InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Online marketingactiviteiten binnen E-Commerce

Online marketingactiviteiten binnen E-Commerce

Online marketingactiviteiten binnen E-Commerce Online marketing is een manier om online een bepaalde website te positioneren via e-marketingtechnologieën. Er bestaan vele online marketingmiddelen die voor de ene onderneming beter werken dan andere. Zaak is om de juiste keuzes te maken om maximaal return of investment te bewerkstelligen.

Online marketing mogelijkheden

Marketing lijkt zo eenvoudig en toch ook niet. Toch is er intussen al heel wat op de markt om je website online te gaan ‘pushen’. Wat werkt er en wat niet? Van onderstaande marketingmiddelen mag je ervan uitgaan dat ze bijdragen tot de commercialisering van iedere website. Feit is dat alle aspecten heel diepgaand zijn en dat voor iedere activiteit bijna specialistenwerk vereist is. Een overzicht van de mogelijkheden:

Google Adwords marketing

Via Google kan worden geboden op bepaalde zoektermen rond je merk. (bv zoekterm “zoete drank” voor het merk “Fanta” of “Sprite”). Andere ondernemingen kunnen ook op deze zoekwoorden bieden waardoor de competitie kan toenemen en de CPC (cost per click) kan stijgen. Hoge CPC kosten zijn nefast voor campagnes en vaak is men dan gedwongen om op andere zoektermen te gaan bieden.

Google Display marketing

Visuele advertenties kunnen worden opgeladen via het GDN (Google Display netwerk). Via allerhande sites zullen surfers advertenties zien rond je merk waarbij ze hier kunnen op klikken en vervolgens naar je website zullen worden geleid om een aankoop van een product/dienst te vol maken.

Search engine optimization marketing of SEO

Een bedrijf tracht de content op haar website zo optimaal te schrijven dat zij hoog “geranked“ staat in Google bij de “organische Search”. Hoe beter de content op de website, hoe hoger je in de zoekranking komt in Google, waardoor de kans op aankoop van een product/dienst stijgt.

Affiliate marketing

Marketing waarbij adverteerders via affiliate platformen promotiemateriaal zoals banners, tekstlinks, search boxes, productfeeds aan hun publishers ter beschikking kunnen stellen. De publisher ontvangt meestal een procentuele of absolute vergoeding op de waarde van een verkoopstransactie. Binnen deze vorm van e-marketing is het relationele aspect met je publishers ook van groot belang.

E-mailmarketing

Een bedrijf kan een email database aanleggen waarnaar het op regelmatige basis e-mails stuurt als klantenbinding. Onderwerp van deze e-mails kunnen zijn: Promoties, tips, klantenbinding-communicatie edm. Klanten vinden het zeer fijn om op de hoogte te worden gehouden via email rond hun favoriete product. Het bedrijf dient de frequentie van uitsturen van emails goed vast te leggen zodat dit niet als ‘spam’ overkomt.

Social media marketing

Een bedrijf kan zich lid maken van vele social media websites, zoals daar zijn Facebook, Twitter, LinkedIn. Via deze pagina’s kan een bedrijf communiceren met haar klanten door regelmatig iets te ‘posten’ of te ‘tweeten’. Als customer care tool kan social media wel tellen. Twitter is bv. een vliegensvlug communicatie-medium waarbij klanten heel snel een antwoord verwachten. Als je als bedrijf erin slaagt om hier heel snel een antwoord op te geven, wordt dit heel erg geapprecieerd door de klant.

Remarketing activiteiten via Google of gespecialiseerde ondernemingen

Indien een klant in de booking funnel komt, en hij/zij besluit om niet te kopen en vervolgens verlaat deze de booking funnel, dan kan deze potentiële klant via remarketing commerciële boodschappen worden gestuurd waardoor de klant uiteindelijk toch nog zal boeken. Remarketing kan via banners, tekstlinks, e-mails en dergelijke mail.

Conclusie

Het gamma aan E-Marketing tools is dus zeer groot. Voor een bedrijf komt het erop aan om de juiste tools te kiezen om de E-Commerce activiteit naar hogere verkoopvolumes te duwen. Testen is hier vaak de boodschap om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Daarentegen ziet de E-Marketing toekomst er zeer rooskleurig uit gezien de zeer grote verschuiving van traditionele verkoopkanalen naar online verkoopkanalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Promotiemateriaal en affiliate marketingPromotiemateriaal en affiliate marketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die heel belangrijk is geworden voor de bedrijfswereld. Via affiliates of…
Meer websitebezoekers krijgenMeer websitebezoekers krijgenMaandenlang heb je keihard aan je website gewerkt en dan breekt uiteindelijk het grote moment aan: je website gaat live.…
Termen uit de online marketing nader toegelichtTermen uit de online marketing nader toegelichtBedrijven leggen steeds meer de focus op internet om hun doelgroep te bereiken. Bij online marketing is een slimme manie…

Reageer op het artikel "Online marketingactiviteiten binnen E-Commerce"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: E-marketing
Schrijf mee!