moet toch ook iedere keer weer vol worden getankt. Vaak wordt het gezien als een win-win situatie.

Spaaracties/loyaltyprogramma's zijn er in verschillende vormen. Ze kunnen worden opgedeeld in de volgende vijf varianten:

Spaaractie

Bij spaaracties spaart men voor gratis producten of voor producten met een bepaalde korting. Deze acties worden gespaard via zegels, coupons, stempels of premiums. Dit soort acties zijn uitermate geschikt voor de dagelijkse aankopen. Denk hier bijvoorbeeld aan retailproducten, ofwel gebruiksgoederen.

Spaarprogramma's daarentegen zijn acties die op een langere termijn werken. Men spaart hierbij via zegels, nieuwsbrieven of spaarkaarten. De consument kan sparen voor, net als bij spaaracties, gratis producten of korting op producten, maar ook voor diensten. Als dienst kan men bijvoorbeeld de knipkaart zien bij de kapper. Daarom zijn spaarprogramma's uitermate geschikt voor retail en dus ook voor diensten.

Voordeelprogramma

Dit soort programma geldt ook voor een lange termijn. Het werkt vaak met behulp van een kortingspas, een catalogus of nieuwsbrief. Als een consument hieraan deelneemt dan spaart deze voor kortingen en andere voordelen, bijvoorbeeld rechtstreekse of exclusieve levering. Deze spaarprogramma's zijn ideaal voor klantenbinding bij tijdschriften of boekenclubs etc.

Affiniteitsprogramma

Dit zijn acties die niet op de korte termijn zijn gebaseerd, maar ook niet op de lange termijn. Eigenlijk zitten ze qua tijdsduur er net tussen in. Als de consument deelneemt aan dit soort acties dan spaart deze vaak voor entreekaarten van bepaalde evenementen. Deze spaaracties zijn zeer geschikt voor artikelen met informatie.

Clubprogramma

Dit zijn spaarprogramma's op lange termijn. Het werkt vaak via een lidmaatschap, maar 't kan ook via catalogus of nieuwsbrief. De consument die hiervan gebruik maakt spaart voor onder andere kredieten, kortingen of meerdere faciliteiten.
Zo'n spaarprogramma als dit is uiterst geschikt vooor luxe goederen en/of diensten.

Geïntegreerd loyaltyprogramma

Dit is een spaarprogramma op zeer lange termijn. Het werkt vaak via lidmaatschapskaarten, maar kan ook via bonuspunten, premiums of bijvoorbeeld relatietijdschriften. De klant spaart voor kortingen, privileges of andere faciliteiten. Deze op zeer lange termijnprogramma's worden het meest uitgevoerd door creditcardmaatschappijen en door de bedrijven in de luchtvaart.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Boek: Retail & Marketing

Reageer op het artikel "De verschillende soorten spaaracties / loyaltyprogramma's"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: September 2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!