InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > E-commerce: omzet verhogen door e-marketingtechnieken

E-commerce: omzet verhogen door e-marketingtechnieken

E-commerce: omzet verhogen door e-marketingtechnieken Bedrijven gaan steeds op zoek naar meer omzet. De omzet verhogen is immers een doelstelling in elk bedrijf, naast de groei van het winstcijfer. Om deze doelstellingen te bereiken kan een bedrijf inzetten op een succesvolle e-commercestrategie. In bepaalde sectoren heeft e-commerce echter geen nut. Via allerhande e-marketingtechnieken kan een bedrijf trachten de omzet te verhogen. Voorbeelden hiervan zijn e-mailactiviteiten of de promotie van je website via Google Adwords of affiliate marketing. Bovendien kan je heel eenvoudig de inhoud van je webpagina’s optimaliseren zodat klanten of bezoekers je gemakkelijk terugvinden op het worldwide web (SEO). De e-commercesector in België en Nederland stijgt sterk. De toekomst in vele verkooporganisaties ligt in de uitwerking van het online gebeuren.

Wat is e-commerce?

E-commerce, of ook wel e-business genoemd is het geheel van transacties, en de activiteiten rondom, die digitaal worden afgehandeld. Zalando, Bol.com en Krefel.be zijn enkele voorbeelden van e-commerce-webshops. Sinds de opkomst van de bezorging van pakjes aan huis, is het een sterk groeiende sector. Elke onderneming bekijkt de mogelijkheden om een online-platform uit te bouwen waar producten kunnen aangekocht worden.

Een bedrijf tracht omzet te verhogen door een uitgewerkte e-commercestrategie. / Bron: Mediamodifier, PixabayEen bedrijf tracht omzet te verhogen door een uitgewerkte e-commercestrategie. / Bron: Mediamodifier, Pixabay

Groeistrategie bedrijf: inzetten op gemakkelijke online verkopen via e-marketingtechnieken

Heel wat detailhandelbedrijven maken van e-commerce hun prioriteit. Het aandeel 'online' moet sterker groeien dan de andere verkoopskanalen. De opbouw van een e-commerceplatform vereist enige investering die kan afgeschreven worden over meerdere jaren. Achteraf dient men de website te onderhouden en dient men hem up-to-date te houden. De besparing voor sommige bedrijven kan enorm zijn. In winkelketens zou men bijvoorbeeld het personeel niet meer nodig hebben, en kan men tevens de winkelruimtes sluiten, met mogelijke besparingen als gevolg. De keerzijde van de medaille is dat heel wat consumenten nog graag eens langs gaan in een winkel. Een broek of trui wordt graag nog eens persoonlijk in de winkel gepast.

E-marketing als onderdeel van e-commerce

E-marketing is een onderdeel van de e-commerce-activiteit. E-marketing houdt in dat men via marketingtechnieken gaat proberen om klanten te overtuigen een website te bezoeken, en vervolgens deze klanten te laten aankopen. Het zijn de combinaties van marketinginstrumenten die van belang zijn voor een succesvol e-marketingbeleid. Een nieuwsbrief uitsturen zonder een aantrekkelijke landingspagina is geen idee. Slechte verkoopondersteuning geven via sociale media wordt niet meer geapprecieerd in de digitale wereld.

Technieken of tools van e-marketing om de omzet te verhogen

Onderdelen van e-marketing zijn e-mailing, SEA en SEO, affiliate marketing en het inzetten van sociale media.

E-mailing: verzenden van nieuwsbrieven

Een modern bedrijf communiceert met haar klanten via e-mail, zelfs gepersonaliseerde e-mail. Een nieuwsbrief moet informatief, overtuigend, krachtig en begrijpbaar zijn. Een onderscheid dient gemaakt te worden tussen informatieve en verkoopsgerichte e-mails. Té salesgerichte mails kunnen op termijn je lezers doen afhaken. Maak een goede afwisseling tussen promotionele, salesgerichte en informatieve e-mails (bijvoorbeeld een nieuwsbrief met handige tips). Allerhande rapporteringstools kunnen je inzichten geven in het klikgedrag van je klanten, om vervolgens bij de volgende nieuwsbrief je content te richten op de meest geklikte items. Personaliseren van nieuwsbrieven werkt steeds goed. Je kan personaliseren met voornaam of zelfs gerichte schrijven op basis van gekozen interesse.

SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’. Met SEO gaat men de teksten op een webpagina zo schrijven dat deze webpagina optimaal kan worden teruggevonden in de zoekmachines. Men zal aandacht besteden aan kopteksten, subteksten en de herhaling van belangrijke zoekwoorden in de tekst, zonder te overdrijven. Je e-commercewebsite SEO-vriendelijk maken kost geen geld, enkel tijd en moeite. Experts in SEO kunnen advies verlenen.

SEA-activiteiten zijn broodnodig voor de uitbouw van een e-commercewebsite. / Bron: PhotoMIX Company, PixabaySEA-activiteiten zijn broodnodig voor de uitbouw van een e-commercewebsite. / Bron: PhotoMIX Company, Pixabay

SEA (Google Adwords)

SEA of ‘Search Engine Advertising’ zijn de betalende advertenties die je kan zien in de zoekmachines. Als je bijvoorbeeld in Google het woord ‘e-commerce’ ingeeft, dan zullen bepaalde adverteerders geld betalen aan Google om hun website hoog in Google te rangschikken. Hoe hoger een bedrijf gerangschikt staat, hoe meer kans op bezoekers en potentiële kopers op je website. De kunst is om de beste converterende zoekwoorden te vinden, aan de laagste prijs.

Sociale media

Een bedrijf dat e-marketingactiviteiten uitvoert, heeft een goede support of ondersteuning via sociale media nodig. Live chat en actief antwoorden op vragen van klanten via Facebook of Twitter zijn een must. Als klant wil je graag snel geholpen worden met eventuele klachten en dan zijn de sociale media een perfect medium.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing zal een bedrijf banners, tekstlinks en verkoopmodules aanbieden aan ‘publishers’, die dit promotiemateriaal op hun website kunnen plaatsen. Uiteraard krijgt de ‘publisher’ hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Dit kan verschillende vormen aannemen: een prijs per klik, per lead of per verkooptransactie. In de meeste gevallen wordt een commissiepercentage op de verkooptransactie uitbetaald door de adverteerder

Investeringen van een bedrijf in e-marketing

Een goede e-marketingstrategie uitwerken vereist tijd, geld en investeringen. Men moet experten voorzien om de webpagina’s goed en aantrekkelijk te maken. Daarna zoekt men best ook een email specialist die alle techniciteit van e-mailing kent. Een sociaal media team helpt om online via Facebook en Twitter vragen van klanten te beantwoorden. Een van de grote kosten voor een bedrijf is de Google Adwords kost. Advertentiekosten bij Google kunnen erg hoog oplopen. Toch zijn SEA-activiteiten niet meer weg te denken in een goede en succesvolle e-marketingstrategie. Voor de uitoefening van affiliate marketing moet ook geld voorzien worden. Het bedrijf zal immers commissieloon afstaan aan de ‘publishers’ bij elke transactie, klik of lead.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een succesvol E-commerce team opzettenEen succesvol E-commerce team opzettenZij die aan de slag zijn in de E-commerce wereld kunnen het beamen. Een website is meer dan enkel teksten schrijven en l…
Waarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op PinterestWaarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op PinterestPinterest is een uitstekende medium voor e-commerce bedrijven om klanten te winnen en om de inkomsten te verhogen. Echte…
Mobiel shoppen steeds populairderMobiel shoppen wordt steeds populairder in ons land. Het zorgt zelfs al voor een groot deel van de totale e-commerce omz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay
  • Kbc.be, https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artikel/online-ondernemen/belang-ecommerce/wat-is-e-commerce.html
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_commerce
  • Afbeelding bron 1: Mediamodifier, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PhotoMIX Company, Pixabay

Reageer op het artikel "E-commerce: omzet verhogen door e-marketingtechnieken"

Reactie

Affiliate Marketing, 23-06-2018 11:37 #1
Bedankt voor het inzicht! Heb zelf al veel gebruik gemaakt van affiliate marketing. Ga dit nog verder uitbreiden in de toekomst.
Groetjes,
Alysha

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 22-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!