Waarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op Pinterest

Waarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op Pinterest Pinterest is een uitstekende medium voor e-commerce bedrijven om klanten te winnen en om de inkomsten te verhogen. Echter, het aantal Nederlandse of Belgische bedrijven dat zich op Pinterest begeeft is relatief gering. Er zijn een aantal redenen waarom Pinterest uw e-commerce bedrijf sterk kan helpen te groeien.

Een online portfolio maken

Pinterest is niet alleen een uitstekende manier om uw werk te laten zien aan potentiële klanten. Het geeft potentiële klanten ook de mogelijkheid om iedere pin te delen en te discussiëren. U moet er daarom voor zorgen dat iedere pin rechtstreeks van uw website komt. Iedere keer als u een foto op uw website zet, kunt u deze pinnen op Pinterest. Het is belangrijk dat bij iedere pin de beschrijving de relevante zoekwoorden bevat. Indien u dit toepast, zult u het maximale uit Pinterest gaan halen.

Meer winst voor e-commerce bedrijven

Als u een e-commerce bedrijf heeft is het zeer aangeraden om een account aan te maken op Pinterest. Het is namelijk gebleken dat e-commerce bedrijven die actief op Pinterest zijn een extra winstpercentage van 8,3% in de eerste zes maanden van 2014 hebben ontvangen. Nederlandse en Belgische e-commerce bedrijven zijn voornamelijk actiever op andere populaire platformen in het sociale medialandschap. Dit zorgt ervoor dat Pinterest een interessant alternatief is op het gebied van online marketing. Immers, de concurrentie op Pinterest is een stuk lager dan op sociale media platformen zoals Facebook. Daarnaast is het ook gebleken dat Pinterest steeds meer in de smaak valt bij het Nederlandse en Belgische publiek. In 2015 was het dagelijks gebruik van Pinterest met meer dan 100 procent gestegen. Pinterest valt vooral in de smaak bij vrouwelijke bezoekers. Daar kunt u met uw e-commerce bedrijf slim op inspelen.

Gratis online marketing

Het biedt u de mogelijkheid om toegang te krijgen tot een compleet nieuw publiek. Op Pinterest kunnen de bezoekers de verscheidene boards bezoeken. Hierdoor is het mogelijk dat één bezoeker graag boards gericht op Indiaanse recepten bezoekt, maar ook weleens boards bezoekt gericht op het aanschaffen van retrogames. Pinterest biedt u hierdoor de mogelijkheid om ook deze potentiële klant te bereiken. Bezoekers kunnen namelijk gemakkelijk al hun interesses vinden op Pinterest. Hierdoor zult u een breder publiek bereiken dan op andere platformen.

Geen houdbaarheidsdatum

Vergeleken met andere sociale media platformen zullen uw inspanningen op de langere termijn profijt hebben. Het is namelijk mogelijk om maanden of jaren later gemakkelijk uw pins te vinden op Pinterest. Dit is bij andere sociale media platforms niet het geval. U moet er daarom voor zorgen dat bij iedere pin de beschrijving de relevante zoekwoorden bevat. Maak daarom slim gebruik van SEO en zorg ervoor dat de beschrijving interessant genoeg is om potentiële klanten te lokken. Daarnaast is het ook belangrijk dat uw foto's visueel opvallend zijn. Men zal hierdoor sneller uw boards en website bekijken.

Marktonderzoek

Pinterest biedt u ook de mogelijkheid aan om verscheidene inzichten te krijgen van uw doelgroep. Het is namelijk mogelijk om bepaalde gegevens van uw volgers te bekijken. Men kan hierbij denken aan o.a. demografie en interesses. Dit kunt u volkomen gratis bekijken. Daarnaast heeft u ook toegang tot statistieken rondom uw Pinterestprofiel. Zo kunt u o.a. zien hoe vaak er vanaf uw Pins naar uw website wordt geklikt, het aantal repins, uw best presterende Pins en hoe vaak uw Pins zijn bekeken.
© 2015 - 2020 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://searchfactory.com.au/blog/get-pinning-business-needs-pinterest/
  • http://www.redmax.nl/nieuws/social-media-in-nederland-in-2015-de-laatste-cijfers/

Reageer op het artikel "Waarom uw e-commerce bedrijf actief moet zijn op Pinterest"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: September 2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!