Een succesvol E-commerce team opzetten
Zij die aan de slag zijn in de E-commerce wereld kunnen het beamen. Een website is meer dan enkel teksten schrijven en live brengen. Het gaat uiteraard ook over bezoekers aantrekken die vervolgens moeten overgaan tot een aankoop. Alles staat of valt met een succesvolle E-commerce strategie die wordt gedragen door een professioneel E-commerce team. Dat team bestaat uit developers (al dan niet extern), een content team, een E-marketing team en uiteraard ook een Daily Operations team dat dagelijks waakt over de technische paraatheid van je website. De E-commerce manager aan het hoofd van dit team zet dan de lijnen uit. Krijg je al deze teams op elkaar afgestemd, samen met een ambitieuze E-commerce strategie, dan heb je de sleutel in handen voor het behalen van de verkoopsobjectieven.
Development team
Het development team staat in voor de ontwikkeling van je websitepagina’s, en tevens ook voor de ontwikkeling van de boekingsmodule (indien aanwezig). Vanuit de commercie wordt een briefing gemaakt wat de noden zijn voor een nieuwe ontwikkeling. Een functioneel analist zal dit vertalen naar een technische analyse en kijken wat haalbaar is om vervolgens enkele voorstellen doen. Dan is het aan het development team om dit te ontwikkelen. Na een tijdje wordt een nieuwe functionaliteit opgeleverd, waardoor het kan getest worden op een testplatform (accept-omgeving) om vervolgens live te kunnen gaan (productie-omgeving). Cruciaal is de wisselwerking tussen enerzijds de commercie en anderzijds de technische ontwikkelaars. Het risico bestaat dat er een functionaliteit zou worden opgeleverd die uiteindelijk niet gevraagd werd, vaak door een gebrek aan communicatie en coördinatie.
Content team
Dit team staat in voor het zoeken naar en het schrijven van gerichte content voor je webpagina’s. Zij dienen zich steeds af te vragen “Is dit relevant voor de klant?” Belangrijk voor dit team is een goed contentplan op te maken waarin de focuspunten voor de komende maanden staan uitgetekend qua content. Een goede planning vooruit voorkomt verrassingen en is broodnodig om gestructureerd telkens in de juiste periode van het jaar de juiste content te brengen. Content-schrijvers dienen ervaring te hebben met SEO (Search Engine Optimization). De ranking in Google van de webpagina’s is van uiterst groot belang om je verkoop te stimuleren. Hoe hoger je staat in de ranking, hoe groter de kans dat een bezoeker je opmerkt om vervolgens je website te bezoeken en tot een aankoop over te gaan. De kennis van HTML is een onmisbare troef.
E-marketing
Dit team zal via allerlei marketingtechnieken zo veel mogelijk trafiek naar je website trachten te brengen en vervolgens bezoekers te laten converteren (boeken). Dit kan via Google Adwords (SEA), Google Display, e-mail, social media, affiliate marketing, remarketing enzovoort. Iedere activiteit heeft zijn specifieke vakkennis. E-marketing is een zeer dynamisch gegeven en nieuwe instrumenten om de markt te bewerken (al dan niet nuttige instrumenten) komen er dagelijks bij. Een goed marketingplan, afgestemd met het content plan, moet de grote aandachtspunten vastleggen voor een volledig jaar. Een voorbeeld kan zijn dat je promocodes weggeeft rond de ‘Dag van de Klant’. Dit kan je dan al vastleggen in het marketingplan. Enige technische bagage is nodig om inzicht te krijgen in tagging, Google Tag Manager, CPC campagnes, webservices enzovoort.
Daily Operations
Dit team staat in voor alle technische facetten van je website. Gaat je website ‘down’, dan brengen ze die terug op de rails. Heb je 404 pagina’s? Dan trachten zij dit te verhelpen. Alle issues, buiten het echte development om, dienen zij te loggen, op te volgen en een antwoord op te bieden. Dit team heeft eveneens de verantwoordelijkheid om zeer communicatief te zijn. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om Google Adwords te laten lopen, als je website ‘down’ is. Dit kost geld om trafiek te lokken, maar uiteindelijk kan je bezoeker niet boeken.
E-commerce Manager aan het hoofd
Het E-commerce team wordt aangestuurd door een E-commerce Manager. Samen met zijn eerstelijnsmanagement, zijnde de manager Content, E-marketing en Daily Operations zullen zij het traject uitstippelen voor het E-commerce beleid. Uiteraard dient er feedback te zijn vanuit de management meeting naar de werknemer binnen elk team. Dit om een vlotte en duidelijke communicatie te garanderen.
Hoe deze verschillende teams als een optimaal E-commerce team laten samenwerken?
Er bestaan verschillende methoden om goed georganiseerd samen te werken. Vaak wordt er wekelijk een management meeting opgezet tussen de E-commerce manager en zijn rechtstreekse verantwoordelijken in Content, E-marketing en Daily Operations. Daarnaast zal ieder team ook wekelijks een korte meeting hebben om de richtlijnen uit de management meeting te bespreken. Het E-marketing team kan dan bijvoorbeeld zijn prioriteiten vastleggen, zoals besproken in de management meeting. Regelmatig kunnen er ook 1-to-1 gesprekken plaatsvinden tussen de manager en zijn werknemer. Hier kunnen dan de persoonlijke taken worden afgesproken en geëvalueerd, en komen ook vaak persoonlijke vragen en teamproblemen aan bod.