InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het 7-S model uit de interne analyse

Het 7-S model uit de interne analyse

Het 7-S model wordt gebruikt bij het maken van de interne analyse van een organisatie. McKinsey & Company is de bedenker van dit model. In Nederland wordt dit model toegepast bij het maken van een ondernemingsplan. Structuur, Strategie, Systemen, Stijl, Skills, Staff en Shared values zijn onderdelen van het 7-S model van McKinsey.

Wat is het 7-S model?

Het 7-S model is een model dat wordt ingezet bij de interne analyse van een organisatie. Het model is bedacht door McKinsey. McKinsey benoemt hier de belangrijkste elementen om stap voor stap de interne analyse uit te voeren. Het 7-S model bestaat uit Structuur, Strategie, Systemen, Stijl, Skills (vaardigheden), Staff (personeel) en Shared values (gedeelde waarden). Onderzoek per element de problemen van de organisatie en beschrijf deze bij de bijbehorende 'S'.

Wie is McKinsey?

McKinsey & Company is eigenlijk de originele benaming. Van oorsprong is McKinsey een Amerikaans consultancy bureau, dat zich focust op strategische vraagstukken van organisaties. McKinsey is de oprichter van het bedrijf en richtte dit bedrijf op in 1926 in Chicago. McKinsey & Company is sinds 1964 actief in Nederland.

De interne analyse

Bij het kijken naar de interne analyse van een onderneming worden diverse modellen gebruikt. Binnen deze onderneming worden naar verschillende factoren gekeken. Vaak speelt het 7-S model hier een rol in. Bij een interne analyse wordt niet gekeken naar omgevingsfactoren, maar alleen naar factoren binnen de organisatie.

Het 7-S model

Het 7-S model is een eenvoudige checklist voor het analyseren van de interne organisatie en is daarom een goed middel om in te zetten bij het uitvoeren van een interne analyse of een marketingplan. Iedere 'S' zal hierin kort beschreven worden.

Structuur

Bij de eerste 'S' moet gekeken worden naar de inrichting van de organisatie. Hieronder vallen functies en bevoegdheden van het personeel, de taakverdeling en de verschillende niveaus. Het gaat hier echter niet om het personeel zelf.

Strategie

Bekijk hier welke strategie het bedrijf hanteert. Welke doelen worden er door het bedrijf gesteld en met welke middelen wil men deze doelen bereiken? Kijk bijvoorbeeld ook naar de tactische beslissingen die de onderneming neemt.

Systemen

Bij systemen draait alles om de processen binnen de onderneming. Niet alleen de interne processen, maar ook de externe processen moeten hier behandeld worden. Denk aan: procedures van de onderneming, onderlinge afspraken en communicatiestromen.

Stijl

Bij de stijl draait alles om de managementstijl van de onderneming. Er wordt hier gekeken naar de omgang van de manager(s) met zijn werknemers. De sfeer is hier van essentieel belang voor een ultieme samenwerking. De inzet stijgt bij tevreden werknemers. Kijk bijvoorbeeld ook naar beloningen voor de werknemers die de werkgever uitdeelt.

Skills

Met welke vaardigheden onderscheidt de onderneming zich? Op welke manier schittert de onderneming? Waar staat de onderneming om bekend? Dit zijn vragen waar u aan moet denken bij de S van skills. Een skill van de organisatie kan de consument doen overhalen bij deze organisatie zijn product te kopen. Zoek dus naar vaardigheden die niet iedere onderneming heeft, maar de onderneming waar u de analyse voor doet dus wel.

Staff

Hier draait alles om het personeel. Wat zijn de profielen van de werknemers en de manager(s)? Waar staan zij nu en waar komen zij in de toekomst te staan? Welk personeel willen we behouden en welk personeel willen we belonen? Dit zijn vragen die horen bij de S van Staff.

Shared values

Shared values ook wel Significante waarden. Wat is de visie van het bedrijf? Wat zijn de kernwaarden van de onderneming? Welke bedrijfscultuur hanteert de onderneming? Dit zijn vragen die draaien om de S van Shares values. De visie staat hier centraal: waar staat het bedrijf voor en wat willen ze de concurrent duidelijk maken?
© 2014 - 2019 Cemarketing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
7's model van McKinseyHet 7's model van McKinsey is een model dat helpt om een organisatie te analyseren. Het model bestaat uit zeven factoren…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…

Reageer op het artikel "Het 7-S model uit de interne analyse"

Infoteur: Cemarketing
Gepubliceerd: 04-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!