Voice Search: marktaandeel, SEO en marketing
Traditioneel wordt er veel informatie opgezocht door het in te typen in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Anno 2020 wordt voice search echter steeds populairder. Bij voice search worden vragen gesteld aan virtuele assistenten zoals Siri en Google Assistant. Bij spraakopdrachten krijgt de gebruiker ook een gesproken reactie terug. Dit is niet alleen revolutionair voor de gebruiker, maar voor marketeers is dit ook een hele uitdaging.
Wat is voice search?
Bij voice search stelt de gebruiker een zoekopdracht aan een virtuele assistent zoals; Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana en Amazon Alexa. Voice search wordt veelal gedaan op mobiele telefoons, maar het is ook mogelijk om voice search te gebruiken op een laptop of desktop. Traditionele zoekopdrachten worden voornamelijk gedaan door middel van zoekwoorden.
Bij voice search staan complete vragen meer centraal en vindt er ook interactie plaats. Door middel van
kunstmatige intelligentie stelt de virtuele assistent ook vragen terug en bovendien is het mogelijk om vervolgvragen te stellen zonder de originele vraag te herhalen. Zoekopdrachten waar veel voice search voor wordt gebruikt zijn opdrachten om te navigeren, om mensen te bellen, om muziek af te spelen en het opstellen van tekstberichten.
Marktaandeel zoekopdrachten voice search
Anno 2020 zijn er wereldwijd 5,5 miljard zoekopdrachten per dag. Daarnaast maakt anno 2020 ongeveer 60% van de volwassen in de Verenigde Staten al dagelijks gebruik van voice search. Dit was nog 41% in 2018. Gezien het enorme aantal dagelijkse zoekopdrachten is dit al een erg groot aandeel.
Voice search steeds wordt verbeterd en het aantal foutieve zoekopdrachten wordt steeds minder. Daarom zal het aantal zoekopdrachten door middel van voice search alleen maar stijgen. De verwachting is dat in 2020 van alle zoekopdrachten meer dan 50% gesproken zal worden.
Voice search en SEO in 2020
Traditioneel worden zoekresultaten in de zoekmachine weergegeven op basis van hoe goed ze scoren op search engine optimization (SEO). Als marketeer is het dus zaak om een zo hoog mogelijke SEO-score te krijgen. Dit kan worden gedaan door het verwerken van relevante zoekwoorden in de titel, koppen en op de pagina. Zoekmachines indexeren pagina’s en sorteren deze op de hoogste SEO-score op basis van, onder andere, deze zoekwoorden.
Anno 2020 bestaan de zoekopdrachten bij Voice Search niet meer uit losse zoekwoorden, maar uit meer natuurlijke en volledige zinnen en vragen. Bovendien worden de zoekresultaten weergegeven op basis van jouw persoonlijke voorkeur. De virtuele assistent leert door middel van
kunstmatige intelligentie wat jouw voorkeuren zijn en zal de zoekresultaten daarop aanpassen. De manier van SEO die centraal staat anno 2020 zal dus heel erg veranderen door de opkomst van voice search.
Marketing toepassen op voice search
Door het verplaatsen van zoekopdrachten naar voice search verandert er veel voor marketeers. De zoekopdrachten met voice search zijn langer, bevatten meer vragen, zijn meer lokaal en zijn meer gericht op reviews.
Langere zoekopdrachten met voice search
Doordat de zoekopdrachten die worden gedaan door middel van voice search langer en meer natuurlijk zijn, is het belangrijk als marketeer om de SEO van de webpagina hierop aan te passen. Langere en meer natuurlijke zoektermen moeten verwerkt worden om de pagina hoger te laten ranken in de resultaten bij voice search. Het aantal zoekwoorden dat in de titel, koppen de tekst worden verwerkt is daarbij steeds minder relevant.
Zoekopdrachten bevatten meer vragen
Doordat de zoekopdrachten meer natuurlijk zijn zullen er ook meer volledige vragen worden gesteld aan de virtuele assistent. Daarom is het handig om deze vragen alvast te beantwoorden op de website. Dit kan worden gedaan door het verwerken van vragen in de tekst op de website, maar ook door bijvoorbeeld een pagina te maken met veelgestelde vragen.
Lokale zoekopdrachten met voice search
Daarnaast zijn veel gesproken zoekopdrachten lokaal gericht. Veel zoekopdrachten door middel van voice search zijn gericht op navigeren, het vinden van een dichtstbijzijnde winkel en openingstijden van winkels. Voor marketeers is het daarom belangrijk om de informatie bijvoorbeeld goed in te vullen bij ‘mijn bedrijf’ in Google. Dit zal helpen om eerder gevonden te worden als een consument een zoekopdracht uitvoert met voice search in de buurt.
Reviews
Bij gesproken zoekopdrachten zijn reviews erg belangrijk. Zoekopdrachten die veel voorkomen zijn bijvoorbeeld ‘het beste restaurant in de buurt’. De zoekresultaten worden dan gebaseerd op de reviews van alle restaurants in de buurt. Restaurants met veel en goede reviews zullen dan hoger komen in de zoekresultaten.