Website marketing: Het verschil tussen SEO en SEA
SEO is de afkorting van “Search Engine Optimization”. SEA staat dan weer voor “Search Engine Advertising”. Beide termen zijn activiteiten binnen E-Commerce. Deze marketingactiviteiten via internet hebben als doel meer bezoekers op je website te krijgen met als doel een hogere omzet te realiseren. De SEA activiteit is betalend voor een onderneming omdat je advertenties van jouw bedrijf, product of dienst aan je websitebezoekers toont, via een zoekmachine. Voorbeelden van zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is gratis en zorgt voor een betere zichtbaarheid in de organische zoekresultaten via een zoekmachine. Een goede SEA en SEO campagne zijn de sleutel tot succes van online marketingcampagnes. Ontdek ook het verschil tussen SEO en SEA?
Het belang van SEO en SEA
Een goed lopende SEO en SEA campagne zijn heel erg belangrijk voor de slaagkracht van een commerciële website, met ingebouwde webwinkel. Na het bouwen van een website krijg je niet vanzelf veel bezoekers over de vloer. Het vergt jarenlange inspanning om een goede SEO en SEA campagne uit te bouwen. Bepaalde zoekwoorden zullen immers meer in trek zijn in een bepaalde periode. Of je moet op andere zoekwoorden bieden tijdens de zomervakantie dan in de winterperiode. Het is ook perfect mogelijk dat een zoekwoord te duur is geworden door te grote concurrentie op die zoekterm. Dit zou je SEA budget gigantisch kunnen doen stijgen. Kortom, een webwinkel van producten en diensten zoals C&A, H&M, Krefel enzovoort kunnen niet meer zonder SEO of SEA campagnes. Het aandeel van de omzet via de SEO en SEA campagnes is meestal groot en daarom zijn deze 2 marketingactiviteiten onmisbaar geworden in het commercialiseren van een website met webshop.
Bron: Simon, Pixabay
SEO of Search Engine Optimization
Wat is SEO?
SEO of zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je een betere zichtbaarheid krijgt in de organische resultaten. De score in de zoekresultaten van een zoekmotor hangt af van twee belangrijke factoren, namelijk copywriting en autoriteit. Autoriteit wordt gemeten aan de hand van het aantal inkomende links via andere websites. Hoe groter dus het aantal inkomende links, hoe hoger je positie in de zoekmachine. Een grote website haalt dus automatisch voordeel in een SEO campagne. De copywriting is ook heel belangrijk. De teksten moeten de klanten bevallen, maar ook voor Google moeten ze een meerwaarde bieden. Je dient dus heel goed je teksten te schrijven in functie van het doelpubliek. Denk eraan dat unieke content een pluspunt is voor de ranking in de zoekmachines.
Technische aspecten van belang bij SEO
De eerste positie verwerven in een zoekmachine is quasi onmogelijk. Daarvoor veranderen de algoritmes te vaak waarmee de zoekmachines de score van de website of webpagina bepalen. Toch dien je op technisch vlak heel wat op orde te zetten om je kansen op een topranking te vergroten.
- Een zuivere html-code van de website
- Alle meta-tags dienen goed ingevuld te zijn
- Laat keywords in voldoende mate terugkomen. Overdrijf echter niet omdat dit je score kan beïnvloeden.
- Structureer de tekst op je webpagina zodat de crawler van de zoekmachines jouw content kan “scrapen”.
SEA of Search Engine Advertising
Wat is SEA?
SEA of zoekmachineadvertenties zorgen voor meer websitebezoekers via advertenties. Bij SEA draait alles om doelgerichte campagnes. Door het bieden op de juiste zoektermen bereik je je klanten via gesponsorde advertenties. De content en het beeld van een advertentie bepalen mee de doorklikratio van de advertentie. Hoe meer kliks, hoe groter de kans dat er uiteindelijk een aankoop gebeurt van een product of dienst. Dankzij zoekmachineadvertenties kan je je klanten bereiken met een bepaalde advertentie op het tijdstip dat jij dat wil. Stel dat de verkoop van aardgaskachels heel plots een flinke duik krijgt, dan kan je als aanbieder van pelletkachels wat agressiever gaan bieden om deze klanten voor jou te winnen.
Groot voordeel: real-time bijsturen
Snel resultaten boeken is een van de troeven van een pay-per-click campagne (ppc). Door de veelzijdigheid kan je bieden op verschillende zoektermen. De doelgroepen die je kan bereiken zijn heel talrijk. Dit kan op basis van geografie, demografie, enzovoort. De campagne resultaten zijn traceerbaar per advertentie en per zoekterm, maar ook per productgroep, per land, enzovoort. Indien nodig, kan je je campagne realtime bijsturen in je account. Op deze manier kan je inspelen op trends en verworven inzichten om je campagne maximaal rendement te laten behalen.
Combinatie SEA en SEO sleutel tot succes
Zoals gezegd is SEA een goede manier om op korte termijn een goede zichtbaarheid op te bouwen bij de zoekresultaten van zoekmachines. Door het juiste budget, de juiste advertenties, de juiste zoektermen en klantgerichte landingspagina’s kan je met je website heel hoog eindigen in de zoekopdrachten van een zoekmotor. SEO werkt eerder op lange termijn en het is aan jou om permanent een hoge waardering te krijgen door inkomende links, goede en unieke content en een goede technische opbouw van de landingspagina’s. Daarnaast is de rol van sociale media ook heel belangrijk. De aanwezigheid van je product of dienst op Facebook, Twitter, LinkedIn, of Google+ helpen ook mee bij de positionering van je website. SEA en SEO wegdenken uit de E-commerce wereld is vandaag niet meer mogelijk.
Budgettair aspect voor ondernemers - belang van de kennis van het verschil tussen SEO en SEA
Grote budgetten hoef je voor SEO niet vrij te maken. Het is echter wel noodzakelijk om bij te blijven met de laatste trends. Enig budget voorzien voor een opleiding door een SEO specialist kan wel handig zijn. Daarnaast valt SEA heel wat duurder uit. Je dient immers als adverteerder te betalen voor iedere klik op een advertentie. De ppc campagnes zijn dan ook voor een bedrijf een grote hap uit het marketingbudget. Als ondernemer of bedrijfsleider trek je best genoeg budget uit om de SEA advertenties te ondersteunen. Stoppen met deze activiteit omwille van budgettaire beperkingen zou zeker en vast gevolgen hebben voor je omzetrealisatie.