InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Interne stragegische analyses: VRIO-analyse

Interne stragegische analyses: VRIO-analyse

Interne stragegische analyses: VRIO-analyse Er zijn veel verschillende analyses die je kunt doen om de waarde van je bedrijf te bepalen. Je kunt een onderscheid maken tussen interne en externe analyses. De VRIO-analyse is een voorbeeld van een interne analyse. Het model kijkt enkel naar factoren die niet worden beïnvloed door de externe omgeving. De VRIO-analyse bestaat uit vier verschillende criteria: Value, Rarity, Immitability en Organizational support.

Definitie

De VRIO-analyse wordt gebruikt om een interne analyse van een bedrijf te doen. Het model kijkt naar de bedrijfsmiddelen en vaardigheden die een bedrijf zelf bezit en die niet beïnvloed worden door de externe omgeving. VRIO staat voor Value (waarde), Rarity (zeldzaamheid), Immitability (moeilijk of zelfs niet mogelijk om na te maken) en Organizational support (of het bedrijf aan de vraag kan voldoen, moet goed georganiseerd zijn). Als alle bedrijfsmiddelen en vaardigheden aan alle vier de criteria voldoen leiden ze tot een competitief voordeel op lange termijn.

Vragen

Er zijn vier verschillende vragen die gesteld worden bij het maken van een VRIO-analyse:
  • Zijn er vaardigheden en bedrijfsmiddelen die waardevol zijn voor klanten en die het bedrijf de mogelijkheid geven om te reageren op kansen en bedreigingen vanuit de omgeving?
  • Bestaan er vaardigheden en bedrijfsmiddelen die weinig of zelfs geen concurrenten hebben?
  • Zijn de vaardigheden en bedrijfsmiddelen lastig en duur voor de concurrent om na te maken?
  • Is het bedrijf goed georganiseerd zodat het zijn vaardigheden en bedrijfsmiddelen optimaal kan benutten?

Value

De eerste indicator is het bepalen van de waarde van de bedrijfsmiddelen en vaardigheden. Ze moeten allebei een waarde toevoegen aan het bedrijf door de efficiëntie te verhogen. Als de bedrijfsmiddelen en vaardigheden niet waardevol zijn voor een bedrijf zullen ze eerder een nadeel dan een voordeel vormen. Er zijn drie componenten die de waarde bepalen:

Kansen aangrijpen en bedreigingen neutraliseren

Het belangrijkste punt is dat bedrijfsmiddelen en vaardigheden die waardevol zijn voor een bedrijf optimaal gebruikt worden. Wanneer ze een bedreiging vormen moeten ze worden geneutraliseerd zodat de waarde niet minder wordt.

De waarde voor je klanten

Het is ook erg belangrijk om in de gaten te houden wat de waarde voor je klanten is. Soms vind je een product zelf erg waardevol, maar kan het voor de mensen die je product moeten kopen erg weinig waard zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn met producten uit eigen tuin. Voor jou is het erg bijzonder dat je appels uit je eigen tuin komen, maar voor je klanten zijn ze niet anders dan de appels uit de winkel.

Kosten

Bij het bepalen van de waarde van een product moet ook rekening gehouden worden met de kosten om het te maken. Het moet tenslotte wel winstgevend blijven. Soms zijn de kosten om een product te maken hoger dan het bedrag dat de klant wil uitgeven wanneer hij het product koopt, dit product zal dan niet winstgevend zijn. In grote bedrijven is het belangrijk om rekening te houden met welke activiteiten van grote waarde zijn in het productieproces en welke minder waarde hebben. Misschien kan er wel bezuinigd worden op bepaalde onderdelen.

Rarity

De tweede indicator is zeldzaamheid. Bedrijfsmiddelen en vaardigheden zijn zeldzaam als slechts een bedrijf of enorm weinig bedrijven een markt bezitten. Wanneer veel bedrijven dezelfde markt willen bedienen en gebruikmaken van dezelfde middelen en vaardigheden zullen ze niet tot een competitief voordeel leiden. Ook als ze niet zeldzaam zijn kunnen ze alsnog waardevol zijn. Ze zorgen ervoor dat er in ieder geval geen achterstand is ten opzichte van de concurrenten.

Immitability

De derde indicator is immitability. Dit houdt in dat het iets moet zijn dat moeilijk, of zelfs helemaal niet, na te maken is. Het is erg belangrijk om een vaardigheid te hebben die andere bedrijven niet hebben. Vaak is de ideale combinatie van mensen, vaardigheden en activiteiten erg belangrijk in een bedrijf. Wanneer jij manden maakt en je hebt de beste mandenvlechters uit Nederland allemaal in dienst, dan zal het voor jouw concurrenten moeilijker worden om net zo´n goede manden te maken, zij hebben de vaardigheid namelijk niet. Ook is het erg lastig om een goede mandenvlechter te worden. De geografische locatie van een bedrijf kan er ook voor zorgen dat een product lastig na te maken is, het zijn streekgebonden producten. Op andere locaties kan geprobeerd worden om ze na te maken, maar vaak zal de smaak of de kwaliteit toch net anders zijn.

Organizational support

De vierde indicator is de organisatie van het bedrijf. Zonder een goede organisatie van het bedrijf kan een bedrijf nooit succesvol zijn. Er moet optimaal gebruik worden gemaakt van de vaardigheden en bedrijfsmiddelen, anders kunnen kansen om het bedrijf succesvol te maken verloren gaan.
© 2018 Lienepien95, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos, Pixabay
  • https://www.strategicmanagementinsight.com/tools/vrio.html

Reageer op het artikel "Interne stragegische analyses: VRIO-analyse"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 23-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!